عباس آخوندی با ۱۵۲ رای موافق در وزارت راه و شهرسازی ابقا شد. گزارش کامل تسنیم از مراسم استیضاح وزیر کار را بخوانید.

گزارش از جلسه استیضاح وزیر راه؛ از پیشنهاد رشوه به قضات تا دفاع حضرتی از آخوندی

به گزارش قدس آنلاین، جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه‌شنبه ۲۲ اسفند) مجلس شورای اسلامی، دقایقی پیش به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد.

رئیس جمهور در این جلسه هم مانند جلسه نوبت صبح مجلس شورای اسلامی برای استیضاح ربیعی وزیر کار و امور اجتماعی حضور پیدا نکرد.روحانی از ابتدای دوران ریاست جمهوری‌اش در دولت یازدهم تا کنون در هیچکدام از جلسه‌های استیضاح وزرا شرکت نکرده است.

**در ۵ سال گذشته،حتی یک واحد مسکن اجتماعی تحویل متقاضیان نشده است

احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در جلسه عصر امروز (سه‌شنبه ۲۲ اسفند) خانه ملت، در جریان استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به عنوان نماینده موافق استیضاح طی سخنانی اظهار داشت: موضوعی که امروز مطرح است این است که اتفاقات چند ماه گذشته تردیدهایی را در میان مردم در بحث کارآمدی کارگزاران نظام ایجاد کرده که این تردیدها به عنوان یک درد در جان و روح مردم را آزار می دهد.

وی افزود: وزارت راه از جمله نقاطی است که سبب شده تا آتش به خرمن اعتماد مردم در بحث کارآمدی کارگزاران نظام بیفتد و به طور مرتب شواهدی از راه می‌رسد که این ناکارآمدی را اثبات می‌کند.

علیرضا بیگی گفت: این عدم کارآمدی باعث به مخاطره افتادن جان، مال و آبروی مردم شده و در این شرایط مجلس باید به مسئولیت خود عمل کند.

نماینده مردم تبریز در مجلس با اشاره به علت استیضاح گذشته آخوندی در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در جلسه استیضاح گذشته وزیر راه که به علت حادثه قطعار تبریز - مشهد بود که باعث کشته شدن ۵۰ نفر از مردم شده بود، سوء‌مدیریت در وزارت راه به خوبی مشهود بود.

وی افزود: البته در آن حادثه به دستگاه قضایی نیز ایراد جدی وارد است چرا که پس ازگذشت ۱۶ ماه از حادثه برخورد دو قطار هنوز اقدامات لازم و برخوردهای مورد انتظار از سوی این قوه با خاطیان صورت نگرفته است.

علیرضا بیگی با اشاره به سانحه سقوط هواپیمای شرکت هواپیمایی آسمان گفت: در سانحه اخیر سقوط هواپیما اتفاقاتی افتاد که مردم احساس کردند اقدامات لازم برای پیشگیری از وقوع چنین سوانح‌ای از سوی مسئولین وزارت راه و شهرسازی انجام نشده است و حتی وزیر راه و شهرسازی مسئولیت این حادثه را برعهده وزیر کشور انداخت و حاضر نشد که در جلسه مدیریت بحران حادثه حضور یابد.

نماینده مردم تبریز گفت:‌در بخش‌های عمرانی کشور نیز پروژه‌های نیمه‌کاره متعددی وجود دارد که می‌تواند دلیل خوبی برای عدم مدیریت آقای آخوندی بر وزارت راه  و شهرسازی باشد.

وی با اشاره به مشکل مسکن در کشور اظهار داشت: متاسفانه کشور هنوز برنامه مناسبی برای احیا و تامین مسکن ندارد و وزارت راه برنامه مشخصی برای تامین مسکن جوانان ندارد.

نماینده مردم تبریز در مجلس افزود: در این ۵ سال حتی یک واحد مسکن اجتماعی که در ابتدای وزارت آقای آخوندی وعده ساخت آن داده شده بود تحویل متقاضیان نشد. همچنین واحدهای نیمه کاره مسکن مهر نیز که متقاضیان آن در حال پرداخت قسط‌های آن هستند هنوز تکمیل و تحویل متقاضیان داده نشده است.

وی در پایان اظهاراتش با اشاره به ناکارآمدی وزارت راه در مدیریت زلزله اخیر در کرمانشاه گفت: آقای وزیر، چرا باید مردم کرمانشاه، سرپل ذهاب و روستاهای ویران شده این استان، تاوان عدم مدیریت شما را بدهند؟

**از ۲۰۰ فروند هواپیمای خریداری شده تنها ۷ فروند به دست ما رسیده است

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی عصر امروز (سه‌شنبه ۲۲ اسفند) در جلسه استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در موافقت با این استیضاح اظهار داشت: این وظیفه وزیر است که جذب منابع و اعتبار کند یا اگر می‌داند در کشور پول و سرمایه‌گذار خارجی وجود ندارد به مردم قول بیهوده ندهد. مردم نباید منتظر بمانند برای پروژه‌ای که سال‌هاست به ثمر نرسیده است.

