یزد - دادستان استان یزد دفتر ۵ تاکسی اینترنتی در یزد را به دلیل فعایت غیر قانونی پلمپ کرد و تاکید شده هیچ کدام از این دفاتر مجوزهای لازم را نداشته و اکثر آنها فعالیتهای غیرقانونی داشته اند.

پلمپ بر در دفاتر تاکسی اینترنتی یزد

قدس آنلاین - گروه استان ها -سمیه شرف دینی: روزگاری تاکسی نارنجی های شهر برای خود در شهر آقایی می کردند و هرخطی برای خود تاکسی های مخصوصی داشتند تا اینکه تاکسی تلفنی ها پا به عرصه گذاشتند ورقیب قدرتمند تاکسی های شهر شدن با این حال هر کدام از این تاکسی ها کارکردهای خاص خود را داشتند و کاری هم به کار کسی نداشتند و درکنارهم به فکر کسب روز ی حلال بودند .

با گسترش شبکه ها ی مجازی و رونق یافتن کسب و کارهای مجازی این نوع تاکسی ها باخدمات ارزانی که ارائه می دهند و با مانور تبلیغاتی وسیعی که در شبکه های مجازی انجام دادند خیلی زود شهره آفاق شده و مشتریان بسیاری کسب کرده اند و به رقیب قدرتمند تاکسی ها و آژانس ها تبدیل  شدند.

 دراین بین برخی ها معتقد هستند که این تاکسی ها فعالیت قانونی دارند و برخی هم معتقد هستند که فعالیت آنها غیر قانونی می باشد ودرکنار آن هم آژانس ها هم به فکر ارتقای سرویس دهی خود افتادند ولی نرخ پائین تاکسی اینترنتی ها باعث جذب مشتری فراوان برای این نوع  تاکسی ها شد و در برابر آن تهدید بزرگی برای تاکسیها و آژانس ها شد.

 چیزی که در این بین مشهود می باشد و نوعی شبهه را بوجود آورده این است که گفته می شود این نوع تاکسی ها دارای مجوز نیستند و فعالیت آنها غیر قانونی می باشد  از سوی دیگر عده ای فعالیت آنها را قانونی می دانند بماند که در این بین عده ای هم هستند  که می خواهند در این آب  گل آلود ماهی بگیرند و به بهانه  ترویج کسب و کار اینترنتی به هر طریقی شده  بدون در نظر گرفتن ملاحظات قانونی این نوع کسب و کار را قانونی جلوه بدهند .

تاکسی اینترنتی ها در شهر یزد هم فعالیت خود را آغاز کرده و هر روز برتعداد آنها افزوده می شود و ازسوی دیگر اعتراض  ونارضایتی بیشتر رانندگان تاکسی را در شهر در پی داشته  و دربرخی از موارد درسطح شهر مشاهده می شود که جلوی رانندگان آژانس ها  گرفته می شود و ازآنها برای فعالیت در این تاکسی ها دعوت به عمل می آمد .

پلمپ دفاتر به دلیل نداشتن مجوز بوده است 

یک مسئول در سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری یزد در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهارداشت : روز گذشته بنا به حکم دادستان استان آقای شمس ۵ دفتر تاکسی اینترنتی در یزد به دلیل نداشتن مجوزهای لازم پلمپ شده است.

سعید پاک سرشت افزود: طبق مهلت ۱۵روزه ای که  به این تاکسی ها داده شده بود تا طبق ضوابط قانونی عملی کنند ولی متاسفانه بعد از اتمام این مدت هیچ اقدام خاصی انجام ندادند و با حکم دادستان استان و برحسب نامه پلیس راهور دفاتر این تاکسی ها پلمپ شده و در حکم آنها آمده که هر گونه فعالیت این نوع تاکسی ها در سطح شهرممنوع می باشد .

وی تصریح کرد : خودروهای این نوع تاکسی ها هیچ کدام ازعلائم مخصوص آژانس ها ازجمله ارم تابلو وشطرنجی را نداشته  و نحوه جذب رانندگان آنها نیز طبق ضوابط قانونی نبوده و به همین دلیل  دفاتر آنها پلمپ شده و دیگر این اینکه مدیران این شرکتها هیچ کدام بومی استان نبوده و فقط به صورت نمایندگی این دفاتر دایر شده بود .

تاکسی اینترنتی ها باید طبق قانون فعالیت کنند

فرماندار یزد نیز درهفته گذشته اعلام کرده بود که ضوابط نحوه فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در سطح شهرستان یزد تدوین شده وتاکسی‌های اینترنتی جزئی از شبکه تاکسیرانی محسوب شده که البته لازم است در قالب ضوابط و مقررات تعریف شده اقدام به ارائه خدمات نمایند.

مصطفی سالاری با اشاره به اینکه مجوز فعالیت تاکسی‌های اینترنتی به‌صورت کشوری است اظهار داشت: تاکسی‌های اینترنتی به همراه سایر تاکسی‌های موجود در سطح شهر می‌تواند زمینه را برای استفاده بیشتر شهروندان از وسایل نقلیه عمومی فراهم نمایند.

وی تاکید کرد: فعالیت تاکسی‌های اینترنتی درسطح شهرستان مطابق با ضوابط و مقررات سایر تاکسی‌ها فعال زیر نظر اتحادیه صنف اتومبیل کرایه و شهرداری می باشد .  

با تمام این تفاسیر ، تاکسی اینترنتی ها در یزد متولی ندارند و در پی اعتراضاتی که در این مدت تاکسی ها انجام دادند مسئولان مربوطه  اظهارداشتند که فعالیت این تاکسی ها قانونی بوده  و لی در یزد متولی خصای ندارد رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر چندی پیش اعلام کرد که در صورت رخ دادن مشکلات در این زمینه، این سازمان هیچ گونه تعهدی درقبال این تاکسی ها ندارد وحتی اتحادیه اتومبیل کرایه یزد هم  اعلام کرد که مسئولیتی ندارد .

با این حال  فعالیت این تاکسی ها روز به روزدر سطح شهر بیشتر می شود و هیچ نهادی هم متولی ساماندهی این تاکسی ها نمی باشد؟ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.