۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹
کد خبر: 593411

نقل وانتقال داعش به شــمال افغانســتان از ســوی آمریکا، این کشور را یک بار دیگر مســتعد تشــدید رقابت قدرت های بزرگ می ســازد.

داعش در افغانستان به دنبال چیست

قدس آنلاین-نقل وانتقال داعش به شمال افغانستان از سوی آمریکا، این کشور را یک بار دیگر مستعد تشدید رقابت قدرت‌های بزرگ می‌سازد. آمریکا پس از شکست داعش در سوریه و عراق به دنبال تلاش برای به دست آوردن جایگاهی امن برای خود در منطقه است تا بتواند تفکرات تروریستی خود را از این طریق، گسترش دهد. تحولات جدید این نگرانی را به وجود آورده است که ایالت بلخ و در کل شمال افغانستان در غیاب یک والی قدرتمند و از فرماندهان جهادی به لحاظ امنیتی آسیب پذیر شود و داعش بتواند در امتداد مرزهای آسیای مرکزی و امنیتی روسیه و تا حدی چین نفوذ کند. برکناری «عطا محمد نور» والی بلخ از طرف اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان نیز موجب نگرانی‌های جدی حامیان وی شده است؛ زیرا این برکناری، دولت وحدت ملی و شخص عطا محمد نور را در موقعیت بسیار دشواری قرار می‌دهد.
عطا محمد نور یکی از برجسته‌ترین رهبران حزب جمعیت اسلامی است که به مدت ۱۵ سال با موفقیت توانسته است امنیت و ثبات ایالت بلخ را تأمین و توسعه و پیشرفت آن را تسهیل کند. در نگاه جمعیت اسلامی، برکناری عطا محمد نور به معنای نادیده گرفتن توافق تأسیس دولت وحدت ملی تلقی شده است. شکست دولت وحدت ملی که مورد حمایت مجامع جهانی و نیز نیروهای خارجی مستقر در افغانستان است، مشکلات پیچیده تری به وجود می‌آورد. چنین احتمالی می‌تواند خلأ قدرت خطرناکی به وجود آورد که به طور قطع به سود طالبان و داعش تمام می‌شود و می‌توانند در عمل خلأ قدرت را پر کند.
شکست دولت وحدت ملی از این هم خطرناک‌تر است، بویژه آنکه جناح شمالی قدرت انسجام گذشته را ندارد و اشرف غنی تا حدی توانسته است نوعی انحصار طلبی در قدرت را پیش ببرد، مشکلی که آقای نور به آن اشاره صریحی کرده است. از این رو، افغانستان که سال هاست با پدیده تروریست در حال مبارزه است اکنون با پدیده دیگری به نام «داعش» روبه‌رو است و عزم راسخی برای مبارزه با این گروه تروریستی در افغانستان نیاز است. از جمله علل و عواملی که می‌تواند در رشد تفکر تکفیری و نیز افزایش نفوذ داعش در افغانستان نقش داشته باشد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ۱- به نتیجه نرسیدن مذاکرات صلح در افغانستان. مذاکرات صلحی که با مرکزیت پاکستان در اسلام آباد شروع شد، اما پس از افشا شدن خبر مرگ «ملا عمر» رهبر اسبق طالبان در سال ۲۰۱۳ نافرجام ماند. ۲- دخالت‌های آمریکا در منطقه و افغانستان است. آمریکا پس از گذشت ۱۵ سال حضور در افغانستان توانسته است نیروهای خود را در افغانستان به بهانه مبارزه با اعضای شبکه القاعده و طالبان متمرکز کند و هر زمان منافع ملی و منطقه‌ای خود را در افغانستان در معرض خطر دیده، دست به اقداماتی تفرقه انداز زده است تا بتواند سمت و سوی مذاکرات صلح را در افغانستان به سود خود تغییر دهد و معادلات منطقه را به نفع خود پیش ببرد.
از این رو، آمریکا در شرایط فعلی سعی دارد بتواند کشورهای منطقه از جمله چین، روسیه، پاکستان، ایران و کشورهای آسیای میانه را با خطر جدی داعش روبه‌رو سازد. اگرچه دور از ذهن است که کشورهایی نظیر روسیه درمقابل نفوذ داعش در حوزه امنیتی خود ساکت باقی بمانند. از طرفی، افزایش بحران در افغانستان سبب می‌شود که افزایش نیروهای آمریکا در افغانستان توسط دونالد ترامپ و هدر دادن میلیاردها دلار هزینه که برخلاف وعده‌های انتخاباتی خود که از باراک اوباما انتقاد شدیدی مبنی بر نگه داشتن نیروهای امنیتی آمریکا در افغانستان کرده بود را قابل توضیح نماید.
۳- وزارت دفاع افغانستان و اداره امنیت ملی این کشور تا مدتی به وسیله سرپرست اداره می‌شدند و این خود ضربه مهلکی به تصمیم گیری‌های این نهادهای امنیتی مهم در افغانستان زد و لزوم مبارزه با داعش در افغانستان را با مشکلی جدی مواجه کرد؛ زیرا نهادهای امنیتی در افغانستان قبل از این نمی‌توانستند در تصمیمات خود با جدیت عمل کنند و این خود سبب رشد و تقویت داعش در افغانستان شد. جدا از همه واقعیت‌های پنهان از حضور داعش در افغانستان می‌توان گفت؛ داعش پروژه جدید ادامه جنگ و بحران در افغانستان و منطقه است و طالبان بتدریج موضوعیت خود را ازدست خواهد داد و داعش دیر یا زود جانشین طالبان می‌شود و به احتمال زیاد در همان حال که جنگ را در افغانستان ادامه خواهد داد، بتدریج سطح نا امنی‌ها را از افغانستان به مناطق همجوار گسترش خواهد داد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.