وی با اشاره به مسکن مهر گفت: مسکن مهر به عنوان پدیده بی‌نظیر اما دارای اشکالات مخصوص به خود بود اما این مسکن در سال ۸۶ برای مردم مظلوم و کم‌درآمد ایجاد شد.

نماینده مردم ملایر در مجلس خاطر نشان کرد: آقای آخوندی‌! شما فرمودید در مسکن مهر به کمیت توجه شده است، ما می‌خواهیم به کیفیت توجه کنیم؛ این کیفیتی که شما می‌گفتید کجاست؟ چشم مردم خشک شده است.

آزادیخواه در ادامه خطاب به وزیر راه گفت: آیا زیرساخت‌ها مهیا شده است یا ناموس مردمی که در مسکن مهر زندگی می‌کنند باید در سرما، مسیر زیادی را طی کند تا فرزندشان را به مدرسه ببرند؟

وی در ادامه خطاب به آخوندی گفت: آیا می‌دانید ساکنان مسکن مهر که تعداد زیادی هستند نیازمند یک مرکز درمانی هستند؟ فضای سبز و سایر خدمات اجتماعی پیشکش شما باشد.

نماینده مردم ملایر در مجلس با اشاره به طرح مسکن اجتماعی به عنوان جایگزین مسکن مهر گفت: شما فرمودید جایگزین مسکن مهر، مسکن اجتماعی است، کدام شهر است که در آن طرح مسکن اجتماعی ایجاد شده است؟ اگر ایجاد شده بگویید تا ما وکلای ملت از استیضاح شما دست برداریم.

آزادیخواه با اشاره به قراردادهای خرید هواپیما بعد از برجام خاطر نشان کرد: از این قراردادهای خرید هواپیما (۲۰۰ فروند) تنها ۷ فروند به دست ما رسیده شما باید پاسخگو باشید که آن ۱۹۳ فروند کجا هستند و چرا مردم را مطلع نمی‌کنید؟

وی با اشاره به مسئله اشتغال جوانان گفت: شما بازنشستگان را به کار گرفته‌اید که این خلاف قانون است و اینگونه برای جوانان هیچ‌گونه اشتغالی ایجاد نمی‌شود.

**آقای آخوندی شما مردم را فدای سوءمدیریت خود کرده‌اید

احمد مرادی نماینده مردم بندر عباس در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز مجلس در موافقت با استیضاح وزیر راه گفت: عاملی که باعث شده تا من به استیضاح وزیر راه رای بدهم، سوگندی است که در راستای استیفای حقوق نمایندگی یاد کرده‌ام.

وی افزود: حق استیضاح برای نمایندگان غیر قابل واگذاری است و نمایندگان آگاه هستند که سوگند یاد کرده‌اند که حافظ منافع ملی و مردم باشند.

مرادی ادامه داد: متاسفانه برخی وزرا قبل از اخذ رای اعتماد، برنامه‌هایی ارائه می‌دهند ولی به آن عمل نمی‌کنند. یکی از این وزرا آقای آخوندی است. آقای آخوندی شما چند جلسه با نمایندگان گذاشتید و چقدر توانستید مشکلات مردم را حل کنید؟

نماینده مردم بندر عباس ادامه داد: چه کسی غیر از شما مسئولیت مستقیم کشته‌های جاده‌ای را برعهده دارد؟ در سوانح هوایی هم شاهد بودیم چه اتفاقاتی افتاد اما چه کسی پاسخگو است؟

وی تصریح کرد: همه این حوادث باعث شد تا عدم کنترل شخص آقای آخوندی بر وزارت راه محور اصلی استیضاح باشد.آقای آخوندی وزارت راه مدیر جهادی و تلاشگر می‌خواهد، شما به جای اینکه خود را فدای مردم کنید؛ مردم را قربانی سوء مدیریت خود کرده‌اید. روزانه در هرمزگان ۶۰۰۰ خودرو تردد می‌کنند که برای آلایندگی و آنها و کشته شدن مردم در حوادث جاده‌ای فکری نکرده‌اید.

**آخوندی سرمایه کشور را هدر داد

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت عصر امروز(سه شنبه ۲۲ اسفند) قوه مقننه و در جریان بررسی استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و در موافقت با این استیضاح، گفت:برای سومین بار است که آخوندی به عنوان وزیر راه برای استیضاح به مجلس می آید که نشان از وجود یک مشکل  در این وزاتخانه است.

وی با بیان اینکه در حکومت علوی همواره حق با مردم است، ادامه داد: در حکومت علوی همواره شدیدترین برخوردها با اشرافی گری می شود، اما خود آقای آخوندی با اغنیا و ثروتمندان حشر و نشر دارد، آقای آخوندی بحث ما شرکت‌های بی‌شمار پیمانکاری‌های شما و خانواده‌تان نیست؛ بحث ما بر سر حلال و حرام است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه اگر روزی دولت ما به کاخ‌نشینی عادت کند و آن روزی که مجلسیان ما خویِ کاخ‌نشینی پیدا کنند، باید فاتحه ملت را خواند، افزود:آقای آخوندی مسئولیت حوادثی مانند قطار و هواپیما بر عهده کیست؟ چه کسی باید به وضعیت نابسامان مسکن مهر رسیدگی کند؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه اگر آقای آخوندی هنر داشت، در پنج سال اخیر مسکن مهر را تمام می‌کرد، اظهار داشت: نه تنها پروژه مسکن مهر به اتمام نرسید بلکه بخش قابل توجه ای از سرمایه کشور از بین رفت. 

