اکنون با شکست طرح مذاکره با ایران و ناامیدی دولت‌های اروپایی در این باره، سه کشور اروپایی در راستای راضی کردن ترامپ برای ماندن در برجام، تلاش می‌کنند با اعمال تحریم‌های جدید برخی افراد و نهادها و سازمان‌های نظامی و دفاعی، به وی نشان دهند که می‌توان بدون خارج شدن از توافق هسته‌ای یا تعلیق آن، قدرت دفاعی و نفوذ بالای ایران در منطقه را با اعمال این تحریم‌ها محدود کنند.

خوش رقصی ترامپ برای اروپایی ها

قدس آنلاین-در حالی که فرصت ۱۲۰ روزه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در تاریخ ۱۲ ماه مه (۲۲ اردیبهشت ۹۷) به اتمام می‌رسد، سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان بر اساس سند محرمانه‌ای طرح تحریم‌های جدید علیه ایران را به بهانه نگه داشتن آمریکا در توافق برجام پیشنهاد دادند.

به موجب این سند بریتانیا، فرانسه و آلمان برای متقاعد کردن آمریکا به حفظ توافق هسته‌ای، تحریم‌های اروپایی جدیدی را علیه ایران در مورد برنامه موشکی ایران و نیز نقش جمهوری اسلامی در سوریه پیشنهاد کرده‌اند.

البته به گفته رویترز این سند روز جمعه به پایتخت‌های اروپایی ارسال شده تا حمایت همه ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا برای چنین تحریم‌هایی کسب شود.

طرح تحریم‌های جدید در پی ناامیدی از مذاکره

البته اظهارات مقامات دیپلماتیک و نظامی ایران در دیدار با لودریان به مقامات اروپایی پیام روشنی داد که ایران از مواضع خود درباره توان موشکی کوتاه نخواهد آمد و راه هر گونه سازشی در این باره بسته است.

اکنون با شکست طرح مذاکره با ایران و ناامیدی دولت‌های اروپایی در این باره، سه کشور اروپایی در راستای راضی کردن ترامپ برای ماندن در برجام، تلاش می‌کنند با اعمال تحریم‌های جدید برخی افراد و نهادها و سازمان‌های نظامی و دفاعی، به وی نشان دهند که می‌توان بدون خارج شدن از توافق هسته‌ای یا تعلیق آن، قدرت دفاعی و نفوذ بالای ایران در منطقه را با اعمال این تحریم‌ها محدود کنند.

چنانچه رویترز نیز این اقدام را حاکی از ناامیدی سه کشور اروپایی از تهران دانسته و افزود: به گفته یک دیپلمات اروپایی «ما برای ۱۸ ماه با آن‌ها گفت‌وگو داشتیم، اما در این مسائل پیشرفتی حاصل نشده است».

در سند پیشنهادی از اقدام های منطقه‌ای کشورمان نیز سخن به میان آمده است و این سند پیشنهاد می‌کند که تحریم‌هایی جدید بر فهرست تحریم‌های اروپایی موجود در ارتباط با سوریه بنا شود که شامل ممنوعیت سفر و مسدود کردن دارایی‌ها برای افراد حقیقی و نیز منع معامله و تأمین مالی برای شرکت‌های خصوصی و عمومی است.

رفتار دو گانه اروپایی ها

از سوی دیگر این رفتار دو گانه اروپایی ها می‌تواند تجربه بسیار خوبی به برخی سیاسیون و مسئولان داخلی باشد که نمی‌توان دلخوش به لبخند ظاهری اروپا بود و چه بسا سیاستی که اروپا در پیش گرفته، همان نقش پلیس خوب باشد تا از این طریق ایران را به آنچه که خواسته آن‌هاست، وادار کند.

البته این سند با اتهام‌زنی به ایران درباره ارسال موشک به گروه‌های مقاومت منطقه‌ای همچون حوثی ها، اظهار می‌کند که برای متوقف کردن فعالیت‌های مخاطره آمیز و بی ثبات کننده ایران، سند پیشنهادی می‌تواند مؤثر واقع شود. این ادعاها در حالی است که بارها مقامات ایرانی به صراحت اعلام کرده‌اند حضور آن‌ها در کشورهایی همچون عراق و سوریه به صورت کمک‌های مستشاری است و نه ارسال موشک.

