اهواز- سیستم شهری اهواز دچار مشکلات فراوانی است و شاید سالها زمان برد تا این مشکلات حل شوند، پروژه مترو که سال‌هاست کمر برخاستن ندارد ، اتوبوس های شهری هم یا کم هستند یا از رده خارج که این مسائل علاوه بر افزایش بار ترافیکی برای شهر سفردرون شهری پر دغدغه و ناامنی را هم ایجاد می کند.

ایستگاه های پر از مسافر  بدون مسافربر/ قهر اتوبوس های شهری با اهواز

قدس آنلاین- گروه استانها- طیبه قاسمی؛ در هر شهری ناوگان اتوبوسرانی یکی از مطمئن ترین و البته کم هزینه ترین وسیله برای سفرهای درون شهری است، در اهواز بعد مسافت با توجه به بزرگی شهر باعث می شود کمتر کسی پای پیاده مسیری را طی کند. از سوی دیگر یکی از بزرگترین معضلات این کلانشهر هوای آلوده است و این خود ضرورت استفاده از اتوبوس ها را بیشتر توجیه می کند، اما سیستم حمل و نقل اهواز درگیر مشکلات زیادی است و شاید سالها زمان می برد تا این مشکلات حل شوند.  پروژه مترو که سالهاست کمر برخاستن و میان چرخه مسافربری قرار گرفتن را ندارد و این قطار معلوم نیست کی به راه می افتد، اتوبوس های شهری هم یا کم هستند و یا از رده خارج که این مسائل علاوه بر افزایش بار ترافیکی برای شهر سفردرون شهری پر دغدغه و ناامنی را هم ایجاد می کند.

بهبود ناوگان حمل و نقل حق اهواز است 

در این باره یکی از شهروندان اهوازی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین می گوید: سیر تغییر ناوگان حمل و نقل کشور آغاز شده است و در این زمینه حق اهوازی هاست که به دلیل گرمای شدید هوا، اتوبوس های بیشتری داشته باشند به خصوص اینکه سیستم تهویه مناسب هم برای آنها ضروری است.

علی باوی اضافه می کند: ما می توانیم از ارگان های بزرگ شهری بخواهیم در این راه کمک کنند تا روند ایجاد سیستم حمل و نقل را بهبود بخشند.

شهروند دیگری از تعداد کم اتوبوس ها در منطقه سکونتشان گله دارد و اظهار می کند: در خیابان چهار کوروش ما باید ساعت ها معطل اتوبوس ها باشیم و این مسئله با توجه به پر رفت و آمد بودن این منطقه دردسر بزرگی است.

رامی علوی فاصله زمانی آمدن هر اتوبوس را ۴۵ دقیقه تا یک ساعت می خواند و بیان می کند: مشکل بعدی این است که ایستگاه های این محل مکانیزه نیستند و راننده اتوبوس ها مردم را منتظر نگه می دارند تا ساعت ها تنظیم شود.

ساعت ها انتظار برای اتوبوس

یکی از اعضای شورای شهر اهواز کمبود اتوبوس در شهر بسیار زیاد می خواند و اذعان می دارد: در شهر یک میلیون و ۱۸۰ نفری اهواز باید چیزی حدود ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس داشته باشیم در صورتی که اتوبوس های  ما ۱۸۰ دستگاه است و این جوابگوی مردم نیست و همین تعداد اندک هم سرویس دهی درستی به مردم نمی دهند و این در شرایطی است که به دلیل بالا بودن هزینه ایاب و ذهاب در شهر مردم از اتوبوس ها زیاد استفاده می‌کنند تا هزینه کمتری متقبل شوند.

محمد رضا ایزدی تصریح می کند: با توجه به توسعه‌ای که شهر اهواز دارد و صرف نظر از بعضی مناطق آپارتمانی عمده شهر ما به صورت سطحی یعنی طول و عرض توسعه یافته است، همین مسئله باعث شده است که مسیرهای ما طولانی باشد و مسیر طولانی مستلزم پرداخت زیادی برای ایاب و ذهاب است و اگر ما بخواهیم این بار از روی دوش مردم کاهش یابد، باید اتوبوس‌های شهری را افزایش دهیم.