قاضی پور خاطرنشان کرد: در این پنج سال حتی یک آجر بر روی آجر کارگران و محرومان گذاشته نشده و حتی سال ۹۵ بدترین آمار تولید مسکن را در ۱۵ سال اخیر داشته است.

**آقای آخوندی، جاده‌های کشور به جاده مرگ تبدیل شده‌اند

محمد قسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس امروز(سه‌شنبه ۲۲ اسفند) در جریان استیضاح عباس آخوندی وزیر راه در صحن علنی پارلمان ضمن موافقت با استیضاح وزیر راه، گفت:آقای آخوندی راه‌های کشور به قتلگاه مردم تبدیل شده است و هر روز ما شاهد از بین رفتن جان و مال مردم و مجروح شدن تعداد کثیری از هموطنان در گوشه و کنار کشور هستیم.

وی افزود: جاده‌های کشور به جاده مرگ تبدیل شده‌اند هر چند این فقط همت وزیر نیست بلکه باید دولت همت کند و اعتبارات بخش راه را جهشی و به گونه‌ای تدبیر کند که بتواند کم و کاستی‌های چند ده ساله کشور را در بخش راه جبران کند.

نماینده مردم بوکان در مجلس تصریح کرد: کشته شدن سالانه ۱۷ هزار نفر در جاده‌ها از بین رفتن سرمایه ملی است ، اگر ارزش اقتصادی این نفرات کشته شده در جاده‌ها حساب کنیم این میزان قطعا بیش از بودجه‌ای است که سالانه دولت برای بخش راه تامین و تزریق می‌کند.

عثمانی ادامه داد: وضعیت نامناسب راه‌های کشور یکی از مهمترین دلایل از بین رفتن مردم در جاده‌ها است و کسانی که در این راه‌ها از بین می‌روند قطعا کسانی هستند که توان تامین ماشین‌های چند صد میلیونی ندارند و این پیکان و پراید سوار‌ها اجباری هستند که جان و مال خود را در این جاده‌ها از دست می‌دهند.

وی با بیان اینکه توضیح اعتبارات بر اساس چانه‌زنی انجام می‌شود، گفت: متاسفانه در این حوزه عدالتی در کار نیست و همین امر باعث عدم توازن پیش رفت پروژه های راه سازی در سطح کشور شده است. آنان که قدرت لابیگری و چانه‌زنی بالاتری دارند مورد توجه قرار می‌گیرند و آنهایی که همراه دولت و وزیر هستند متاسفانه مورد بی‌مهری قرار گرفته و می‌گیرند.

 نماینده مردم بوکان در مجلس به ساخت مسکن مهر اشاره کرد و گفت: آقای آخوندی در حوزه مسکن لطفا بفرمایید که چه کار خاصی انجام شده است. مسکن مهر علی‌رغم همه مشکلات اجرایی و کیفی حداقل باعث شد طیف قابل توجه‌ای از مردم که هرگز به مسکن دست پیدا نمی‌کردند ، صاحب مسکن و خانه شوند.

عثمانی تصریح کرد: ولی دولت تدبیر و امید که قرار بود مسکن اجتماعی را جایگزین نماید بعد از ۵ سال غیر از سکوت در حوزه مسکن اجتماعی چه اتفاقی مهمی افتاده است و چه اقدامی صورت گرفته است.

نماینده مردم بوکان در مجلس خطاب به آخوندی گفت: شما متولی مسکن کشور هستید و رکود حاکم بر بازار مسکن گردش مالی کشور را با مشکل مواجه کرده است.

**آقای آخوندی! چقدر سانحه باید رخ دهد که بفهمید صلاحیت وزارت را ندارید

عدل هاشمی پور نماینده مردم کهگیلویه و بویر احمد در مجلس شورای اسلامی عصر امروز (سه‌شنبه ۲۲ اسفند) در جلسه استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در موافقت با این استیضاح اظهار داشت: ملت ایران می دانند که دولت مقتدر و دارای روحیه انقلابی از مجلس با صلابت سرچشمه می گیرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: آیا موقع آن فرانرسیده است تا بتوانیم مسئله اشتغال جوانان را حل نماییم تا در ۳ یا ۴ سال آینده وزیر بتواند کاری انجام بدهد تا وضعیت اشتغال بهبود یابد.

هاشمی پور ضمن انتقاد از عملکرد وزیر راه و شهرسازی، تصریح کرد: خیلی قبل تر از اینکه بنده بخواهم نسبت به ناکارآمدی و عدم علاقه و انگیزه آقای آخوندی به این مسئولیت بگویم خود آقای آخوندی با ناکارآمدی و عدم مسئولیت پذیری این را نشان داده است.

