در حالی که با حضور نظامیان خارجی در افغانستان تولید مواد مخدر در این کشور افزایش داشته است، معاون وزیر خارجه روسیه از سازمان همکاری شانگهای خواست تا نهادی را برای مقابله با قاچاق مواد مخدر در افغانستان ایجاد کند.

روسیه: سازمان شانگهای نهادی را برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان ایجاد کند

به گزارش قدس آنلاین، «اولگ سیرمولوتوف» معاون وزیر خارجه روسیه از سازمان همکاری شانگهای خواست تا هر چه سریعتر سازوکار و نهادی را برای مبارزه موثر با افغانستان ایجاد کند.

 این دیپلمات روس در نشست مشترک سازمان همکاری شانگهای و دفتر مقابله با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل بر نقش سازمان همکاری شانگهای در مقابله با چالش‌های مدرن از جمله تهدید مواد مخدر نیز تاکید کرد.

سیرمولوتوف با اشاره به افزایش بی‌سابقه کشت و تولید مواد مخدر در سال گذشته میلادی در افغانستان نیز تاکید کرد؛ تشکیل این نهاد توسط سازمان همکاری شانگهای تاثیر ساز و کار و موثری را برای مقابله با قاچاق مواد مخدر در افغانستان ایجاد خواهد کرد.

وی تصریح کرد: این اقدام به ویژه از این نظر حائز اهمیت است که حضور نظامی خارجی تاثیر کمی در مبارزه با تولید مواد مخدر در افغانستان داشته است.

این دیپلمات روس همچنین اطلاعات دقیقی را درباره سیستم آموزشی افسرانی از کشورهای افغانستان آسیای مرکزی برای مبارزه با مواد مخدر ارائه کرد.

براساس این طرح افسران نام برده در تاسیسات آموزشی وزارت کشور روسیه آموزش خواهند دید و گام‌های بیشتری نیز برای افزایش این جنبه از مبارزه با قاچاق مواد مخدر برداشته خواهد شد.

رئیس هیئت روسیه در این نشست همچنین بر ضرورت جلوگیری از تامین فعالیت‌های تروریستی از عایدات قاچاق مواد مخدر تاکید کرد.

«سرگئی لاوروف» وزیر خاجه روسیه نیز پیش از این در یک کنفرانس خبری با اظهار اینکه اکنون افغانستان ۹۰ درصد از هروئین جهان را تولید می‌کند از آمریکا و ناتو خواسته بود تا به قاچاق هروئین و تجارت مواد مخدر در این کشور پایان دهند.

وی تصریح کرده بود: حتی اگر نیروهای ناتو و آمریکایی به صورت مستقیم در تجارت مواد مخدر در افغانستان دخیل نباشند، شواهد واقعی مبنی برنادیده گرفتن قاچاق مواد مخدر از سوی نیروهای خارجی در این کشور وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.