رئیس‌ جمهور کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان هیچگاه برای هم تهدید نبوده و نخواهند بود.

ایران و آذربایجان هیچگاه برای هم تهدید نبوده و نخواهند بود

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور امروز(سه شنبه) در دیدار «شاهین مصطفی اف» وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان، اراده دولت‌ها و ملت‌های ایران و جمهوری آذربایجان را در توسعه مناسبات و همکاری‌های فی مابین حائز اهمیت برشمرد و از تلاش‌های سفرا و مسئولان دو کشور در کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و آذربایجان تقدیر کرد.

رئیس جمهور با اشاره به دعوت رسمی همتای خود برای سفر به جمهوری آذربایجان در آینده نزدیک، اظهار امیدواری کرد که این سفر موجب توسعه بیش از پیش دوستی‌ها، همکاری ها و روابط دو کشور شود.

روحانی تصریح کرد: تاریخ و فرهنگ ایران و جمهوری آذربایجان بهم پیوند خورده و باید تلاش کنیم تا دو ملت از لحاظ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نیز پیوندهای ناگسستنی با هم داشته باشند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه توسعه ثبات و امنیت در جمهوری آذربایجان را در راستای تقویت ثبات و امنیت خود قلمداد می‌کنیم، گفت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان هیچ گاه برای هم تهدید نبوده و نخواهند بود.

روحانی با اشاره به لزوم تشویق بخش‌های دولتی و خصوصی برای توسعه همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک، گفت: امروز دو کشور در بخش‌های مختلف از جمله صنعتی، داروسازی، ساخت خودرو، کشاورزی و گردشگری روابط خوبی با هم دارند و در دیگر بخش‌ها از جمله ترانزیت و همکاری‌های مشترک در دریای خزر نیز گام‌های مشترکی در راستای توسعه مناسبات برداشته شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه اقدام مشترک ایران و آذربایجان در تکمیل راه آهن رشت – آستارا و کریدور شمال – جنوب به دیگر کشورهای منطقه نیز کمک خواهد کرد، اظهار داشت: ایران و آذربایجان می توانند در آینده به شاه‌راهی برای اتصال مناطق آسیا و آفریقا به شمال اروپا تبدیل شوند.

روحانی همچنین بر لزوم ادامه رایزنی و همکاری مسئولان دو کشور در راستای تدوین رژیم حقوقی دریای خزر و برنامه ریزی برای ساماندهی فعالیت‌های مشترک اقتصادی در این منطقه تأکید کرد.

«شاهین مصطفی اف» وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان هم با اشاره به اراده سیاسی روسای جمهور ایران و آذربایجان بر گسترش روزافزون مناسبات همه جانبه تهران – باکو گفت: سرمایه‌گذاری‌های متقابل و حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان سفر پیش روی رئیس جمهور کشورمان به جمهوری آذربایجان را موجب تحرک و تحول در روابط و همکاری های دو کشور عنوان کرد.

مصطفی اف با اشاره به روابط و همکاری‌های ایران و آذربایجان در بخش های مختلف از جمله انرژی، حمل و نقل، راه‌آهن، تولید دارو، ساخت خودرو و همکاری در نظام سلامت، گردشگری و روابط فرهنگی و دانشگاهی، گفت: تاریخ و فرهنگ مشترک دو ملت ایران و آذربایجان را بهم پیوند داده و گسترش همکاری‌های دو کشور در خدمت صلح و امنیت منطقه خواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.