عضو مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به حوادث ایجاد شده خاطر نشان کرد: ما در روی زمین، دریا و روی هوا حادثه و سانحه داشته ایم اما ایشان در هیچ یک از حوادث مسئولیت را نپذیرفتند و عذرخواهی نکردند آقای آخوندی دیگر کجا باید اتفاق بیوفتد که شما بفهمید صلاحیت حفظ این سمت را ندارید.

وی افزود: در همه جای دنیا وقتی چنین اتفاقاتی می افتد بالاترین مقام دستگاه مربوط از مردم عذرخواهی می کند.

هاشمی پور در ادامه با اشاره به حادثه سقوط هواپیما تهران یاسوج، تصریح کرد: من فکر می کنم الان در حادثه سقوط هواپیما کوه دنا مقصر شده است و اکنون با گونی دست و پا و سر منتقل می کنند آقای ربیعی که رای آوردند و رفتند و شما هم رای می آورید و می روید الان مقصر خلبان شناخته شده که در این دنیا نیست ما با چه کسی تا کنون برخورد کرده ایم؟

**بعد از وقوع حادثه قطار مشهد ــ تبریز استعفا دادم/ کارگران وزارت راه سه ماه حقوق نگرفتند

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی عصر امروز در جلسه استیضاحش با اشاره به حادثه اخیر سقوط هواپیمای تهران ــ یاسوج گفت: ما در فرودگاه یاسوج ۳۰ میلیارد هزینه کردیم و می‌خواستیم دهه فجر برای افتتاح فرودگاه به یاسوج برویم که شوربختانه این اتفاق رخ داد.

وی افزود: حوادث اخیر و نحوه طرح آنها، نگرانی‌هایی ایجاد کرد چراکه عزیزتر از جان مردم و رفاه و آسایششان چیزی نیست. مسئول صادق باید مسئولیت بپذیرد لذا قبل از هر چیزی به‌عنوان یک مسئول از رنج و زحمت پیش‌آمده پوزش می‌خواهم، کار هیچ دستگاهی بدون کاستی نیست و پوزش از مردم افتخار است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حمل‌ونقل یک سیستم باز است و میلیونها نفر در آن ایفای نقش می‌کنند و میلیونها نفر که پشت خودرو می‌نشینند درگیر بحث ایمنی هستند، گفت: وقتی از یک سانحه حرف می‌زنیم از مجموعه عوامل حرف می‌زنیم و وظیفه ما این است فرآیند را نگاه کنیم و اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهیم.

آخوندی با یادآوری حادثه بارش برف در ماه گذشته تصریح کرد: در حوزه تهران ۳۲ سانتی‌متر برف داشتیم و دمای منفی ۸، فرودگاه امام ۷۰ سانت برف داشتیم با دمای منفی ۱۲ و در کرج ۳۳ سانت برف با دمای منفی ۱۳ داشتیم، آیا می‌شود جاده‌ها و فرودگاه‌ها را  عملیاتی نگاه داشت؟ در دو ماه گذشته اگر آمار کشورها را ببینید ۲۵ حادثه داشتیم و در تمام کشورهای آمریکا و اروپایی با برفی کمتر از این‌که در ایران آمد لغو پرواز داشتیم البته از طریق آموزش و سرمایه‌گذاری بهتر می‌توان کار کرد.

وی با اعلام اینکه طول راه‌های منتهی به تهران ۹۰۰ کیلومتر است، گفت: ما ۴۲ دستگاه نمک‌پاش در تهران داریم، آیا با این مقدار امکانات می‌توان عملکرد صددرصدی داشت، مرتب در کشور بزرگراه، راه فرعی و اصلی افتتاح می‌شود و طبق استاندارد جهانی باید سالی ۱۰ هزار میلیارد تومان پول راهداری داد اما کل اعتبار ما ۲ هزار میلیارد است که امکان تخصیص منابع وجود ندارد. ما با همین شرایط در حال کار هستیم و شرمنده روی همکاران خود می‌باشیم. ۸ هزار نفر از کارگران راه ۳ ماه حقوق نگرفته‌اند و کارگران نگهداری ریل نیز ۶ ماه حقوق نگرفته‌اند. ما ساعت ۱۲ شب که راه تهران ــ قم را بستیم ۶۰ کیلومتر راه ایجاد شد و ۸۰ هزار خودرو می‌خواستند از تهران خارج شوند، اداره این مسائل بسیار دشوار است و باید همه تلاش کنیم، خواهش می‌کنم به فداکاری، صداقت و تلاش این‌همه راهدار اطمینان داشته باشیم.

وی افزود: ستاد رسیدگی به سانحه کوچکترین اطلاعاتی را پنهان می‌کند و براساس آنچه بوده همه اطلاعات را به‌جزئیات در اختیار مردم قرار می‌دهند، این چه‌تصوری است که بخواهیم کسی را محکوم کنیم؟ ما تمام اطلاعات را در اختیار همه قرار می‌دهیم و در جهت انتشار اطلاعات تعللی نمی‌کنیم.

