بی تردید غرب به دنبال سرگرم کردن نظام جمهوری اسلامی بود تا ایران را به لحاظ اقتصادی در شرایط ضعف نگاه دارد اما دولت علی رغم همه کارشکنی های غرب به این باور نرسیده که غرب در پی نابودی ارکان اقتصادی و گسترش اعتراضات مردمی است.دولت همچنان به غرب امیدوار است، غرب به خوبی متوجه شده که درحوزاقتصاد می تواند برایران فشار بیاورد ودولت هم هنوز به این موضوع نرسیده که تنها با اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و توجه به تولید ملی و جلوگیری از واردات کالاهای غیر ضروری است که می تواند اشتغالزایی کند وکشور را دشمنان در بسیاری از حوزه ها بی نیاز کند.

ره آورد دولت  در سال تولید و اشتغال فاجعه اقتصادی بود/ در سال گذشته اقتصاد اولویت آخر دولت بود

قدس آنلاین- دکتر محمد کهندل اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه موضوعات نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری در سال های اخیر موضوعات اقتصادی بوده است به خبرنگار قدس آنلاین گفت: موضوعاتی که در نامگذاری سالهای گذشته مورد توجه مقام معظم رهبری بود بیشتر با توجه به شرایط اقتصادی کشور و نگاه دشمنان به این شرایط بوده است با توجه به شریط تحریمی تحمیلی غرب مشخص بود که طرف مقابل درصدد  تحمیل فشارهای اقتصادی به ایران است از این رو با توجه به اینکه چالشهای جدید اقتصادی از سوی غرب برای ایران برنامه ریزی شده بود رهبر انقلاب موضوعات اقتصادی را بر سایر موضوعات در کنار موضوعات فرهنگی ترجیح دادند.

وی دراین باره با تحلیل دیدگاه دشمن خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری بر این موضوع ایمان داشتند که غرب به دنبال این است که اقتصاد ایران را با  چالشهایی رو به رو کند تا ازمحل این چالشها اقتصاد ایران دچار مشکلات عدیده ای شود، هنگامی که غرب متوجه شد از طریق نظامی یا مواردی شبیه این حریف ایران نمی شود رویکرد جدی تر در بحث تهاجم فرهنگی و فشار اقتصادی بر جمهوری اسلامی ایران تحمیل کرد تا از  طریق تحریم و ایجاد فشارهای مختلف اهداف خود را بر جمهوری اسلامی ایران تحمیل کند. مقام معظم رهبری به خوبی این موضوع را تشخیص دادند ودراین ارتباط سال ۹۶ را سال اقتصاد مقاومتی، تولید واشتغال که از اولویت های مورد نیاز کشور بود نامگذاری کردند،  

وی افزود: علی رغم اینکه مشخص بود دشمن درصدد ضربه زدن به اقتصاد کشور است اما دولت همچنان به دنبال ایجاد تعامل بیشتر با غرب بود، در صورتی که طرف مقابل کمترین اهتمامی به برقراری رابطه اقتصادی با ایران نداشته است، هر چند رهبر انقلاب  به خوبی این موضوع را  تشخیص دادند ولی متاسفانه دولت رویکرد مناسبی به این موضوع نداشت لذا اولین موضوع و اولین نکته ای که دولت باید  می پذیرفت رویکرد تخاصمی غرب به ایران وضربه زدن به اقتصاد کشور بود. کهندل ضمن اعلام اینکه در سال گذشته مسائل اقتصادی اولویت آخر دولت بود به قدس آنلاین گفت: متاسفانه این رویکرد در دولت دیده نشد و حتی  رفتارهای دولت بیانگر عکس این موضوع بود، حتی اگر از موضوع تخاصم دشمن و سعی دولت در برقراری رابطه اقتصادی با غرب بگذریم این سوال مطرح می شود که آیا دولت درحوزه اقتصاد توانست اقتصاد مقاومتی را اجرا کند؟ آیا اقتصاد مقاومتی در دستور کار دولت قرار گرفته است؟ متاسفانه پاسخ این سوالات منفی است چرا که در حوزه اقتصاد اولین موضوعی که دولت می بایست مورد توجه و رعایت قرار می داد توجه به مسائل اولویت دار اقتصادی کشور از قبیل تولید و اشتغالزایی بود که متاسفانه نه تنها دولت موضوع اقتصاد را در اولویت اول قرار نداد، بلکه اقتصاد در اولویت آخر دولت قرار داد.

