جامعه:سخنگوی وزارت بهداشت با رد خواست برخی از اعضای جامعه طب اسلامی برای مناظره با مدیران این وزاتخانه، گفت:در همه زمینه‌های علمی حاضر به تبادل نظر هستیم، اما نمی‌توان با کسانی که در همان ابتدا حکم به کفر بعضی چیزها می‌دهند و پدیده‌های واضح را مضر می‌دانند، مناظره کرد.

وزارت بهداشت از مناظره درباره طب اسلامی شانه خالی کرد

قدس آنلاین-سخنگوی وزارت بهداشت با رد خواست برخی از اعضای جامعه طب اسلامی برای مناظره با مدیران این وزاتخانه، گفت:در همه زمینه‌های علمی حاضر به تبادل نظر هستیم، اما نمی‌توان با کسانی که در همان ابتدا حکم به کفر بعضی چیزها می‌دهند و پدیده‌های واضح را مضر می‌دانند، مناظره کرد.

•  مناظره برای تلف کردن وقت نیست
ایرج حریرچی صبح دیروز و در آخرین نشست هفتگی‌اش با خبرنگاران در سال ۹۶  در پاسخ به پرسش قدس مبنی بر اینکه آیا وزارت بهداشت درخواست مناظره فعالان حوزه طب اسلامی را می‌پذیرد گفت: مناظره برای اقناع است نه تلف کردن وقت. وزارت بهداشت اولویت‌های مهم‌تری دارد که باید انجام بدهد.
حریرچی تصریح کرد: برخی با عنوان طب اسلامی می‌گویند همه بیماران را رایگان معالجه می‌کنند، اما نسخه هایی که به بیماران خود می‌دهند قیمت هر کدامش ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است.
وی با اشاره به این که طب سنتی ما طب پیشگیری بوده است، گفت: در منبرها به ما گفتند وقتی پیامبر مریض بوده طبیب یهودی را بر بالیش آوردند بنابراین آیا غیراسلامی عمل می‌کردند.
وی در همین زمینه با طرح این پرسش که وقتی حضرت امام(ره) یا مقام معظم رهبری بیمار شدند آیا از طب روز استفاده شد یا به این آقایان مراجعه کردند؟ گفت: اگر ابن سینا الآن در بین ما حضور داشت، چه کار می‌کرد؟ می‌گفت همان طب سنتی را ادامه بدهیم؟ پاسخ روشن است او طب زمان خود- طب جالینوسی- را ارتقا داد و اگر دوباره به دنیا می‌آمد باز هم همین کار را می‌کرد.  
حریرچی با بیان اینکه آیا فرزندان دوستان در بیمارستان‌ها بدنیا نمی‌آید و از واکسن استفاده نمی‌کنند؟ گفت: بنابراین از این افراد می‌خواهیم که حرمت اسلام و عقاید مردم را نگهدارند و چیزی را که برای خودشان نمی‌پسندند، برای دیگران هم نپسندند.  
•  افزایش بودجه وزارت بهداشت در سال ۹۷
وی در بخش دیگری از سخنان خود از افزایش ۹ درصدی بودجه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در سال ۹۷ نسبت به سال جاری خبر داد و گفت: به طور کلی بودجه ما از ۱۰ هزار میلیارد تومان به ۱۰ هزار و۸۹۰ میلیارد تومان رسیده است. ضمن اینکه بودجه ما از محل قانون ارزش افزوده نیز از یک درصد به دو تا سه درصد افزایش یافته و از محل قانون الحاق بودجه هم ۲۵ میلیارد تومان به وزارت بهداشت تعلق گرفته است که به دلیل کاهش بودجه طرح پزشک خانواده پاسخگوی نیازها نیست، اما امیدواریم با تخصیص بموقع بودجه بتوانیم بهتر از گذشته به مردم خدمت رسانی کنیم.
سخنگوی وزارت بهداشت سپس به بحث افزایش هزینه‌های سازمان تأمین اجتماعی پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت پرداخت و گفت: کارگران در بیمارستان‌های ملکی سازمان تأمین اجتماعی به صورت رایگان خدمات دریافت می‌کنند، اما در بیمارستان‌های دولتی تا قبل از اجرای طرح تحو به طور میانگین ۳۷ درصد بابت دریافت خدمات هزینه می‌کردند که این رقم در حال حاضر به ۶ درصد کاهش یافته است.
وی با اشاره به اینکه برای قیاس بودجه و هزینه‌های سازمان تأمین اجتماعی در بخش درمان باید یک سال پایه را مشخص کرد، افزود: البته دوستان سالی را به عنوان سال پایه در نظر می‌گیرند که خود تشکل‌های کارگری و تأمین اجتماعی ادعا می‌کردند که در آن سال‌ها واریزی ۹ بیست وهفتم حق بیمه کارگران برای بخش بهداشت و سلامت درجاهای دیگری هزینه می‌شد و پرداخت از جیب کارگران درحوزه‌های بستری و سرپایی به ۵۵ درصد می‌رسید. از این رو نمی‌توان آن سال را به عنوان سال پایه تلقی کرد. در واقع به باید این نکته توجه کنیم که هزینه‌های تأمین اجتماعی به روش معقولی افزایش یافته است.
وی درباره اعتراض جامعه کارگری نسبت به مصوبه مجلس برای واریز ۹ بیست و هفتم سهم بهداشت و درمان بیمه شدگان تأمین اجتماعی به حساب خزانه دولت هم گفت: به هر حال این مصوبه به تأیید شورای نگهبان رسیده و به قانون تبدیل شده است. اگر حرف منطقی داشتند می‌توانستند، مطرح کنند. بنابراین باید از اصول نهادینه شده حمایت کنیم. نمی‌توانیم به آن چیزی که قانون شده است، عمل نکنیم. ضمن اینکه وزارت بهداشت از این مصوبه نفعی نمی‌برد. در واقع سهم یاد شده به حساب خزانه واریز می‌شود و سپس به تأمین اجتماعی باز می‌گردد و صرف هزینه درمان بیمه شدگان تأمین اجتماعی می‌شود در نتیجه این موضوع اصلاً ربطی به طرح تحول ندارد.
سخنگوی وزارت بهداشت بخشی از انتقادات به طرح تحول نظام سلامت را سیاسی خواند و گفت: هر کار بزرگی مخالفانی دارد. طرح تحول بزرگ‌ترین دستاورد دولت است، اما بتازگی هر شخصی که می‌خواهد در مورد موضوع خاصی به وزارت بهداشت حمله کند از این طرح نام می‌برد. بر این اساس می‌توان گفت بخشی از این انتقادات جنبه سیاسی پیدا کرده است.
•  رژیم سلامت ایرانیان
وی سپس از افزایش مصرف قند و شکر در بین ایرانیان خبر داد و گفت: مصرف قند و شکر در ابین مردم ما ۳۸ درصد و میزان مصرف نان و نشاسته نیز پنج درصد بالاتر از میزان توصیه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی است.
به گفته وی به طور میانگین هر ایرانی ۴۰ درصد بیشتر از سرانه جهانی کالری دریافت می‌کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.