آخوندی با ابراز اینکه رابطه شرکتهای عملیاتی با سازمان هواپیمایی مثل رابطه پلیس است، گفت: سازمان هواپیمایی وظیفه‌اش وضع مقررات است، سازمان هواپیمایی کشوری هیچ نقصی در اینکه بخواهد انحرافی در گزارش داشته باشد ندارد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه "همه شما می‌دانید به‌محض وقوع حادثه ستاد رسیدگی به سانحه را تشکیل دادم و وارد منطقه سانحه‌دیده شدم و بر فراز منطقه پرواز کردم" گفت: به من می‌گویند "چرا استعفا ندادی؟"، من بعد از وقوع حادثه قطار مشهد ــ تبریز فرداصبحش استعفا دادم و خواستم حادثه رسیدگی شود چون عملیات در حوزه راه‌آهن بود اما در حادثه اخیر عملیات در حیطه ما نبود و اگر استعفا می‌کردم عین بی‌صداقتی بود، اگر این عملیات در حیطه وظیفه من بود استعفا می‌کردم. وقتی موضوعی در حیطه مسئولیت من نیست استعفایم به جامعه علامت غلط می‌دهد و این کار کار درستی نبود.

به گزارش تسنیم، آخوندی در ادامه با اشاره به وضعیت حمل و نقل کشور گفت: تمام حمل و نقل تهران وابسته به حمل و نقل جاده‌ای است مثلا وقتی ما می‌خواهیم به فرودگاه امام برویم اما جاده بسته باشد امکان دسترسی نیست. در شهر تهران روزانه ۵۵۰ هزار خودرو وارد یا خارج می‌شود و وقتی یک برف اتفاق می‌افتد گرفتاری سختی را شاهد هستیم. تنها راه‌حل تهران، حمل و نقل حومه‌ای است. ما باید به سمتی برویم که حمل و نقل را به سوی راه‌آهن سوق دهیم تا وقتی که ترددها متکی به جاده است همین مسائل را داریم.  برهمین اساس ۷۰۰ میلیون یورو برای ۴۵۰ ریل‌باس در چند ماه گذشته با کره‌ای‌ها قرارداد بسته شده، گفت: ما ۱۰۰ میلیون مسافر را در روز را برای مترو پیش‌بینی کرده‌ایم و برای اینکه حمل و نقل ما راه‌آهن‌ محور شود، سیاست شهرسازی ریل‌پایه را در شورای عالی شهرسازی به تصویب رساندیم که بر این اساس ۳۳ ایستگاه را به عنوان مرکز توسعه شهرها پیش‌بینی کردیم. فقط در اهواز ایستگاه راه‌آهن به ایستگاهی با ۳۲۰ هزار متر مربع در حال توسعه است تا به عنوان مرکز توسعه شهر اهواز شناخته شود.

به گفته آخوندی  اگر بخواهیم  حمل و نقل را در برابر حوادث تاب‌آور کنیم، باید به سمت شهرسازی ریل‌پایه برویم. شرایط اقتصادی کشور شرایط سختی است و نیاز به اندیشه مشترک دولت و مجلس وجود دارد

 وزیر راه ادامه داد:‌  من واقعا نگران وضعیت اقتصاد ایران هستم، ما نیازمند فداکاری و تلاش بیشتر هستیم. باید ببینیم بدهی‌های دولت چقدر است. نکته قابل توجه این است که ۶۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به اقتصاد است و این یعنی ۵۲ درصد GDP (تولید ناخالص داخلی). این به معنای متلاشی شدن همه شرکت‌هاست. آیا ما در برنامه ششم برای این میزان بدهی فکری کرده‌ایم؟ آیا می‌دانیم این بدهی چطور پرداخت می‌شود؟  اقتصاد ایران نیازمند تصمیمات سختی است. میزان بدهی و معوقات بانکی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است، در سال ۸۶، ۳۸ درصد GDPT، بانک‌ها قدرت تسهیلات دادن به شرکت‌ها را داشتند و الان این رقم به ۱۲ درصد کاهش یافته است. آیا می‌توان با این میزان قدرت وام‌دهی کار بزرگی انجام داد؟ طبیعتا ما در شرایط اقتصادی بسیار سختی هستیم. بودجه‌ کشور هم در وضع موجود تقریبا صددرصد بودجه جاری است حالا شما از من انتظار دارید با این وضع بودجه کار بزرگی کنم، آیا این امکان‌پذیر است؟

آخوندی تصریح کرد: ما ۱۱۲۰ کیلومتر آزادراه در دست اجرا داریم. همچنین ۱۲۶۰ کیلومتر آزادراه دیگر را با مبلغ ۹۰۰۰ میلیارد تومان قرارداد بستیم، همچنین ۸۵۶ کیلومتر آزادراه دیگر را قرارداد داریم و ۱۶۰۰ کیلومتر آزادراه را تفاهمنامه منعقد کرده‌ایم. همچنین برای قطار تهران، قم و اصفهان نیز ۲.۵ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.

