اصفهان- مدیر گنجینه میراث اسلامی با بیان اینکه گنجینه میراث اسلامی به عنوان یک اثر ملی در سال ۸۹ ثبت شده است، گفت: در این گنجینه ۴۰۰ اثر فاخر و ارزشمند خودنمایی می کند.

وجود ۴۰۰ اثرفاخر در گنجینه میراث اسلامی/ آثار هنری اسلامی جایی برای عرضه ندارند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد امامی شامگاه جمعه در آیین افتتاح گنجینه میراث اسلامی تاکید کرد: این خانه از بی نظیر ترین خانه ها از لحاظ تکنیک است که سابقه ساخت بنا مربوط به دوران مشیرالملک انصاری است.

وی ادامه داد: در دوره قاجار ۶۰ خانه دراصفهان تخریب شد، بسیاری از آثار ارزشمند مثل هتل عباسی به فروش رسید، در همان دوران یک تاجر پوست به نام حاج حسین چرمی این خانه را خریداری کرد، سپس مرحوم سماییان اینجا را خریداری و به آیت الله امامی واگذار کرد.

مدیر گنجینه میراث اسلامی افزود: با توجه به اینکه تولیت ۶ نفره این مکان همگی فوت شده بودند، حکم تولیت جدید امضا و در اختیار من قرار داده شد.

وی با بیان اینکه ضلع غربی گنجینه میراث اسلامی به روشنی چشم شیعیان به پروژه های دینی، ملی و بین المللی اختصاص یافته است، گفت: ضلع شرقی بنا نیز برای اهداف دینی در نظر گرفته شده و دروس خارج فقه علما به صورت پخش زنده برگزار می شود.

حجت الاسلام والمسلمین امامی تصریح کرد: در ضلع شمالی بنای بسیار زیبا و با شکوه گنجینه اسلامی، یک حوضخانه به عنوان بزرگترین بادگیر موجود معماری اسلامی است، فضایی بدون ستون با ترکیب زیبای آینه و گچ است که به عنوان نگارخانه هنرمندان در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: مشکل کشور ما هنرمند و تولید اثر نیست، بلکه این است که آثار هنری اسلامی برای عرضه جایی ندارند و حراجی مناسب در خور هنرمندان نداریم.

مدیر گنجینه میراث اسلامی افزود: مایه تاسف است که با این امکانات توانسته ایم نگارخانه ای مهیا کنیم که در شهر و کشور نمونه ندارد، چرا که در این زمینه کار نشده و مکان های مناسبی برای عرضه و نمایش آثار هنری اسلامی نداریم.

وی با بیان اینکه قصد داریم از هنرمندانی که کار اسلامی تولید می کنند حمایت کنیم، گفت: بزرگترین مجموعه‌دار آثار اسلامی دنیا که ۴۰ هزار اثر دارد، یک یهودی به نام «دیوید خلیلی» ساکن انگلستان است، او تا ۱۵ سالگی اصفهان بوده و هنوز هم طلایه دار این کار است.

حجت الاسلام والمسلمین امامی با اشاره به اینکه بهترین موزه های اسلامی دنیا را مسیحیان و غیر مسلمانان دارند، اظهارکرد: بهترین موزه اسلامی در آلمان و زیرسایه وهابیت فعالیت می کند، حتی موزه اسلامی قطر و استامبول سایه وهابیت را بر سر دارند و ترویج افکار خود را انجام می دهند و این مابه تأسف است.

وی تصریح کرد: بررسی ها نشان داده اگر کشور ما ۳۲ میلیون توریست خارجی را جذب کند، نیاز به نفت ندارد، اما کشور ما علیرغم فرهنگ غنی که دارد، هنوز زیرساخت های لازم گردشگری را فراهم نکرده است، در واقع توریست هایی که به ایران سفر می کنند، به دنبال فرهنگ می هستند، پس باید از این فرصت استفاده شود.

مدیر گنجینه میراث اسلامی با بیان اینکه آثار فاخر این گنجینه ۴۰۰ اثر است که در آینده تعداد آنها را به ۱۲۰۰ اثر افزایش می یابد، گفت: اگر چنین موزه ای در خارج کشور سرپا شود، میلیون ها دلار هزینه نیاز دارد، ما با یک پنجاهم قیمت این بنا را آماده بازدید علاقمندان کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: در ایام نوروز امسال بنرهایی برای معرفی گنجینه میراث اسلامی به مسافران و گردشگران در سطح شهر اصفهان نصب خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.