قزوین_ معاون اجتماعی پلیس استان قزوین، اقدامات پیشگیرانه ای را برای چهارشنبه آخر سال ارائه داد.

اقدامات پیشگیرانه برای تأمین امنیت چهارشنبه آخر سال

سرهنگ ایمانعلی محمدزاده در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین ضمن ارائه توصیه هایی به شهروندان در خصوص چهارشنبه آخر سال اظهار داشت: به منظور حفظ ایمنی و سلامت، به والدین و مسئولان واحدهای آموزشی توصیه می شود با هشدار به نوجوانان و جوانان آنها را از خطرات و عوارض وحشتناک بازی با آتش و ترقه و مواد محترقه آگاه کنند و هیچ گاه برای سرگرمی آتش روشن نکنند.

وی افزود: خانواده ها در صورت بروز هرگونه آتش‌سوزی و حادثه دیگری، ضمن حفظ خونسردی با شماره تلفن ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تماس بگیرند و فرزندانشان را از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی دستی حتی در مقادیر بسیار کم در جیب لباس و کیف منع کنند.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان قزوین عنوان کرد: ترقه و دیگر مواد محترقه نوعاً به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این مواد در اثر جابجایی، حمل و نقل، ضربه و حرارت عمل می‌کند و منفجر می‌شود؛ والدین باید کبریت و مواد آتش‏زا از جمله نفت و امثال آن را از دسترس کودکان دور و مراقبت کنند که با آتش زدن بوته یا هیزم در محیط خانه و گذرگاه‌های عمومی برای جان خود و دیگران و نیز محیط زیست ایجاد خطر نکنند.

محمدزاده یادآور شد: خانواده ها باید توجه کنند که فرزندانشان مواد محترقه را هیچگاه در ظروف شیشه‌ای یا فلزی نگهداری نکنند زیرا در صورت انفجار ذرات آن موجب آسیب جانی می‌شود و کودکان از بازی با وسایل و مواد محترقه خودداری کنند.

وی تصریح کرد: خانواده ها توجه داشته باشند که فرزندشان از انداختن مواد منفجره، قوطی‌های در بسته، مخازن کوچک گاز و ظروف تحت فشار به داخل آتش که منجر به انفجار شدید می‌شود، خودداری و از قرار دادن ظروف مایعات و مواد قابل اشتعال همچون ظرف نفت، بنزین، گازوئیل و یا مخازن گاز در مجاورت شعله آتش جدا خودداری کنید.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان قزوین به اثرات مواد منفجره بر روی پوست و ضایعات پوستی و ریوی اشاره و خاطرنشان کرد: براساس نظر کارشناسان، هیچ ماده شیمیایی غیر خطرناکی وجود ‌ندارد؛ ‌نیترات پتاسیم، کلرات باریم،‌ ‌ارسنیک، نیترات سالیسیوم و پرکلرات پتاسیم به کار رفته در مواد محترقه و منفجره به‌ ‌علت ترکیب با اکسیژن و کربن همگی به نوعی خطرناک بوده و ممکن است حتی هنگام کار و ‌تهیه، عوارضی را برای کارگران به همراه داشته باشد.

محمدزاده افزود: حساسیت‌های پیشرفته بر روی غشای پوستی و حتی در صورت جذب از راه پوست، سوختگی‌های‌ ‌پیشرفته پوست از عوارض ترکیبات نیتراته است‌ و ‌تنفس پودرهای گوگردی هم آثار تنفسی، سرفه‌های‌ ‌شدید و تنگی نفس را در پی دارد؛ در صورتی که مواد شیمیایی با پوست کودکان برخورد کرد، بلافاصله آن را با آب فراوان شستشو داده و به یک مرکز درمانی مراجعه کنید.

وی اضافه کرد: براساس نظر پزشکان، اگر بعد از شنیدن صدای بلند ناهنجار دچار تپش قلب یا وزوز گوش یا کاهش شنوایی و علایمی شبیه این شدید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که در یک فضای آرام استراحت کنید؛ در صورتی که علایم بیش از ۴۲ ساعت ادامه یافت به پزشک مراجعه کنید.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان قزوین تشریح کرد: هدف از درمان سوختگی به حداقل رساندن خطر عفونت، التیام بخشیدن هر چه سریع‌تر زخم، حفظ کردن حرکات فیزیکی اعضاء، به حداقل رساندن ناهنجاری‌ها از نظر زیبایی و باز گردانیدن هرچه سریع‌تر نو توانی فیزیکی، روحی و اجتماعی بیمار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.