وزیر راه و شهرسازی درخصوص اتهامات مالی و دارایی‌اش که توسط برخی از نمایندگان در جلسه استیضاح مطرح شد، خطاب به قاضی‌پور گفت: بنده اهل سالوس و ریاکاری نیستم اما مجبورم کردید موجودی خودم و دخترم در ابتدای دوره وزارتم در دولت دوازدهم را اعلام کنم. در شایعاتی که بر علیه بنده ساخته شده است، اعلام کردند هفت هزار میلیارد تومان ثروت دارم در حالیکه طبق مشروح اموالی که در ابتدای دوره وزارتم به رییس قوه قضاییه اعلام کردم، کل موجودی حسابم ۴  میلیون ۵۰۰ هزار تومان میلیون تومان و بدانید کل موجودی دخترم ۶۳۸ هزار تومان بود. این چه حرف‌هایی است که بر علیه بنده زده می‌شود؟ نمی‌خواستم بگویم اما دخترم از من خواست که حتما این مطلب را بگویم و امروز حقیقت را گفتم.

آخوندی با بیان این مطلب که دلالان در بخش‌های مختلف اصلی‌ترین حامیان استیضاح وزیر راه و شهرسازی هستند،  تصریح کرد:  دلیل فشارها و شایعاتی که بر علیه‌ام ساخته‌ام را می‌دانم. به طور مثال در گذشته به ازای معامله یک هواپیما، دلال هفت میلیون دلار حق دلالی دریافت می‌کرد اما در دوره بنده قرارداد خرید بیش از ۲۰۰ هواپیما امضا شد و حتی یک سنت حق دلالی پرداخت نشد. در قراردادهای خارجی وزارتخانه حتی یک سنت رشوه مشاهده نمی‌شود که اگر می‌شد رییس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس گزارش آن را اعلام می‌کرد. در قراردادهای داخلی نیز حتی یک ریال خارج از عرف جابجا نشد. سخت‌گیری‌ام در مجموعه وزارتخانه در حدی است که اگر کسی به جای ارتباط مستقیم و قانون‌مند با واسطه وارد وزارتخانه شود فردای آن روز از ورودش به وزارتخانه جلوگیری می‌کنم.

وی بر همین اساس خاطرنشان کرد:‌ منتقدانی که می‌گویند وزیر راه و شهرسازی چه اقداماتی برای جذب سرمایه‌ انجام داده است، بدانند که تا این لحظه ۱.۵ میلیارد یورو از آلمان که یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار آن با شرکت زیمنس به قرارداد رسیده است،‌ از آذربایجان ۵۷۰ میلیون یورو و از کشورهای اتریش، کره جنوبی و برخی دیگر از کشورها میلیون‌ها دلار قرارداد بسته‌ایم. چنین تامین مالی خارجی در هیچ یک از وزارتخانه‌ها انجام نشده است. علاوه بر ۴۶ هزار میلیارد تومان در حوزه راه و ده‌ها میلیون دلار در حوزه ریل جذب سرمایه کرده‌ام. علاوه بر آن  به تازگی ۳۱۶ کیلومتر ریل جدید را افتتاح کرده‌ایم و ۱۸۰۰ میلیارد تومان در این حوزه سرمایه‌گذاری انجام دادیم. برای اولین بار ۸۰۰ میلیارد تومان از محل اوراق صکوک به حوزه راه اختصاص داده‌ایم. دو هزار میلیارد تومان در فاز دوم بندر شهید رجایی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و فاز سوم بندر چابهار را افتتاح کرده‌ایم. بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان در فرودگاه امام و ۲۵۰ میلیارد تومان در توسعه فرودگاه شیراز و میلیاردها تومان در فرودگاه‌های مشهد، اصفهان و اهواز در حال جذب سرمایه‌گذار هستیم.

**دفاع من از آخوندی دفاع از نوه آیت الله امینی است

الیاس حضرتی عضو فراکسیون امید مجلس و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عصر امروز (سه‌شنبه ۲۲ اسفند) در جلسه استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مخالفت با این استیضاح اظهار داشت: استیضاح ۳ وزیر با هم در مجلس شورای اسلامی تا کنون بی سابقه بوده است و نکته دیگر زمان مطرح شدن این استیضاح است که مانند آن است که ما وزیر آموزش و پرورش را در ایام مهر ماه استیضاح کنیم. ما باید بدانیم اکنون در آستانه عید نوروز و سفرهای بین شهری وقت استیضاح وزیر راه نیست.

حضرتی با بیان اینکه ریشه این گرفتاری به نوع مدیریت کشور برمی گردد، خاطرنشان کرد: مدیریت باز با چشم بینا، با نگاه باز و استفاده از منابعی که در جهان و نیروی کارآمدی که در جهان وجود دارد امری ضروری است.

وی افزود: من امروز نمی خواهم از شخص دکتر آخوندی دفاع بکنم و بگویم ایشان نوه آیت الله امینی و فرزند آیت الله آخوندی است من میخواهم از ضرورت مدیریت پویا دفاع کنم. آقای آخوندی به جای اینکه خود را به بودجه عمرانی صفر محدود کند به جذب سرمایه گذاری خارجی اقدام کرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: ما بحران آب، اشتغال و محیط زیست را داریم اما مهمترین بحران امروز بحث کمبود سرمایه گذاری است.

حضرتی تصریح کرد: آقای آخوندی بالاترین جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی را انجام داده است و توانسته در بازسازی و نوسازی ناوگان ریلی اقدام جدیدی انجام دهد.

