قزوین_ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: ۱۶ نوروزگاه برای برگزاری برنامه های ویژه نوروزی در استان قزوین پیش بینی شده است.

۱۶ نوروزگاه در قزوین میزبان برنامه های نوروزی است

محمد علی حضرتی ها در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به برنامه های نوروزی استان قزوین اظهار داشت: برنامه های مشترکی در ستاد خدمات سفر استان قزوین برای نوروز با راهبرد «قزوینِ شاداب، نزدیک ترین مقصد» پیش بینی شده است که سعی داریم از تمام ظرفیت های گردشگری، تاریخی _ طبیعی و مردم شناسی این استان استفاده کنیم.

وی افزود: ۱۶ نوروزگاه برای برگزاری برنامه های ویژه نوروزی در استان قزوین پیش بینی شده است که این نوروزگاه ها در ۵ محل از جمله کاروانسرای شاه عباسی شهرستان آوج، میدان مادر شهرستان بویین زهرا، مجتمع مرادی شهرستان آبیک، مجتمع آفتاب شهرستان البرز و عمارت میراث فرهنگی شهرستان تاکستان برگزار می شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین به ویژه برنامه های نوروزگاه در شهرستان قزوین پرداخت و عنوان کرد: این برنامه ها در دولتخانه صفوی، سعدالسلطنه، خانه زعیم، خانه رئوفی و تعدادی از مرکز محله های شهری شهرستان یاد شده برگزار می شود که برنامه های مختلف اعم از نمایشگاه ها، جشنواره ها و فعالیت های ورزشی و هنری را به خود اختصاص می دهد.

حضرتی ها یادآور شد: برگزاری جشنواره «برکت» با ارائه بیش از ۳۰ نوع نان سنتی قزوین و جشنواره «فرهنگ و سنن ایرانی» با مشارکت شهرداری در مجموعه سعدالسلطنه و دولتخانه صفوی، برگزاری جشنواره «شیرینی ها و نوشیدنی های سنتی» در خانه زعیم، برپایی نمایشگاه گردشگری غذا در محل نمایشگاه بین المللی و نمایشگاه «پوشاک سنتی قم لَک قزوین» در خانه زعیم، برگزاری نمایشگاه «نوروز در سپهر فرهنگی ایرانی» در آب انبار سردار و نمایشگاه میراث ناملموس استان قزوین در خانه یزدی، اجرای برنامه های مختلف از جمله کُشتی فردی و پهلو، ورزش زورخانه ای با ضرب و زنگ مکتب قزوین، برگزاری تورهای دوچرخه سواری و مقصد بناهای تاریخی قزوین، گشت با نویسندگان و فرهیختگان قزوینی، برپایی بازارچه های صنایع دستی در نقاط مختلف استان و کارگاه های مرمت در مدرسه سردار و مسجد جامع عتیق قزوین و برگزاری تورهای کارگاه گردی در کارگاه های تولید صنایع دستی از جمله برنامه های این ایام است.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ بنای تاریخی استان قزوین آماده بازدید مسافران نوروزی بوده و راهنمای گردشگری در آنها مستقر است، گفت: در سالجاری ۴ هتل به مجموعه هتل های این استان اضافه شده و علاوه بر این هتل ها (فعال بودن ۱۶ هتل در سالجاری)، ۸۱ مدرسه نیز برای نوروز تجهیز شده است تا خدمات اقامتی برای فرهنگیان ارائه شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین خاطرنشان کرد: اولویت نخست در پذیرش مسافران نوروزی، اقامتگاه های رسمی است که خدمات در اقامتگاه ها برای مسافران نوروزی با تخفیف ارائه و از تمام ظرفیت آنها استفاده می شود؛ در پذیرش مسافران نوروزی در مدارس هم اولویت با فرهنگیانی است و در صورت عدم استقبال توسط این افراد، مجموعه به مسافران ارائه می شود.

حضرتی ها تصریح کرد: از تاریخ ۲۹ اسفندماه سالجاری تا ۱۷ فروردین ماه سال آینده تمام خدمات لازم به مسافران ارائه می شود که البته در روزهای پنج شنبه و جمعه نیز بناها آماده ارائه خدمات است.

وی در خصوص اکیپ های نظارتی در ایام نوروز اضافه کرد: فعالیت گشت های نظارتی با همکاری سایر ارگان ها از جمله نیروی انتظامی، تعزیرات حکومتی، بهداشت و اتاق اصناف پیش بینی شده است که ۴۰۰ بازدید در طول تعطیلات نوروزی توسط این افراد انجام می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.