مشهد- دبیر جشنواره بازی های نوروزی گفت: این جشنواره با هدف استفاده از فرصت و ظرفیت دورهمی های خانوادگی در ایام نوروز طراحی شده تا شادی و نشاط به خانواده ها بازگردد.

بازی های نوروزی میهمان خانواده های ایرانی

به گزارش قدس آنلاین، حسن سلطانی ظهر چهارشنبه در نشست خبری اولین جشنواره ملی بازی‌های نوروزی که در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی مشهد برگزار شد، بازی را گم شده سبک زندگی ایرانی دانست و اظهار کرد: ما در گذشته شاهد این بودیم که بازی های تحرکی زیادی در جمع خانواده ها و همسالان اتفاق می افتاد که با سبک زندگی مدرن، این نوع از بازی ها کم رنگ شده است.

وی با بیان اینکه اکنون بسیاری از خانواده ها از بازی دور شده اند، گفت: جایگزین بازی در خانه های ما الان بازی های رایانه ای و موبایلی شده و بچه ها وقت خود را یا با رایانه سپری می کنند یا بچه ها در خلوت خودشان هستند.

دبیر جشنواره بازی های نوروزی با اشاره به ضرورت مشارکت بزرگترها با بچه ها در بازی کردن، گفت: بازی باعث تحرک بچه ها می شود و به افزایش اعتماد به نفس و خودباوری بچه ها کمک می کند.

وی با تأکید بر اینکه فرزندان ما الان با روحیه فردگرایی تربیت می شوند، گفت: بازی  خلاقیت، روحیه کار مشارکتی و جمع گرایی را در بچه ها تقویت می کند.

سلطانی بازی را ابزار کسب تجربه در سنین کودکی و نوجوانی معرفی کرد و گفت: ما با سبک زندگی مدرن بچه ها را از این تجربه ها محروم کرده ایم و باعث آسیب های زیاد روانی و حتی جسمی بچه ها شده ایم.

وی با اشاره به اینکه در سبک خانه سازی مدرن جایی برای بازی بچه ها درنظر گرفته نمی شود، گفت: در تفکر اغلب بزرگترها بازی کار بیهوده ای است که بچه ها به خاطر بیکاری سراغ آن می روند در حالیکه بازی می تواند دستاوردهای اجتماعی خوبی در بزرگسالی بچه ها داشته باشد.

دبیر جشنواره بازی های نوروزی با بیان اینکه بازی های جمعی به بچه ها الگوی فعالیت اجتماعی می دهد، گفت: آنچه بچه ها قرار است در بزرگسالی تجربه کنند، می توانند در دوران کودکی و در بازی ها بیاموزند و از این آموزه ها در زندگی خود استفاده کنند.

وی با بیان اینکه نسل جوان و نوجوان امروز طعم بازی های دورهمی را نچشیده اند، گفت: نوروز فرصت مناسبی است تا خانواده ها در دورهمی های خود بازی را دوباره تجربه کنند.

سلطانی ادامه داد: در جشنواره بازی های نوروزی همین نیاز را شناسایی کرده ایم و بنا داریم خانواده ها را به بازی کردن در جمع های خانوادگی تشویق کنیم.

وی با بیان اینکه اسباب بازی ها هم باعث شده بچه ها بیشتر از والدین خود دور شوند، گفت: پدرها و مادرها بازی را به اسباب بازی های مختلف گران قیمت وابسته کرده اند.

دبیر جشنواره هم بازی نوروزی بیان کرد: بچه ها به طور طبیعی بازی را دوست دارند و این فاصله والدین از آن ها باعث می شود، بچه ها به سمت بازی های رایانه ای و موبایلی بروند و همین امر آسیب های زیادی را به بچه ها وارد می کند.

وی با ابراز تأسف از حضور پررنگ موبایل در دورهمی های خانوادگی گفت: حضور موبایل باعث شده تا اعضای خانواده با هم کمتر صحبت کنند و ما می خواهیم با ابزار بازی اعضای خانواده را دور هم جمع کنیم.

سلطانی با اشاره به برگزاری چند جلسه آموزش بازی برای والدین و  مربیان مهدکودک، گفت: طی یک هفته گذشته دو دوره 16 ساعته برای بیش از 60 نفر برگزار شد و در یک جلسه آموزشی-همایشی برای بیش از 400 نفر بیش از 10 بازی به صورت عملی آموزش داده شد.

وی با بیان اینکه فراخوان جشنواره از 26 اسفند اعلام می شود، گفت: در ایام نوروز خانواده ها از سراسر کشور با ارسال فیلم بازی های دورهمی خود به دبیرخانه جشنواره، می توانند همراه ما باشند.

دبیر جشنواره بازی های نوروزی گفت: جشنواره هم بازی نوروزی تا 20 فروردین ادامه می یابد و در مراسم اختتامیه از هم بازی ها تقدیر خواهیم کرد.

در پایان این نشست، دو نوجوان مشهدی طی بیانیه ای از بزرگترهای خود خواستند تا در نوروز همبازی آن ها شوند. پس از آن به مهمانان حاضر در این نشست توپ هدیه دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.