۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 593433

بر مبنای مطالعات سازمان بین‌المللی یونیسف تصادفات جاده‌ای در ایران ۲۰ برابر بیشتر از میانگین جهانی است

ایمنی حمل و نقل کشور بدون متولی

قدس آنلاین- بر مبنای مطالعات سازمان بین‌المللی یونیسف تصادفات جاده‌ای در ایران ۲۰ برابر بیشتر از میانگین جهانی است. آن طور که تجربه جهانی نشان می‌دهد، اگر فکری برای محدودیت سرعت، بستن کمربند ایمنی، وضعیت جاده‌ها و ارائه خدمات اورژانسی بشود، می‌توان این آمار را کمتر کرد اما با وضعیت موجود چه زمانی قرار است سریال غم‌انگیز مرگ‌های جاده‌ای تمام شود؟

در ایمنی جاده‌ها جزیره‌ای عمل می‌شود

در کشور روزانه حدود ۴۳ نفر بر اثر حوادث رانندگی جام خود را از دست داده و حدود ۹۱۰ نفر مجروح و مصدوم می‌شوند. رئیس اداره حقوقی پلیس راهور نیروی انتظامی با بیان اینکه آمار مصدومان و فوتی‌های حوادث رانندگی در کشور زیاد و تأسف برانگیز است به خبرنگار ما می‌گوید: در جاده‌های کشور سالانه حدود ۱۶هزار نفر فوت و ۳۱۰هزار نفر مجروح می‌شوند که صدمات زیادی به جامعه تحمیل می‌کند. صدماتی که به گفته کارشناسان حدود هفت درصد تولید ناخالص ملی و حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سرهنگ محمد ترحمی بیان می‌کند: برخی از این حادثه دیده‌گان سرپرست خانوار بوده که در این سوانح فوت یا دچار معلولیت‌ می‌شوند. به همین دلیل میزان صدمات روحی، روانی و اجتماعی این تصادفات بسیار بیشتر از ارقام اعلام شده است. حدود ۳۰ درصد تخت‌های بیمارستانی در اشغال حوادث رانندگی است و این حوادث دومین عامل مرگ و میر کشور محسوب می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در کشور هیچ نهادی متولی ایمنی حمل و نقل نیست، بیان می‌کند: متأسفانه تمامی نهادها در کشور جزیره‌ای عمل کرده و هیچ هماهنگ‌ کننده‌ای برای ارتقای ایمنی وجود ندارد. تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر مشخص شدن سهم سازمان‌ها نیز به معنای مشخص شدن متولی خاص برای این بخش مهم است.

سرهنگ ترحمی اضافه می‌کند: این طرح را به مجلس شورای اسلامی و کمیسیون عمران ارائه داده‌ایم. با وقفه‌ای که به دلیل بررسی بودجه اتفاق افتاد، امیدواریم بزودی تشکیل شورای ایمنی حمل و نقل به عنوان نهادی راهبر برای کاهش حوادث رانندگی در دستور کار قرار گیرد. شورایی که بتواند تصمیم‌گیر، برنامه‌ریز، سیاست‌گذار و بودجه‌گذار باشد تا بتواند تمامی برایندها را برای رسیدن به کاهش حوادث رانندگی به کار گیرد.

وی در پایان تأکید می‌کند: تا زمانی که این نهاد تشکیل نشود، نمی‌توان از اقدام‌های جزیره‌ای توقع کاهش حوادث و میزان مرگ و میر را داشت. اگر به همین صورت فعلی پیش برویم، متأسفانه در سال‌های آتی با افزایش تصادف روبه‌رو خواهیم شد که این زنگ خطری جدی است.

حوادث ترافیکی قابل پیشگیری هستند

در سال‌های اخیر اقدام‌های اثربخش اورژانس جاده‌ای در کمک به مصدومان سوانح سبب شده این سازمان را یکی از اثربخش‌ترین سازمان‌ها در کاهش میزان مرگ‌ومیر جاده‌ای بدانیم.

