اهواز_ فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر (عج) استان خوزستان با اشاره به اینکه سیاست دفاعی تنها یکی از مؤلفه‌های سیاست‌های امنیت ملی است، گفت: بین امنیت ملی و قدرت ملی رابطه تنگاتنگی وجود دارد.

میان امنیت و قدرت ملی رابطه تنگاتنگی برقرار است

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، سردار حسن شاهوار پور، فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر (عج) استان خوزستان، در همایش امنیت پایدار در خوزستان که در دانشکده اقتصاد این دانشگاه برگزار شد، گفت: نقش قدرت در صحنه‌های سیاسی مشابه نقش پول در بازارهای مبادلات تجاری است و به عبارت دیگر قدرت همان پول رایج در تعاملات سیاسی است.

وی افزود: امروزه با توجه به پیچیدگی‌هایی که در حوزه امنیت وجود دارد، این مقوله پیوستگی زیادی با حوزه‌های دیگر پیداکرده و مانند گذشته نمی‌توان به صورت مجزا و مستقل امنیت را باکیفیت موردنظر، پایدار و دائمی کرد.

فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر (عج) خوزستان، اضافه کرد: باید بتوانیم توجه به حوزه‌های تأثیرگذاری که می‌تواند به امنیت پایدار کمک کند، با ارائه نظرات علمی و پژوهش‌هایی که با استفاده از منابع مختلف و تجربیاتی که در طول سال‌ها در کشور به‌دست‌آمده، نظرات را پیاده و آنچه شایسته است تداوم داشته باشد.

وی ادامه داد: امنیت در دوران مختلف تاریخ به عنوان ضروری‌ترین نیازهای انسان مطرح بوده و در مفهوم رایج خود به معنی ایجاد شرایطی است که حیات مادی و معنوی را برای جامعه و به عبارتی دیگر منافع و ارزش‌های ملی را در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... در مقابل خطرهای داخلی و خارجی و حوادث طبیعی حفاظت می‌کند.

سردار شاهوار پور، بیان کرد: پیشرفت‌های علمی، فناوری و شکوفایی اقتصادی در کشور هنگامی میسر است که امنیت ملی آن فراهم شود؛ در مفهوم سنتی، امنیت ملی را باقدرت نظامی مترادف می‌دانستند و به عبارتی دیگر امنیت ملی در شرایطی تفسیر می‌شود که کشور را در برای هر تهاجم نظامی بیگانگان حفاظت می‌کرد.

وی تصریح کرد: امروزه مفهوم امنیت ملی به مراتب فراتر از بعد امنیت نظامی و دفاع در مقابل تهاجم نظامی ترسیم می‌شود و در شکل‌گیری قدرت ملی عوامل محسوس و نامحسوس نقش‌آفرینی می‌کنند. دانش تجربه و تخصص و واقع‌بینی دولت‌مردان، سیاست‌گذاران و مجریان سیاست‌های تدوین‌شده در سطوح مختلف از مهم‌ترین عوامل نامحسوس و تشکیل‌دهنده قدرت ملی محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: دولت‌ها پس از تعین منافع و اهداف امنیت ملی خود و شناخت زنجیره تهدیدهایی که علیه آنها پیش‌بینی می‌کنند با توجه به قابلیت‌های ملی سیاست امنیت ملی خود را در ابعاد داخلی و خارجی تعیین کرده و بر مبنای آن راهبرد امنیتی ملی مناسبی در حمایت از سیاست‌های خود تدوین می‌کنند.

در این همایش که با همکاری قرارگاه حضرت ابوالفضل (ع) خوزستان، دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد ارائه مقالات انجام و مورد داوری قرار گرفت.

از جمله محورهای همایش «امنیت پایدار در خوزستان» می‌توان به مفاهیم و نظریه‌ها، فناوری‌های نوین، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.