رسانه های ترکیه گزارش داده اند که بر اساس توافق های صورت گرفته میان ترکیه و آمریکا در جریان دیدارهای اخیر مسئولان دو کشور قرار شده نیروهای جریان های کُرد از شهر منبج سوریه عقب نشینی کنند.

توافق آمریکا و ترکیه برای خروج کُردها از شهر منبج سوریه

به گزارش قدس آنلاین، گزارش ها حاکی است که در پی دیداری که میان مسئولان آمریکایی و ترکیه صورت گرفته آنکارا و واشنگتن در خصوص بحران سوریه و شمال این کشور به توافق هایی دست پیدا کرده اند.

بر اساس این خبر این توافق  خروج نیروهای دموکراتیک سوریه و یگان های مدافع خلق سوری از شهر منبج در شمال سوریه را شامل شده است و قرار شده تا مرکز مشترکی به وسیله ترکیه و آمریکا برای اداره شهر منبج سوریه تأسیس شود و عناصر مسلح معارض سوری نیز در صورت نیاز به این مرکز ملحق شوند.

در حالی خبر از توافق آمریکا و ترکیه در خصوص سوریه منتشر شده که دولت سوریه بارها اعلام کرده عملیات های نظامی ارتش ترکیه و نیروهای آمریکایی یا گروه های تحت حمایت این کشور در شمال سوریه نقض حاکمیت ملی سوریه به شمار می رود.

در حالی که گفته می شود این توافق پیش از آغاز عملیات ترکیه در عفرین ایجاد شده بود، «فاروق اونسال» نماینده حزب عدالت و توسعه در پارلمان ترکیه به شبکه کُرد زبان رووداو گفته که به  مسأله سوریه بر اساس دو منطقه شرق و غرب فرات نگاه می شود و توافقی در این زمینه وجود دارد که در جریان عملیات نظامی اخیر روشن شده است.

به گفته او نیروهای وابسته به یگان های مدافع خلق کُردی در منطقه غرب فرات از جمله عفرین باقی نخواهند ماند و به این ترتیب اگر چنین توافقی وجود داشته باشد نیروهای کُرد در منبج هم باقی نمی مانند.

«وهاب جوشکن» تحلیلگر مسائل سیاسی نیز به رووادو گفته ایالات متحده آمریکا و ترکیه احتمالا در منبج باهم همکاری خواهند کرد و با وجود اینکه مشخص نیست روند این همکاری به چه صورتی خواهد بود اما این مسأله روشن است که آمریکا و ترکیه در خصوص منبج باهم اختلاف نظر نخواهند داشت.

پیشتر هیأتی از وزارت های دفاع و خارجه ترکیه به ریاست «سیدات اونال» مشاور وزارت خارجه ترکیه با مسئولان آمریکای در خصوص تحولات سوریه دیدار کرده بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.