رئیس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه سالانه بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مأموریت در اورژانس انجام می‌شود به خبرنگار ما می‌گوید: بیشترین نگرانی اورژانس حوادث ترافیکی است. در بسیاری از مأموریت‌های اورژانس، مانند تماس‌های بیماران قلبی یا مشکلات تنفسی، بیمار مقصر نیست، اما در حوادث ترافیکی این طور نیست.

پیرحسین کولیوند بیان می‌کند: بیشتر از ۹۹درصد حوادث ترافیکی در کشور قابلیت پیشگیری دارند. گفته می‌شود در حوادث ترافیکی سه رکن عامل انسانی، وسیله نقلیه و راه اثرگذارترین هستند. اگر عامل انسانی کار خود را بدرستی انجام دهد، در جاده‌ای که مهارت لازم را ندارد، تردد نکند و به توصیه‌های کارشناسان راهنمایی و رانندگی عمل کند، می‌توان از بروز تصادفات تا حد بسیار زیادی جلوگیری کرد.

کولیوند در پایان به اهمیت ترویج فرهنگ پیشگیری از طریق ارتقای سطح فرهنگ و آگاهی‌های عمومی اشاره کرده و می‌گوید: بر اساس اعلام پلیس دلیل ۷۰ درصد از تصادفات عامل انسانی است. اگر بتوانیم تغییری در رفتار رانندگان ایجاد کنیم، حتماً شاهد کاهش تصادفات جاده‌ای خواهیم بود.

خودروهای بی‌کیفیت بلای جان مردم شده‌اند

در چند روز آینده و با شروع سال جدید، شاهد سفرهای نوروزی هموطنانمان خواهیم بود. سفرهایی که افزایش آن‌ها تهدیدهای بیشتری به همراه دارد. مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در این خصوص به خبرنگار ما می‌گوید: اطلاع‌رسانی و ارائه هشدارهای لازم توسط رسانه‌ها و افکار عمومی برای فرهنگ‌سازی می‌تواند نقش بسیار زیادی در کاهش سوانح و تلفات جاده‌ای داشته باشد.

رحمت شعبانی تشریح می‌کند: عوامل زیادی مانند جاده، راننده، وسیله نقلیه و شرایط جوی در بروز یک تصادف نقش دارند و نمی‌توان تقصیر یک سانحه را تنها بر گردن یکی از آن‌ها انداخت. متأسفانه ناوگان حمل و نقل کشور ایمنی لازم را ندارند و استانداردهای بین‌المللی، بخصوص ماشین‌های تولید داخل بندرت در آن‌ها رعایت می‌شود. حتی بسیاری ماشین‌ها که از کشورهایی مانند چین وارد می‌شوند نیز کیفیت مناسبی ندارند و با استحکام و ایمنی پایین نمی‌توانند سرنشینان را ایمن نگه دارند.

این کارشناس حمل و نقل جاده‌ای تأکید می‌کند: بیشترین عاملی که باید روی آن کار کنیم، عامل انسانی است. رعایت نکردن قوانین و مقررات، عدم رعایت سرعت مطمئنه و... همه از عواملی هستند که عامل انسانی باید رعایت کند، اما متأسفانه با وجود توسعه شبکه‌های حمل و نقل در سال‌های اخیر، مشاهده می‌کنیم که نوع تصادفات تغییر کرده است. در گذشته بیشتر تصادفات در حال سبقت و شاخ به شاخ اتفاق می‌افتاد، اما حالا بیشتر سوانح واژگونی خودروهاست. وقتی جاده‌ها تبدیل به اتوبان می‌شود، راننده‌ها سرعت مطمئنه را رعایت نکرده و سبب واژگونی خودرو می‌شوند که نشان دهنده نقش عامل انسانی است.

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در پایان با بیان اینکه ۷۰ درصد عامل تصادفات جاده‌ای انسانی است، تأکید می‌کند: راننده، سازنده وسیله نقلیه، مهندسان ساخت راه‌ها همه نقش تعیین کننده‌ای در بروز تصادفات جاده‌ای دارند. علاوه بر آن سبقت و سرعت غیر مجاز، تجاوز به چپ و رعایت نکردن قوانین و مقررات از سوی رانندگان همیشه حادثه ساز بوده و منجر به بروز تصادفات جاده‌ای شده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.