وی با بیان اینکه باید تصمیم قاطع درباره آینده گرفت، تصریح کرد: همزمان با مذاکرات برجام آقای آخوندی و وزارتخانه اش در حال رایزنی برای جذب سرمایه گذاری خارجی و منابع خارجی بودند.

**ادغام وزارت راه وشهرسازی کار اشتباهی بود

سید احسن علوی نماینده مردم سنندج در جلسه عصر امروز (سه‌شنبه ۲۲ اسفند) خانه ملت، در مخالفت با استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی طی سخنانی اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی غیر از اینکه نقش تاثیرگذاری در زندگی مردم دارد در بعد اجتماعی نیز جامعه را متاثر از فعالیتهای خود می‌کند.

وی افزود: در سالهای اخیر اقدامات خوب و اساسی در بخش حمل و نقل  انجام شده و بسیاری از رویه‌هایی که در گذشته دچار مشکل بود به روال طبیعی خود بازگشته است.

نماینده مردم سنندج در مجلس با انتقاد از ادغام برخی وزارتخانه‌ها در دوره‌های قبلی مجلس خاطرنشان کرد: در دوره‌های قبلی ۳ وزارتخانه را در یک وزارتخانه ادغام کردیم که اداره این حجم از اختیارات از عهده هیچ ابرمردی برنمی‌آید. بنابراین بخشی از مشکلات ایجاد شده در وزارت راه و شهرسازی به دلیل تصمیم گذشته ما مجلسی‌ها است.

علوی گفت: دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌ها در کشورهای دنیا مقدس شمرده می‌شود ولی در ایران به دلیل اینکه ما تابع سیستم نیستیم ابهامات همواره وجود دارد.

وی افزود: ما در گذشته در اقدامی ۲۳ وزارتخانه را به ۱۷ وزارتخانه تقلیل دادیم ولی به این نکته فکر نکردیم که اداره کردن وزارتخانه‌های ادغام شده بسیار دشوار خواهد شد و ایجاد مشکلات در وزارتخانه‌های ادغام شده اجتناب‌ناپذیر می‌شود. 

نماینده مردم سنندج در مجلس با بیان برخی دستاوردهای دوره وزارت عباس آخوندی خاطرنشان کرد: امروز در بحث شاخص توان آزادراه‌ها به کمک بخش خصوصی از ۱۰۰ کیلومتر به ۳۰۰ کیلومتر رسیده‌ایم همچنین در بحث ریل‌گذاری از ۲۳۰ کیلومتر به ۵۶۰ کیلومتر رسیده‌ایم از طرفی در جابجایی مسافر هوایی از ۲۶ میلیون نفر سفر به ۳۳ میلیون سفر رسیده‌ایم که این دستاوردها به آسانی به دست نیامده است.

علوی افزود: عمر متوسط هواپیما در دنیا ۱۱ سال است و در ایران با هواپیماهای خریداری شده از ۳۰ سال به ۲۳ سال تقلیل پیدا کرد. در عین حال وزارت راه برای اداره خود نیاز به ۱۷۰ هزار میلیارد تومان دارد این در حالی است که تنها ۵ هزار میلیارد اعتبار به این وزارتخانه داده شده که با این شرایط نمی‌توان انتظار اداره قابل قبول این وزارتخانه را داشته باشیم.

وی در پایان اظهاراتش بااشاره به سقوط هواپیمای تهران - یاسوج گفت: در بحث سقوط هواپیمای شرکت هواپیمایی آسمان با بررسی جعبه سیاه این هواپیما مشخص شد که کمک خلبان به خلبان اخطار داده بود که ما باید به دلیل شرایط نامساعد برگردیم ولی خلبان به مسیر خود ادامه می‌دهد.

نماینده مردم سنندج در مجلس افزود: البته باتوجه به اینکه شرکت هواپیمایی آسمان یکی از شرکتهای تابع صندوق بازنشستگی کشوری بوده و از سوی دیگر وزارت راه و شهرسازی باید به وضعیت شرکتهای هواپیمایی نظارت کند مسئولیت‌های متعددی که برای سازمانها تعریف شده باعث بروز چنین مشکلاتی می‌شود که در مواقع وقوع چنین حوادثی هیچ سازمانی پاسخگو نیست.

**امروز؛ مجلس شورای اسلامی استیضاح شد

احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، عصر امروز (سه‌شنبه ۲۲ اسفند) در جلسه استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در موافقت با این استیضاح اظهار داشت:ما آقای آخوندی را یکبار در این مجلس استیضاح کردیم و وزیر محترم رای اعتماد از مجلس گرفتند این سری هم وزیران استیضاح دوستان امید بودند و ای کاش پای استیضاح خودشان می ایستادند.

امیرآبادی در ادامه خاطرنشان کرد: امروز مجلس استیضاح می شود نه وزیر. امروز قبل از اینکه استیضاح مطرح بشود سر استیضاح را بریدند. روز گذشته آقای آخوندی به من گفتند که شما که قمی هستید چرا؟ من به ایشان می گویم که منافع ملی مهمتر از قومیت ها است.

