ایرانشهر-در مسیر ۱۴ کیلومتری گورناگ تا مته سنگ، چند پل احداث شده است و تیرچه ها برای پوشش سقف پل ها آماده هستند اما متاسفانه ۸ سال است که مسئولین اداره راه و شهرسازی جنوب استان سیستان و بلوچستان ۱۴ کیلومتر راه را که فقط نیاز به یک جرثقیل برای بلند کردن و گذاشتن تیرچه ها روی پل ها دارد را رها کرده اند.

سرنوشت نامعلوم پل هایی که ۸ سال رها شده/اعتبار پروژه های متوقف شده صرف چه اموری می شود؟

قدس آنلاین –گروه استانها- حسین سپاهی: چانف مرکز بخش آهوران به رغم فاصله زیادی که تا مرکز شهرستان نیکشهر دارد ،با توجه به مسافت ۳۰کیلومتری چانف تا سه راهی اسپکه و فرسوده بودن آسفالت این مسیر نیاز مبرمی به مرمت و روکش آسفالت دارد و با توجه به قرار گیری رودخانه جسس در زمان بارندگی  این مسیر مسدود می گرددو تردد مردم از این مسیر را با مشکل مواجه می کندکه حتی باعث کشته شدن یکی از اهالی منطقه شده که ضرورت دارد که یک  پل بر روی رودخانه جسس احداث شود.

از سه راهی اسپکه تا شهرستان نیکشهر۱۲۰کیلومتر می باشدکه جمعا از چانف مرکز بخش آهوران تا شهرستان نیکشهر ۱۵۰ کیلومتر است مردم این منطقه مشکلات فراوانی برای رفت و آمد دارند اما اگر از مسیر چانف به مته سنگ که مسافت آن ۵۰کیلومتر و از مته سنگ تا نیکشهر۶۰ کیلومتر می باشد تردد نمایندمسیر چانف تا نیکشهر ۴۰ کیلومتر نزدیکتر می شودو بخش زیادی از مشکلات مردم این بخش برطرف خواهد شد خوشبختانه ۸ سال قبل مسیر گورناگ تا مته سنگ بازگشایی که ۲۷ دهنه پل چند دهنه احداث گردیدکه اکثر این پل ها  سقفشان پوشیده و خاکریزی شده اند اما متاسفانه تعدادی از پل ها سقفشان پوشیده نشده و تمام تیرچه بلوک ها آماده است تا سقف پل هایی که پوشیده نشده اندرا بپوشانند ۸ سال است که بدلیل نامعلومی ۱۴ کیلومتر این مسیر که پروژه آن اجرایی شده بود راکد مانده که قابل بذکر است برای آسفالت این جاده تنها نیاز به یک جرثقیل و چند دستگاه کمپرسی است که تیرچه بلوک ها را از کارگاه بارگیری و روی پل ها قرار دهند که مسوولان  اداره راه و شهرسازی  جنوب استان سیستان و بلوچستان این پروژه را به فراموشی سپرده اند.

توسعه راه های روستایی زمینه را برای تقویت زیرساخت های لازم و رسیدن روستاها به توسعه پایدار فراهم می کند.

ایجاد راه ارتباطی مناسب یک زیرساخت اصلی در راستای رسیدن به توسعه و پیشرفت است و زمانی که یک منطقه راه دسترسی مناسبی داشته باشد می توان امکانات بیشتری را برای آن مهیا کرد.

چشمه آب معدنی چانف، چشم انتظار نگاه مسئولین 

صالح بلوچی یکی از اهالی چانف با توجه به چشمه آب معدنی چانف که  در درمان بیماریهای کلیوی و دفع سنگ کلیه بسیار موثر است گفت : چشمه آب معدنی چانف در ۳۲ کیلومتری مرکز این دهستان در منطقه آهوران از توابع شهرستان نیکشهر و در میان کوههای آن قرار گرفته است  که یکی از اعجاب انگیزترین جلوه های طبیعی این استان به شمار می رود که همواره مقصد بیماران کلیوی و گردشگران زیادی از اقصی نقاط ایران است.

وی افزود:متاسفانه مسیر چانف به  چشمه آب معدنی  خاکی، کم عرض و پر پیچ و خم با دره هایی عمیق است که بیماران و گردشگرانی که به این منطقه عزیمت می کنند را دچار  مشکل کرده است.

بلوچی خواستار توجه مسئولان ذیربط علی الخصوص راه شهرسازی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و محیط زیست سیستان و بلوچستان به این بخش شد و افزود: احداث راه آسفالته، ایجاد استراحتگاه، سرویس های بهداشتی و امکانات رفاهی در محل چشمه آب معدنی از اهمیت زیادی برخوردار است واگر چنانچه این خواسته ها مورد توجه و اقدام قرار گیرند بیماران و گردشگران زیادی  از اقصی نقاط کشور جذب این منطقه خواهند شد.