 این  اقتصاد دان در ادامه اظهار داشت:  در تعریف اقتصاد مقاومتی می گوییم که اقتصاد مقاومتی اقتصادی درون زا و ظرفیت زا مبتنی بر سرمایه گذاری است که اولین نگاه آن به بخش تولید است. متاسفانه  دولت آقای روحانی هیچ گاه در دو دولت خود به دنبال افزایش سرمایه گذاری و مشارکت مردمی نبوده است، به نحوی که دولت اهتمامی به مشارکت دادن مردمی در اقتصاد نداشت. متاسفانه دولت در این عرصه زمینه هایی را برای افزایش سرمایه گذاری نه تنها با مشارکت مردم بلکه حتی در بودجه های سالانه نیز فراهم نکرد، درحالی که هزینه های جاری دولت افزایش می یافت وحتی مالیات هایی که دولت دریافت می کند به جای کارشدن در زیر ساخت ها و رسیدگی به کشور، خرج هزینه های جاری دولت می شود، به طوریکه حتی مالیات هایی که دریافت می شود هزینه های دولت را پوشش نمی دهد و کل درآمدهای نفتی و غیر نفتی دولت صرف هزینه های جاری دولت می شود آیا دراین صورت می توان گفت که اقتصاد ما مقاومتی شده است؟

کهندل همت دولت را بر تامین هزینه های جاری خود عنوان کرده و معتقد است: ارزش افزوده که باید به کمک اقتصاد کشور می آمد امروز به یکی از معضلات بزرگ تولید کنندگان تبدیل شده است، دولت برآن است که ۹ درصد ارزش افزوده را از همه اعم ازتولید کننده، فروشنده و خریدار بگیرد. چرا که دولت تنها به فکر حل مشکل نقدینگی خود است لذا درچنین شرایطی قطعا دولت نه می تواند به فکر تولید باشد و نه تولید قادر به رشد خواهد بود. لذا دولت صرفا به فکر حل مسائل وتامین نقدینگی خود است. از آن طرف حجم نقدینگی  در دولت آقای روحانی از ۴۶۰ هزار میلیارد تومان  به بیش از ۱۶۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است یعنی بیش از هزار میلیارد تومان  افزایش یافته در صورتی که بخش تولید از عدم دسترس به نقدینگی رنج می برد و همچنان در رکود است! مسلما دولت تمایلی به انتقال نقدینگی به بخش تولید نداشت ...آیا سیاست های دولت به معنای اهتمام به شعار سال واجرای سیاست اقتصاد مقاومتی است؟

این اقتصاددان عقب گرد اقتصادی یا فاجعه اقتصادی را ره آورد دولت های یازدهم و دوازدهم عنوان کرده و خاطر نشان کرد: تقریبا هفت ونیم درصد از آماری که دولت در زمینه تولید ناخالص ملی ارائه داده مربوط به تولید ناخالص ملی است که از محل فروش نفت ایجاد شده است بنابراین نمی توان با استناد به این آمار از اجرای سیاست های  اقتصاد مقاومتی نام برد چرا که اقتصاد مقاومتی مبتنی بردرآمدهای نفتی نیست اینکه من نفت استخراج کنم، بفروشم ودرآمد ملی اینگونه افزایش پیدا کند ایا  به معنای افزایش ظرفیت اقتصادی وسرمایه گذاری است؟ متاسفانه صادرات غیر نفتی دراین دولت هنوز به حجم صادرات غیر نفتی دولت قبل نرسیده است، یعنی ما دچار یک فاجعه یا به نوعی عقب گر شده ایم، شرایط اقتصاد کشور به هیچ وجه مناسب نیست، چگونه می توان عنوان کرد دراین شرایط اقتصاد مقاومتی، تولید واشتغال عملیاتی شده است. متاسفانه به دلیل عدم شناخت از دشمن واینکه دولت هنوز باور نکرده است که  طرف مقابل دشمن ماست همچنان نه چرخ سانتریفیوژ می چرخد ونه چرخ اقتصاد در حالی که اقای روحانی تاکید کرد که درمذاکرات هم چرخهای سانتریفیوژمی چرخد وهم چرخ اقتصاد!  روشن بود که دشمن نه  اجازه چرخاندن چرخ سانتریفیوژمی دهد نه رشد وشکوفایی اقتصاد ایران را.

این اقتصاد دان در پایان با تاکید براینکه دولت همچنان در غفلت است گفت:بی تردید غرب به دنبال سرگرم کردن نظام جمهوری اسلامی بود تا ایران را به لحاظ اقتصادی در شرایط ضعف نگاه دارد اما دولت علی رغم همه کارشکنی های غرب به این باور نرسیده که غرب در پی نابودی ارکان اقتصادی و گسترش اعتراضات مردمی است. دولت همچنان به غرب امیدوار است، غرب  به خوبی متوجه شده که درحوزاقتصاد می تواند برایران فشار بیاورد ودولت هم هنوز به این موضوع نرسیده که تنها با اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و توجه به تولید ملی و جلوگیری از واردات کالاهای غیر ضروری است که می تواند اشتغالزایی کند وکشور را دشمنان در بسیاری از حوزه ها بی نیاز کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.