وی در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس گفت: از همکارانم می خواهم که به افکار عمومی رجوع کنند این درست نیست که کشتی غرق شود و بگوییم ناخدا مقصر بود و وقتی هواپیما سقوط می کند بگوییم خلبان مشکل داشته است.

امیرآبادی افزود: من اسناد زیادی از عملکرد آقای وزیر داشتم ولی از وقتم زیاد استفاده نمی کنم چون پیامکی برای نمایندگان و روسای فراکسیون ها داده شده که به آقای وزیر رای بدهید.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامه جابری انصاری به آخوندی، تصریح کرد: جابر انصاری در این نامه از آقای آخوندی می خواهد که یکسری آپارتمان به برخی قضات داه شود که این قضات همگی مسئول رسیدگی به پرونده های زمین خواری هستند من این نامه و اسامی قضات را در اختیار رئیس محترم مجلس شورای اسلامی قرار می دهم.

**آخوندی بر انجام اشتباهات گذشته خود اصرار دارد

داریوش اسماعیلی نماینده مردم خرامه و سروستان، عصر امروز(سه شنبه ۲۲ اسفند) در صحن علنی پارلمان در جریان استیضاح وزیر راه با اشاره به دلایل استیضاح وزیر راه، گفت: اگر دقت کنیم آقای آخوندی وزیر جدیدی نبوده که در این ۶ ماه کار کرده باشد بلکه نزدیک به ۵ سال است که در کابینه حضور دارد، کم نیستند نمایندگانی که هنگام معرفی وزرا به مجلس مخالف حضور آقای آخوندی در کابینه بودند ولی با جلساتی که ایشان گذاشتند تعهد کردند که اشتباهات گذشته را تکرار نکند، بلکه آنها را اصلاح و جبران کند.

وی افزود: ولی زمانی که نمایندگان دیدند آقای وزیر پرشتاب‌تر اشتباهات گذشته را ادامه می‌دهد به این نتیجه رسیدند که هر چه زودتر فردی با انگیزه‌تر سکان وزارت راه در دست بگیرد، این به نفع دولت و ملت است.

نماینده مردم سروستان در مجلس با بیان اینکه رسم بر این است که زمانی که اتفاقی می‌افتد وزیر مربوطه یک عذرخواهی کند، گفت: آیا نباید التیامی بر زخم داغدیدگان گذاشته شود، آیا عذرخواهی صورت گرفت؟

اسماعیلی بیان اینکه طی ۶ ماه گذشته آقای آخوندی به اجرای برنامه ششم توسعه پایبند نبوده اظهار داشت:: ظرف ۶ ماه گذشته وزیر راه تلاشی برای تحقق اسناد بالا دستی از جمله قانون برنامه ششم توسعه نداشته است.

وی با بیان اینکه مسکن اجتماعی و گروهی برای اقشار آسیب پذیر و حمایت از تولیدکندگان تجهیزات حمل و نقل ریلی را باید انجام می‌دادید، اظهار داشت: در گزارش شما آمده است که این واگن‌ها خروار خروار وارد می‌شود، در حالی که باید از تولید داخلی حمایت شود.

نماینده سروستان با تاکید بر اینکه  اعتبارات بخش مسکن و شهرسازی در لایحه بودجه ۹۷ نسبت بودجه ۹۶ به میزان ۷۰ درصد و در زمینه حمل و نقل ۵۲ درصد کاهش یافته است، گفت: در لایحه بودجه ۹۷ نسبت به ۹۶ اعتبارات هزینه حدود ۲۴ و نیم درصد افزایش یافته و اعتبارات تملک دارایی حدود ۳۲ و نیم درصد نسبت به سال ۹۶ کاهش داشته است که این هم از نقاط ضعف وزیر راه و شهرسازی است.

اسماعیلی ادامه داد: کمرنگ دیده شدن اعتبارات بخش مسکن و شهری سازی، مدیریت شهری و حمل و نقل نمی تواند رافع مشکلات این وزارتخانه باشد که قطعا علت آن عدم توانایی و بی انگیزگی وزیر راه و شهرسازی است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: عدم تلاش برای انجام تعهدات وزارت راه و شهرسازی نیز از جمله اشکالات آخوندی است که این عدم اجرای تعهدات در حوزه داخلی و خارجی است و ایجاد پشیمانی به جای تشویق برای مشارکت بخش‌های مختلف در وزارت راه و شهرسازی را شاهد هستیم.

**آخوندی در "راه" ماند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۲۲ اسفند) قوه مقننه و در جریان بررسی  استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نهایت از مجموع ۲۴۶ رای ماخوذه، نمایندگان با ۱۵۲ رأی مخالف، ۹۲ رأی موافق و  ۲ رای ممتنع به ابقای وی در این سمت رای دادند.

بر اساس این گزارش درخواست استیضاح عباس آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی روز ۲۹ بهمن و یک روز پس از سقوط هواپیمای مسافربری آسمان که از تهران راهی یاسوج بود با امضای ۲۴ نماینده تدوین و به هیئت‌رئیسه مجلس تقدیم شده بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.