ضرورت وجود قوانین برای سامان بخشیدن به مشکلات و آسیب‌های اجتماعی نخستین ضرورتی است که باید به آن پرداخت. علی‌رغم تلاش نمایندگان ملت برای تصویب قوانینی در این خصوص برخی از ضرورت‌ها بویژه در حوزه اجتماعی نیز بر زمین مانده است.

کارهای بر زمین مانده نهاد قانونگذار در سال ۹۶

قدس آنلاین-ضرورت وجود قوانین برای سامان بخشیدن به مشکلات و آسیب‌های اجتماعی نخستین ضرورتی است که باید به آن پرداخت. علی‌رغم تلاش نمایندگان ملت برای تصویب قوانینی در این خصوص برخی از ضرورت‌ها بویژه در حوزه اجتماعی نیز بر زمین مانده است.

مجلس و بویژه کمیسیون اجتماعی برای تحقق آنچه انجام نشده چه برنامه هایی را در سال ۹۷ در دستور کار خود قرار خواهد داد؟   

• عادت به پول‌های باد آورده

سهیلا جلودارزاده، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی مقابله با   رواج برخی از بی اخلاقی ها، ساماندهی حقوق کارگران متناسب با معیشت خانوار و مبارزه با پدیده اعتیاد را مهم‌ترین برنامه‌های برزمین مانده کمیسیون متبوعش  در سال ۹۶ می‌خواند و به قدس می‌گوید: در دوره‌ای بسیاری از بی اخلاقی‌ها را قانونمند و نهادینه کردیم و حتی به برخی از آن‌ها جنبه دینی دادیم. مثلاً امروز می‌بینیم که  نظام بانکی کشور با ربا پیوند خورده است.

وی با بیان اینکه اقتصاد ناسالم باعث بسیاری از ناسازگارهای و ناهنجاری‌های اجتماعی در کشور شده است، تصریح می‌کند: در وضعیت ناسالم اقتصادی، کارخانجات تعطیل و کارگران بیکار می‌شوند. بنابراین باید برای حل و فصل این آسیب‌ها تلاش مضاعف کنیم.

وی درباره  پدیده اعتیاد به عنوان دومین کار بر زمین مانده  کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید: البته اعتیاد معلول است و علت ‌های متفاوتی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها می‌تواند از هم پاشیدگی خانوارها باشد. از این رو باید برای رفع معضل اعتیاد تلاش کنیم.

جلودارزاده می‌گوید: در حال حاضر برخی از کارخانه داران  به دلیل ورشکستگی و ناتوانی در پرداخت وام در زندان‌ها هستند. حتی آن هایی که به هر زحمت خودشان را سرپا نگه داشته‌اند، زندگی مناسبی ندارند و هر لحظه مورد تهدید هستند.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس پیگیری عملیاتی شدن طرح جامع توانمند سازی زنان سرپرست خانوار توسط دولت و دستگاه‌های حمایتی  را مهم‌ترین برنامه‌های این کمیسیون در سال آینده ۹۷ می‌خواند و می‌گوید: اجرای این طرح که طبق برنامه ششم توسعه کشور به تصویب مجلس رسیده و بودجه کافی برایش منظور شده  از آن جهت در اولویت کمیسیون اجتماعی مجلس است که بسیاری از ناهنجاری اجتماعی ریشه در خانواده‌های متلاشی و فرزندانی است که پدر ندارند و مادرانشان مجبور هستند فقط کار کنند. بعضی از این زنان هم اصلاً نمی‌توانند کار پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه افزایش سه برابری مستمری افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد نقش مُسکن را دارد، می‌گوید: راهکار و توانمند سازی این گونه افراد اشتغال است. یعنی راهکار اساسی نه پرداخت پول ماهیانه به ناتوان‌ها بلکه توانمند سازی شان از طریق  اشتغال زایی  است.

• حقوق، کار، جمعیت

شکور پور حسین شقلان؛ عضو دیگر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز لایحه اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری و ساماندهی حقوق و مزایای کارمندان را از مهم‌ترین اولویت‌های این کمیسیون برای سال ۹۷ بر می‌شمرد و به قدس می‌گوید: اگر دولت بحث ساماندهی حقوق و مزایای کارمندان را در قالب لایحه اصلاح خدمات کشوری بگنجاند، چه بهتر؛ در غیر این صورت باید یک کار مستقلی انجام دهیم.

وی لایحه اصلاح قانون کار را مهم‌ترین برنامه بر زمین مانده مجلس می‌خواند و  می‌گوید: به رغم اینکه دولت لایحه اصلاح قانون کار را به مجلس داد و حتی  یک سال پیش روی کلیات آن هم بحث شد، اما بنا به دلایلی از دستور کار رسیدگی کمیسیون اجتماعی خارج شد درحالی که می‌تواند یکی از اولویت‌های کمیسیون باشد.

نماینده مردم پارس آباد و پیله سوار سپس به بحث جمعیت و کاهش موالید در کشور می‌پردازد و می‌گوید: افزایش جمعیت هم می‌تواند یکی از اولویت‌های کمیسیون باشد، اما واقعیت این است که افزایش جمعیت ابعاد مختلفی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دارد و مجلس  و دولت باید با افزایش اشتغال زایی و توانمند کردن جوانان راهکار مناسبی را برای رسیدن به هدف یاد شده در پیش بگیرند.

• توانمند سازی آسیب دیدگان اجتماعی

محمد وحدتی هلان؛ از اعضای دیگر کمیسیون اجتماعی مجلس نیز از توانمند سازی آسیب دیدگان اجتماعی به عنوان اولویت نخست این کمیسیون یاد می‌کند و به قدس می‌گوید:  توانمند سازی آسیب دیدگان اجتماعی مثل معتادان، زنانی سرپرست خانوار، زنان مطلقه، کودکان کار، سالمندان و معلولان از اهداف ما طی سال‌های اخیر بوده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از آسیب دیدگان اجتماعی توانایی تأمین مخارج اولیه زندگی شان را ندارند، می‌افزاید: طی دو سال اخیر در حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه، اقدام‌های خوبی انجام دادیم که تصویب لایحه جامع حمایت از حقوق معلولان،   افزایش سه برابری مستمری افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی  و کمیته امداد و پیش بینی تسهیلات ۳۰۰۰ میلیارد تومانی برای اشتغال زایی جوانان روستایی  از آن جمله است که البته به هیچ وجه کافی نیست و باید برای سال‌های بعد نیز اقدام‌های اساسی تری انجام بدهیم.

وی پیر شدن جمعیت ایران در سه دهه آینده را یکی از معضلات  جدی می‌خواند و می‌گوید: برای مقابله با این پدیده باید آماده شویم؛ در غیر این صورت مثل برخی از پدیده‌ها دچار مشکل می‌شویم.

نماینده مردم بستان آباد می گوید: اگر بودجه‌هایی که برای پیشگیری از آسیب‌ها و توانمند سازی آسیب دیدگان پیش‌بینی می‌شوند از سوی دولت به درستی تخصیص پیدا کنند و در همان بخش‌ها هزینه شوند، بخشی از مشکلات حل می‌شوند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.