بدون شک اعمال تحریم‌های جدید به بهانه نگه داشتن ترامپ در برجام، خود عاملی برای نقض توافق چند جانبه‌ای است که از سوی ایران با هدف رفع تحریم‌ها و گشایش اقتصادی مورد پذیرش قرار گرفت. گرچه بهره گیری از سیاست تشدید و افزایش تحریم‌ها هم راستا با مذاکرات رسمی و غیر رسمی برای تضعیف قدرت دفاعی و نفوذ منطقه‌ای از سوی اروپایی‌ها دنبال می‌شود، اما مقامات ایران آب پاکی را روی دست آن‌ها ریخته و تصریح کردند که هیچ وقت از مواضع قاطع خود درباره امنیت و توان دفاعی کشور کوتاه نخواهند آمد.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه پس از نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: چنانچه احیاناً برخی کشورهای اروپایی به دنبال اقدام هایی همچون اعمال تحریم‌های غیرهسته‌ای بر ایران جهت خوشایندی رئیس جمهوری آمریکا باشند، مرتکب اشتباه محاسبه بزرگی شده و نتایج مستقیم آن را بر برجام و ادامه حیات این توافق خواهند دید.

عراقچی اضافه کرد: بهتر است کشورهای اروپایی همان طور که تاکنون عمل کرده‌اند به دنبال پایبندی مستمر آمریکا به تعهدات خود در برجام بوده و آن کشور را به اجرای مؤثر برجام در تمامی بخش‌ها همراه با حسن نیت و در فضایی سازنده ترغیب نمایند، چرا که هیچ راه دیگری برای حفظ برجام جز پایبندی کامل آمریکا و دیگر طرف‌های برجام به همه تعهدات خود، متصور نیست.

به دیوار سست ترامپ تکیه نکنید!

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس با اشاره به اینکه پیشنهاد تحریم‌های جدید از سوی سه کشور اروپایی به نوعی عذر بدتر از گناه است که اروپا دارد مرتکب آن می‌شود گفت: کم کم به این موضوع شک می‌کنیم که از ابتدا اروپا و آمریکا طوری برنامه ریزی کرده باشند که بر اساس آن ما از فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای خود دست بکشیم و آن‌ها در یک تقسیم کاری که خودشان از آن باخبر بودند به همین روال پیش رفته و هیچ یک از تعهدات خود را انجام ندهند.

محمدجواد جمالی اظهار داشت: متأسفانه اروپا نوعی فرار رو به جلو دارد و به هیچ یک از توافقات خود عمل نمی‌کند. مسئله دفاعی ما به هیچ یک از کشورهای اروپایی ارتباطی ندارد. آن‌ها اتفاقاً باید شرمنده دوران دفاع مقدس باشند که مقادیر زیادی تسلیحات شیمیایی و موشکی را به دشمن می‌دادند. برنامه موشکی جمهوری اسلامی برنامه دفاعی است، بنابراین با طرح تحریم‌های جدید به بهانه نگه داشتن ترامپ در برجام باز هم موضع ما تغییری نخواهد کرد.

نماینده مردم فسا تصریح کرد: اینکه عنوان می‌شود تحریم‌های جدید را علیه ایران به کار می‌بندند تا ترامپ را راضی نگه دارند، بهانه‌ای بیش نیست و ترامپ هم نشان داده که تا چه حد پایبند به قوانین بین المللی است، بنابراین بهتر است اروپایی‌ها به دیوار سستی که ترامپ بنا کرده تکیه نکنند. زمانی که تصمیمات اروپایی‌ها با رهبری آمریکا به سمت و سویی پیش برود که امنیت و برنامه دفاعی ما را به مخاطره بیندازد، قطعاً حاکمیت جمهوری اسلامی برخورد قاطعانه و کوبنده‌ای در برابر آن‌ها خواهد داشت.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.