مولفه های اقتصاد ما بیانگر آن است که اقتصاد جمهوری اسلامی ایران همچنان ضربه پذیر است وبه هیچ مقاوم سازی نشده است، این اقتصاد در حالی ضعیف است که خوشبختانه هنوز هیچ تکانه ای از بیرون وداخل به آن وارد نشده است.کاهش 30درصدی پول ملی با افزایش نرخ دلار وعدم پاسخگویی اقدامات دولتی نشاندهنده آن است که در ماه های آتی باید منتظر افزایش قیمت ها وتلاطمات اقتصادی باشیم.انتظار می رو در سه ، چهار ماه آینده بار تورمی دو سه درصدی به اقتصاد ایران وارد شود, قطعا در سه ماهه اول سال 97 با تورمی بالای 14 درصد مواجه خواهیم شد و از تورم تک رقمی خداحافظی می کنیم چرا که اقتصاد کاملا به دلار وصل است واین مساله موجب افزایش بار تورمی خواهد شد.

تکانه های تورمی در سه ماهه اول سال 97 اقتصاد ایران را آسیب پذیر تر می کند

دکتر وحید شقاقی شهری کارشناس اقتصادی و عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه هدف اقتصاد مقاومتی حفظ اقتصاد ایران در برابر تکانه های داخلی وخارجی بود به عدم کارآیی دولت دراجرای این هدف اشاره کرده و اظهار داشت: دولت 12 برنامه کلان را با 122 پروژه در راستای اقتصاد مقاومتی در ذیل برنامه های ملی اقتصاد ودر راستای اقتصاد مقاومتی نوشته ومورد توجه قرار داده است تا برنامه ها به وسیله دستگاه های ذی ربط به مرحله اجرا درآورده شود. اصلی ترین هدف از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی حفظ اقتصاد ملی در برابر تکانه های داخلی وخارجی است، به عبارتی اقتصاد مقاومتی برآن بود اگر درآینده  شوکی به اقتصاد ایران از داخل یا خارجی وارد شود مانع ایجاد  تلاطمات شدید در اقتصاد باشد تا ریسک های شدیدی به اقتصاد ایران تحمیل نشود.

وی با اشاره به افزایش نرخ ارز و تاثیرآن بر اقتصاد کشور خاطر نشان کرد: شتاب نرخ ارز در سه چهار ماهه اخیر نشان داد که تلاطم در اقتصاد ایران وجود دارد، نرخ ارزیکی از متغیرهای کلان اقتصاد است و به ویژه در  اقتصاد ایران بسیار مهم  تاثیر گذار است چرا که بخش عمده ای از کالاهای مصرفی مردم  وارداتی و وابسته به دلار است. با افزایش نرخ دلار از 3700 به 5000 تومان تقریبا ارزش پول ملی چیزی حدود 25 تا 30 درصد کاهش یافت! حتی نرخ دلار در بازارهای غیر رسمی چیزی بین  5500 تا 6000 تومان رد وبدل می شود. وضعیت به قدری بغرنج شد که بانک مرکزی شبانه مجبور به افزایش نرخ سود از 15 به 20 درصد شد و با انتشارگواهی اوراق سپرده درصدد بود تا مانع  سرازیر شدن نقدینگی به سمت بازار دلار شود اما علی رغم همه تمهیدات عنوان شده همچنان نتوانست در برابر بازار دلار مقاومت کند  و بازارد لار روزهای متلاطم ونوسانی خود را طی می کند.

