رسانه آمریکایی در گزارشی خواندنی درباره کارزار «مبارزه با فساد» توسط ولی‌عهد عربستان سعودی و پدرش، از قتل یک ژنرال نزدیک به پسر شاه سابق و شکنجه شاهزادگان و بازرگانان خبر داد.

به گزارش قدس آنلاین، نیویورک تایمز گزارشی درباره «شکنجه‌های» اعضای خانواده سلطنتی و تاجران متمول عربستان سعودی در کارزار جنجالی ضد فساد محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی منتشر کرد؛ کارزاری که برای آنچه که «مبارزه با فساد» خوانده شده، صورت گرفت.

بخش‌هایی از  این گزارش مفصل را بخوانید:

بازرگانانی که زمانی غول‌های اقتصاد سعودی خوانده می‌شدند، اکنون مچ‌بندهایی می‌پوشند تا تحرکات آنها رهگیری شود. شاهزاده‌هایی که رهبری نیروهای مسلح را برعهده داشتند و تصاویرشان روی مجله‌های پر زرق و برق قرار می‌گرفت، اکنون تحت نظارت نیروهایی هستند که فرماندهی‌شان با دیگران است. خانواده‌هایی که با هواپیماهای شخصی پرواز می‌کردند، به حساب‌های بانکی خودشان دسترسی ندارند. حتی ممنوعیت مسافرت شامل همسران و کودکانشان هم شده‌ است.

در ماه نوامبر، حکومت سعودی صدها بازرگان سرشناس که بسیاری از آنها عضو خاندان سلطنتی هستند، در کارزار موسوم به مقابله با فساد، در هتل ۵ ستاره ریتز کارلتون ریاض محبوس شدند.

اغلب آنها از حبس آزاد شدند اما نمی‌شود گفت که آزاد هستند. اغلب این افراد در ترس و بلاتکلیفی زندگی می‌کنند.

شاهدان می‌گویند که بسیاری از آنها در دوره حبسشان، با اجبار و آزار جسمی روبرو شدند. در همان روزهای اول سرکوب، حداقل ۱۷ تن از بازداشت شدگان به دلیل آزار جسمی در بیمارستان بستری شدند و بعدا، یکی از آنها با گردنی که به نظر پیچ خورده بود، بدنش به شدت کبود شده بود و دیگر نشانه‌های آزار بدنی هم قابل رویت بود، در بازداشتگاه کشته شد.

دولت عربستان سعودی در یک ایمیل به نیویورک تایمز در روز یکشنبه، اتهام‌های آزار فیزیکی را «شدیدا نادرست» خواند.

بسیاری از بازداشت شدگان برای خارج شدن از (هتل بازداشتگاه) ریتز، نه تنها مقادیر هنگفتی پول تسلیم کردند بلکه همچنین کنترل املاک گرانبها و سهام شرکت‌هایشان توسط دولت را امضا کردند.

یکی از بازداشتی‌های سابق که مجبور به پوشیدن وسایل ردیاب شده، پس از فروپاشی تجارت و بازرگانیش، دچار افسردگی شد. یکی از خویشاوندانش به نقل از او گفت که «ما به واگذاری همه چیز امضا دادیم. حتی مطمئن نیستم خانه‌ای که در آن هستم، مال من هست یا نه».

به نظر می‌رسد بخشی از کارزار(مقابله با فساد) ناشی از عداوت خانوادگی است. شاهزاده ولی‌عهد محمد بن سلمان به فرزندان ملک عبدالله که در سال ۲۰۱۵ جان سپرد، فشار می‌آورد تا میلیاردها دلار ثروت را که آنها میراث خود می‌دانند، برگردانند.

اغلب کسانی که برای این گزارش(نیویورک تایمز) مورد مصاحبه قرار گرفتند، به منظور پرهیز از خطر انتقاد از ولی‌عهد، به شرط عدم انتشار نامشان با روزنامه صحبت کردند.

بامداد ۴ نوامبر شاهزاده ولید بن طلال معروف‌ترین سرمایه‌گذار پادشاهی و یکی از ثروتمندترین مردان جهان، در حال خواب در چادر بیابانی خود بود که توسط دادگاه سلطنتی به منظور دیدار با ملک سلمان احضار شد. او به ریاض آمد و آنجا، نگهبانانش از او گرفته و خودش در ریتز زندانی شد.

در یکی از موارد (بازداشتی‌ها) یک مامور ارتش سعودی در بازداشتگاه جان داد. یک نفر که جسد علی القحطانی سرهنگ دوم را دید، گفت که گردن وی به صورت غیر طبیعی، پیچ خورده بود انگار که شکسته شده باشد و بدنش به صورت بدی کبود شده بود.

ژنرال قحطانی ۶۰ ساله، افسر گارد ملی عربستان سعودی بود. او شخص ثروتمندی نبود در نتیجه ارزش هدف قرار گرفتن او در کارزار مبارزه با فساد، مورد سوال و تردید قرار دارد.

او البته دستیار ارشد شاهزاده ترکی بن عبدالله پسر ملک عبدالله متوفی و والی پیشین ریاض بود و شاید بازجویان برای دریافت اطلاعات درباره رئیس او شاهزاده ترکی بن عبدالله، او را تحت فشار قرار داده باشند. به اعضای خانواده ملک عبدالله به چشم رقبای ولی‌عهد و پدرش ملک سلمان نگریسته می‌شود.

به گفته یک پزشک که نخواست نامش فاش شود، ژنرال قحطانی در ماه نوامبر به یک بیمارستان در نزدیکی هتل ریتز کارلتون برده شد و در آنجا نشانه‌های ضرب و شتم بر بدنش دیده شد.

او بعدا برای بازجویی بیشتر، به هتل برگردانده شد و بعدا در یک بیمارستان نظامی مرگش اعلام شد. پادشاهی سعودی هرگز علنا توضیحی درباره مرگ این ژنرال ارائه نداده است.

اعضای خانواده‌های قحطانی و عبدالله، از ترس تشدید شدن مجازات‌ها، درباره صحبت علنی درباره مرگ این ژنرال نگرانی دارند.

یکی از پسران پادشاه درگذشته به نام شاهزاده مشعل بن عبدالله با جمعی از دوستانش درباره رفتارها با ژنرال قحطانی شکایت کرد و بلافاصله دستگیر و در هتل ریتز زندانی شد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.