وی از خرید ۵۲ دستگاه اتوبوس و وارد شدن آن به ناوگان شهری خبر می دهد و عنوان می کند: برای ۶۰ دستگاه دیگر نیز شهرداری در حال پیگیری است، امیدواریم سالانه بخشی از این کمبود دستگاه‌ها تامین شود تا به حد استاندارد آن برسیم.

کمبود ۸۰۰ اتوبوس شهری

رییس کمیسیون حمل و نقل شهری اهواز در این ارتباط به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: فقط فاز ۴ کوروش دچار این مشکل نیست قسمت های زیادی از شهر اهواز این معضل را دارند، اگر نیاز اهواز را با توجه به نوع، جمعیتی که ما داریم در نظر بگیرید که جمعیت آن یک میلیون و دویست هزار نفر است نیاز ما به اتوبوس بیشتر است در حالی که تعداد اتوبوس های فعال ما در حال حاضر ۱۵۰ تاست حال اگر ۳۰ تا از آنها را بازسازی و آماده کنند حدود ۱۸۰ عدد می شود و باز هم ۸۰۰ اتوبوس کم داریم و این کمبود فقط در منطقه ای که شما می‌گویید نیست بلکه در کل مناطق اهواز این موضوع جریان دارد و کل مردم گله مند هستند.

رحیم کعب عمیر با اشاره به اینکه سالهاست اتوبوسی وارد شهر نشده، تاکید می کند: ۵۲ دستگاه سال گذشته وارد کرده ایم و ۵۰ تای دیگر را هم هم قرارداد بسته ایم که امسال دیگر وارد استان شود لااقل اگر قرارداد این تعداد دستگاه انجام شود کمی از بار مشکلات حمل و نقل کاسته می شود.

او درباره زمانی که مردم برای آمدن اتوبوس ها معطل می شوند توضیح می دهد: موضوع این است چون اتوبوس نداریم زمان انتظار مسافران ما نیم ساعت بیشتر است بنابراین با افزایش تعداد آنها این اتلاف وقت را از بین می بریم، هرچند انگار همین تعداد کم را هم نداریم و همین باعث شده سواری‌های مسافرکش نیز زیاد شود.

راه اندازی سیستم هوشمند

کعب عمیر ادامه می دهد: سیستم هوشمند برای اتوبوس ها و تاکسی ها راه انداختیم تا ا از نظر زمان رفت و آمد کنترل شوند، این می‌تواند به ما کمک کند و نظم بهتری را در این مورد شاهد باشیم، درباره ایستگاه مکانیزه هم با کانون‌های مختلف صحبت شده است از آنها دعوت کرده‌ایم که طرح‌ها را به مزایده بگذارند و کسانی که طرح دارند و طرح آنها مناسب تر از بقیه است بتوانند شرکت کنند.

اقدامات برای تبلیغات است!

او با بیان اینکه همه اتوبوس‌ها مکانیزه نمی‌شوند زیرا به صرفه نیست، می افزاید: هر کسی که اقدام به انجام این کار کند مسلما برای انجام تبلیغات است بنابراین بیشتر روی نقاط بالادست شهر سرمایه گذاری می کنند اما ما نیز شرط کرده‌ایم که به قول معروف گوشت را با استخوان بردارند تا هم مناطق محروم و هم مناطق برخوردار دیده شود.

 امروزه معضل ترافیک و هوای آلوده از نکاتی است که بسیاری از شهرها را درگیر کرده و خیلی از نقاط شهری جهان به دنبال راه حل های آن هستند از جمله رواج دوچرخه سواری، گسترش ناوگان های مسافربری، افزایش تاکسی های شهری و ایجاد قطار شهری تا هم از بار ترافیک آن کم کنند و هم هوای بهتری برای نفس کشیدن داشته باشند، اهواز نیز از این معضلات در امان نیست بنابراین لازم است مسئولان شهری آن تمهیدات بهتری در این راه به کار گیرند  تا بتوانند هم از بار روانی و هم بار مالی شهروندان کم کنند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.