رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: سومین کنفرانس بین المللی فقه، قانون و واقعیت های اجتماعی توانست ادبیات نو، مفاهیم و پیشنهادات جدید و قابل توجهی را در ارتباط با موضوع کنفرانس ارائه کند.

آیت الله مبلغی: کنفرانس فقه، قانون ادبیات نو و مفاهیم قابل توجهی را ارائه کرد

قدس اون لاین- آیت الله مبلغی در مراسم تجلیل از دست اندرکاران سومین کنفرانس بین المللی فقه، قانون و واقعیت های اجتماعی خاطرنشان کرد: نتایج علمی گروه های اندیشه ورز در  این کنفرانس در دستور کار مرکز برای پیگیری جهت عمیق تر شدن، قرار خواهد گرفت. 
وی ادامه داد: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گزاره های جدید بر آمده از این کنفرانس که با قانونگذاری مرتبط است را در سه سطح مفاهیم پایه، پروژه های کلان و اندیشه های کاربردی پیگیری خواهد کرد.
*اهمیت کنفرانس 
آیت الله مبلغی گفت: اهمیت این کنفرانس در عنوان جدیدی بود که برای آن انتخاب شد، زیرا مرتبط کردن فقه با واقعیت ها و ناهنجاری های اجتماعی از یک سو و طرح ضرورت پشتیبانی فقه نسبت به قانون جهت مواجهه درست با مشکلات اجتماعی از طرف دیگر، مهمترین موضوعی است که فقه باید در دستورر کار خود قرار دهد. 
*برخی دستاوردهای کنفرانس
وی ادامه داد: ما از رهگذر این کنفرانس توانستیم ضمن طرح این موضوع حساس در سطح حوزه، مفاهیم و ادبیات پایه ای، روشی و کاربردی را نیز پیرامون این موضوع در حد و سطح یک کنفرانس ارائه دهیم.
آیت الله مبلغی تصریح کرد: یقینا آنچه کنفرانس بین المللی فقه، قانون و واقعیت های اجتماعی عرضه کرده است، محل توجه بسیاری از حوزویان بویژه نسل های جدید که با ذهنیتی رصد کننده به دنبال توسعه فقه به سمت پاسخگویی برای مشکلات اجتماعی است، قرار خواهد گرفت.
*حوزه و واقعیت های اجتماعی
وی ادامه داد: امروزه که بحث پاسخگویی حوزه نسبت به نیازهای نظام مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است، کنفرانس بین المللی فقه، قانون و واقعیت های اجتماعی فضا و میدانی از بحث را در این زمینه گشوده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: یقنیا اگر فرهیختگان حوزوی، اساتید، محققان و اندیشمندان، پیگر تعمیق مباحث مربوط به رابطه فقه و واقعیت ها و فقه و قانون مواجهه با واقعیت ها باشند، ما می توانیم راهی جدید را برای هر چه زودتر به ثمر نشستن بحث های حوزوی در قبال واقعیت ها بگشاییم.
آیت الله مبلغی افزود: مشکل آن است که ما نمی دانیم از کجا شروع کنیم و ذیل چه ادبیات، مفاهیم، نیازها و سوال های گفتمان پاسخگویی حوزه به نیازهای جامعه را شکل بدهیم،.کنفرانس بین المللی فقه، قانون و واقعیت های اجتماعی توان ایجاد این گفتمان را از خود نشان داد.
وی در پایان افزود: کنفرانس در سه بخش مفاهیم پایه، مفاهیم روشی و مفاهیم کابردی اندیشه های قابل توجهی را توانست اخذ نماید که به زودی به صورت دسته بندی شده به جامعه حوزوی ارائه خواهد شد.
 سومین کنفرانس بین المللی فقه، قانون و واقعیت های اجتماعی در روزهای نهم و دهم اسفندماه سال جاری در شهر مقدس قم برگزار شد. در این کنفرانس حدود 30 میهمان از 14 کشور جهان حضور داشتند و از داخل کشور نیز نزدیک به 55 مقاله علمی ارائه شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.