بی توجهی مسئولین و ناراحتی مردم 

آمنه مبارکی عضو شورای اسلامی چانف در گفت و گویی با خبرنگار ما  گفت:هنگامی که مردم این منطقه  برای  انجام کار اداری و یا شخصی بخواهند به شهرستان نیکشهر بروند باید۱۵۰ کیلومتر مسیرچانف تا  سه راهی اسپکه وسه راهی اسپکه تا شهرستان نیکشهر را طی کنند که این موضوع ضمن متحمل شدن هزینه های بالا و هدر رفتن وقت  موجب ناراحتی مردم شده است.

 وی افزود : اگر مسئولین ۱۴ کیلومتر مسیر روستای گورناگ تا مته سنگ را آسفالت کنند مسیر  بخش آهوران به نیکشهر۴۰ کیلومتر نزدیکتر می شود و هم اینکه اگر بیماری اورژانسی باشد زودتر به بیمارستان نیکشهر انتقال داده می شود .

عضو شورای اسلامی چانف گفت: در این مسیر ۱۴ کیلومتری گورناگ تا مته سنگ پلها احداث شده است و تیرچه ها برای پوشش سقف پلها آماده هستند اما متاسفانه  ۸ سال است که مسئولین اداره راه و شهرسازی این ۱۴ کیلومتر راه را که فقط نیاز به یک جرثقیل برای بلند کردن و گذاشتن تیرچه ها روی پلها است تا بعد از آن  اقدام به خاکریزی و آسفالت کنند رها کرده و مسئولین اداره کل راه و شهرسازی جنوب استان با  سهل انگاری و بی توجهی به مشکلات  موجب نارضایتی مردم این مناطق شده است.

آمنه مبارکی در رابطه با چشمه‌ آب معدنی چانف افزود:این چشمه در ۳۲  کیلومتری روستای چانف از توابع بخش آهوران شهرستان نیکشهر واقع شده است.

وی خاصیت آب این چشمه را در دفع سنگ‌های کلیه دانست گفت: متاسفانه  باتوجه به اهمیت زیاد این چشمه که جنبه درمانی دارد، مسیر آن خاکی و پرپیچ و خم و دارای ارتفاعات زیاد و خطرناک است که از سوی مسئولین هیچگونه امکانات رفاهی برای رفاه حال گردشگران و بیماران صورت نپذیرفته است.

عضو شورای اسلامی چانف گفت :در دی ماه  سال جاری چهار نفرکه برای آب درمانی به چشمه آب معدنی چانف آمده بودند بدلیل عدم امکانات هنگام خواب برای در امان ماندن از سرمای این منطقه کوهستانی در چادر خود با زغال آتش روشن کرده بودند که بر اثر استنشاق گاز مونواکسید کربن مسموم شده و جان خود را از دست دادند.

مبارکی افزود: زمانی که مردم مشکلات خود را به صورت شفاهی و کتبی به مسئولین اعلام می کنند آنها باید با اولویت بندی مشکلات را مورد ارزیابی قرار داده و برای رفع شان تلاش کنند.

وی  گفت: با توجه به اینکه مردم این دهستان در زمان انتخابات ریاست جمهوری اکثریت آرایشان را بنام دکتر روحانی در صندوق انداختند انتظار داشتند تا بازرسانی جهت بررسی  و رفع مشکلات این بخش علی الخصوص راه ، آب اشامیدنی، فضاهای آموزشی و...  اعزام کنند تا اندکی از مشکلات مردم این بخش کاسته شود که متاسفانه مسئولین ذیربط هیچگونه توجهی به مشکلات این منطقه نکرده و نمی کنند.

مردم چانف و روستاهای گورناگ مهنت و مته سنگ خطاب به  وزیر راه و شهرسازی بیان کردند: برای آسفالت ۱۴ کیلومتر راه مته سنگ به گورناگ که بازگشایی شده و پل ها  نیز احداث شده است چه میزان اعتبار و چندسال دیگر مردم این مناطق در سرجاده ها با تنی خسته به انتظار بنشینند.

 اعتبار تخصیص یافته به این مسیر درکجا و صرف چه اموری شده ؟ و علت متوقف شدن  این پروژه چه بوده  و به راستی چه کسی پاسخگو است؟ !

و همچنین علت بی توجهی به جاده خاکی و پرپیچ وخم و خطرناک چشمه آب معدنی و عدم امکانات رفاهی در این محل که یکی از مهمترین چشمه های طبی در کشور است،چیست ؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.