یک مقام صنعتی گفت: باید شرکت‌های کره‌ای که در ایران حضور دارند را بررسی کرد تا مشخص شود که چه میزان صادرات داشته‌اند، نه اینکه اجازه دهیم با سرمایه‌گذاری اندک، از تعرفه پایین بهره گیرند.

فاینانس ٦ میلیارد دلاری کره برای ایران محقق نشد

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا دیانی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با بیان اینکه ترکیه برای خرید مواد اولیه صنعتی از ایران تعرفه وضع کرده گفت: حدود یک ماه است که نمی‌توانیم مواد پتروشیمی به این کشور صادر کنیم. این در حالی است که در کنار محدودیت واردات مواد پتروشیمی از ایران، کالاهای لوکس ترکیه به راحتی به کشورمان صادر می‌شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی از افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت تولید محصولات لوازم خانگی در کشور خبر داد و گفت: بیش از ۵۰ درصد ظرفیت صنعت لوازم خانگی غیرفعال است. البته کشورهای دیگر برای حمایت از تولیدکنندگان خود، ظرفیت تولید داخلی را مورد توجه قرار می‌دهند در حالی که در ایران با وجود غیرفعال بودن ۷۰ درصد ظرفیت یک صنعت، اجازه ورود برندهای خارجی در همان بخش داده می‌شود.

دیانی تصریح کرد: شرکت‌های کره‌ای که در ایران حضور دارند باید مورد بررسی قرار گیرند تا مشخص شود که چه میزان صادرات داشته‌اند نه اینکه اجازه دهیم با سرمایه‌گذاری اندک، از بستر تعرفه‌ای و رانت تولید استفاده کرده و دچار تخلف شوند.

وی در ادامه با اشاره به رشد ۳۰ درصدی تولید داخل از سال ۹۲ تا ۹۵ گفت: نقدینگی بیش از ۲ و نیم برابر شده و ۸۲ درصد نقدینگی کشور به سپرده مدت‌دار بانکی تبدیل شده است. در عین حال ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار نیز در دست مردم وجود دارد.

دیانی ادامه داد:‌ سود سپرده‌های بانکی سالانه حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است و در سال ۹۵ حدود ۷۲ درصد تسهیلات بانکی به خدمات بازرگانی و ساختمان اختصاص یافته است؛  در حالی که سهم صنعت و کشاورزی از این تسهیلات ۲۷ درصد بوده و صنعت از کمبود نقدینگی آسیب دیده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه فضای اقتصادی کشور به سمتی رفته که همه بخش‌ها گرفتار شده‌اند، گفت: دیگر نمی‌توانیم بانک‌ها را به دلیل عملکردشان سرزنش کنیم، وقتی باید ۲۰ درصد سود اوراق مشارکت پرداخت کنند چطور می‌توانند ریسک تولید را پوشش دهند.

وی با تاکید بر اینکه سیاست‌های واردات کشور منطبق با شرایط محیط پیرامونی ما نیست، گفت: کره‌ای‌ها برای ۶ میلیارد دلار فاینانس پروژه‌های ایرانی ۲ سال است بازی درآورده‌اند و این کار هنوز انجام نشده است؛ این در حالی است که سالانه ۶ میلیارد دلار صادرات کالا به ایران دارند.

دیانی با بیان اینکه منابع مالی باید به سمت تقویت توان خرید مردم سوق داده شود، افزود: اگر قیمت ارز سالانه ۳ تا ۵ درصد رشد می‌کرد امروز شاهد وارد شدن شوک اقتصادی به کشور نبودیم.

وی تاکید کرد: اگر رویکرد کشور نسبت به مسائل اقتصادی تغییر نکند در آینده باید منتظر ریزگردهایی باشیم که منافع ملی و حیات اقتصادی کشور را دچار آسیب می‌کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.