شقاقی شهری با تاکید بر ضربه پذیربودن اقتصاد کشور اظهار داشت: مولفه های اقتصاد ما بیانگر آن است که  اقتصاد جمهوری اسلامی ایران همچنان ضربه پذیر است وبه هیچ مقاوم  سازی نشده است، این اقتصاد در حالی ضعیف است که خوشبختانه هنوز هیچ تکانه ای از بیرون وداخل به آن وارد نشده است. کاهش 30 درصدی پول ملی با افزایش نرخ دلار وعدم پاسخگویی اقدامات دولتی نشاندهنده آن است که در ماه های آتی باید منتظر افزایش قیمت ها وتلاطمات اقتصادی باشیم. انتظار می رو در سه، چهار ماه آینده بار تورمی دو سه درصدی  به اقتصاد ایران وارد شود، قطعا در سه ماهه اول سال 97 با تورمی بالای 14 درصد مواجه خواهیم شد و از تورم تک رقمی  خداحافظی می کنیم چرا که اقتصاد کاملا به دلار وصل است واین مساله موجب افزایش بار تورمی خواهد شد.

این استاد دانشگاه افزود: اقتصاد ایران هنوز با تکانه ای رو به رو نشده و شوکی برآن وارد نشده است اگر شوکی براقتصاد ایران وارد شود  آن زمان است که متوجه  آسیب پذیری اقصاد ایران خواهیم شد. علی رغم تلاشهای صورت گرفته دولت نتوانسته پاسخگوی انتظاراتی باشد که مقام معظم رهبری در سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد نظر داشته است. اگر بتوانیم شدت آسیب پذیری  اقتصاد را اندازه بگیریم در می یابیم آسیب پذیری اقتصاد ما بیشتر شده است.   اگر شاخص اسیب پذیری  برای اقتصاد ایران طراحی کنیم مطمئنا این  شاخص نشان می دهد  آسیب پذیری اقتصاد ایران در حال تشدید شدن است لذا باید  در مسیری که دنبال می کنیم تجدید نظر کنیم ودر بسیاری ازحوزه ها اصلاحات ساختاری ونهادی و جراحی های عمیق انجام دهیم.

  وی با بیان اینکه اصلاح ساختاری دراقتصاد  کشور انجام نمی شود عنوان نمود: متاسفانه درایران مسوولی به دنبال اصلاحات ساختاری ونهادی دراقتصاد ایران نیست وتا کنون  همه برآن بوده اند تا اقتصاد را به وسیله قرص مسکن آرام کنند در حالی که تسکین درد تا زمانی ممکن است واز جایی نیاز به جراحی ریشه ای دارد، مساله ای که چهل سال است دراقتصاد ایران مورد بی توجهی شدید قرار گرفته است.

شقاقی شهری اقتصاد سه ماهه اول سال 97 را اینگونه پیش بینی کرد: بدیهی است در سه چهار ماهه اول سال 97 با اثرات نامطلوب افزایش نرخ دلار مواجه می شویم چرا که تبعات افزایش نرخ دلار خود را در یک مدت زمانی  سه تا شش ماهه نشان می دهد، فروشنده ای که جنسش تمام می شود در خرید جدید متوجه افزایش قیمت های آنچنانی می شود وبه تبع بر روی سایر اقشار جامعه بخصوص طبقه متوسط وضعیف فشار شدیدی وارد می شود. شفافیت قوا با مردم، انجام اصلاحات ساختاری و دوری از مسکن های آنی نیاز امروز اقتصاد کشور است، طبیعتا در اصلاح ساختار منافع گروهی به خطر می افتد اما نگاه ما باید به حفظ رضایت آحاد جامعه باشد، نباید همانند موسسات مالی سیاست گذاری شود تا زمانی که مردم در خیابان ها به دنبال اعاده حق خود فریاد بکشند! درمان زودتر به معنای سلامت بیشتر اقتصا وآرامش جامعه است، توجه داشته باشیم موسسات مالی حجم ناچیزی  از نظامم مالی کشور را شامل می شوند وای به روزی که سیستم بانکی کشور در خطر قرار بگیرد!! به هر حال در بسیاری از موارد باید اصلاحات صورت داده شود چرا که مردم به آن معترض شده وممکن است درمان آن زمان بسیار دیر وغیر قابل علاج باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.