اصفهان- در آستانه فرارسیدن سال نو قرار داریم، بوی شب بو در خیابان‌های شهر پیچیده و ماهی‌های قرمز در دنیای کوچک خود غوطه می‌خورند و بالا و پایین می روند تا به نصف جهان خبر آمدن بهار را بدهند.

آماده باش ۱۰۰ درصدی پلیس راهور در نوروز / ۲۲ هزار ظرفیت جدید به پارکینگ‌های شهر اصفهان اضافه شد

قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز: این روزها دغدغه همه آماده شدن برای سال جدید است، از این رو یکی از مواردی که این روزها در سطح شهرها و جاده ها با آن روبه رو می شویم، ترافیکی است که تشدید پیدا کرده، اما پلیس راهنمایی و رانندگی نهایت تلاش خود را انجام داده تا سفر به مردم خوش بگذرد و راهی ایمن را سپری و به مقصد برسند.

در این فرصت گفت و گویی را «سرهنگ رضا رضایی» رییس پلیس راهور استان اصفهان انجام داده ایم تا طرح هایی که قرار است در نوروز ۹۷ برای روان تر شدن رانندگی در شهر و جاده ها اجرا شود را به اطلاع شما خوانندگان برسانیم.

مشروح این گفت و گو در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

طرح نوروزی گویا از ۲۵  اسفندماه آغاز شده و قرار است تا  ۱۵ فروردین ادامه پیدا کند. در این طرح چه اتفاقی قرار است بیفتد؟

پلیس برنامه ریزی‌های بسیار خوبی برای ایام نوروز کرده است، به خصوص پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان اصفهان که از ماه‌ها قبل برنامه ریزی های خود را با همپوشانی سایر سازمان‌ها انجام داده و آماده است که تا پایان تعطیلات نوروز در حوزه ترافیکی خدمات خوبی را به شهروندان و مسافران نوروزی ارایه کند.

در این ایام غیر از آماده باش ۱۰۰ درصدی نیروهای پلیس راهور که جا دارد جدا از تقدیر ویژه از همکاران، از خانواده آنها نیز تشکر کنم چرا که در این ایام کمتر در خدمت خانواده و بیشتر در خدمت مسافران هستیم، سایر نیروهای انتظامی به کمک پلیس راهور می آیند تا حضور بیشتری را در معابر شهری و مسیرهای برون شهری داشته باشیم.

در کلانشهر اصفهان که نوروز ۹۷ شاهد حضور میلیونی گردشگران خواهیم بود، باید در حوزه ترافیک اقدامات ویژه ای انجام می شد که با هماهنگی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان اقدامات و برنامه ریزی های خوبی صورت گرفته است.

امسال ۲۲ هزار ظرفیت جدید پارکینگ در شهر ایجاد کردیم، با سازمان های دیگر همچون آموزش و پرورش محل‌هایی که می توان برای پارکینگ مورد استفاده قرار داد را به ظرفیت پارکینگ های شهر اضافه کردیم تا خودروها کمتر در معابر شهری متوقف باشند.

ناوگان اتوبوسرانی نیز تا پاسی از شب سرویس دهی می کند، همه دستگاه ها تلاش می کنند تا در شهر به ویژه هسته مرکزی آن مشکلات کمتری داشته باشیم.

البته در مقاطعی از روز احتمال اجرای محدودیت های رفت و آمد در برخی از محدوده های شهر وجود دارد، در واقع قصد این اقدام را نداریم، اما چنانچه قفل ترافیک اتفاق افتد به ناچار برای تسهیل در عبور و مرور مجبور به اجرای محدودیت خواهیم شد.

این محدوده ها شامل چه نقاطی از شهر می‌شود؟

محدوده های منتهی به میدان امام خمینی(ره)، خیابان استانداری به سمت هشت بهشت، میدان امام حسین، چهارباغ پایین و مسیر حدفاصل میدان ۲۵ آبان تا میدان شهدا است.

در واقع مسیرهای منتهی به آثار تاریخی و گردشگری اصفهان به خصوص حاشیه شمالی زاینده رود خواهد بود.

این روزها با توجه به افزایش سفرهای درون شهری شهروندان برای انجام خرید نوروز، طرح زوج و فرد را منتفی شده، اما وقتی سال جدید فرار می رسد از شهروندان می خواهیم کمتر به محدوده مرکزی شهر مراجعه کنند تا امکان رفت و آمد روان برای مسافران و گردشگران وجود داشته باشد.

بی شک اگر مسافران گرفتار ترافیک آزاردهنده باشند، شهر را ترک و مدت اقامت خود را کم می کنند، از این رو از شهروندان درخواست همکاری داریم تا میهمانان شهر از بودن در دیار نصف جهان لذت ببرند.

به هر حال مشارکت و میهمان نوازی اصفهانی‌ها همیشه زبانزد خاص و عام بوده است و در بخش ترافیکی هم باید  این بستر بیشتر فراهم شود.

دوربین‌های محدوده زوج و فرد تا چه زمانی غیرفعال هستند؟

از ۲۶ اسفندماه سال جاری تا ابتدای روز ۱۴ فروردین ۹۷ دوربین‌های ثبت تخلفات محدوده زوج و فرد خاموش خواهند بود، البته دوربین‌های ثبت تخلف در بزرگراه‌های شهر و تقاطع خیابان‌ها فعال هستند.

برنامه‌ریزی برای انسجام نظام آدرس‌دهی به مسافران نوروزی چگونه صورت گرفته است؟

خوشبختانه ستاد تسهیلات خدمات سفر شهر اصفهان اپلیکیشن ها و نرم‌افزارهایی را برای راهنمایی مسافران نوروزی آماده کرده است تا مسافران به ارحتی مقاصد خود را پیدا کنند، امسال در سمت اطلاع رسانی بیشتر از امکانات IT و نرم افزاری استفاده کرده ایم.

به همکاران توصیه شده چنانچه مسافری سراغ آدرس مکانی را گرفت، راهنمایی های لازم را انجام دهند تا مسافران در ورودی های شهر اصفهان دچار سردرگمی نشوند.

علیرغم توصیه هایی که در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی می شود، بازهم شاهد بروز تصادفات رانندگی هستیم، آماری از تصادفات سال ۹۵ و مقایسه آن با آمار سال ۹۶ در اختیار دارید؟

ما تاکید می کنیم اصفهان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است، اما این را باید در عمل هم نشان دهیم، قطعاً توسعه یافتگی و ارتقای فرهنگ عمومی هر جامعه در رانندگی افراد آن جامعه هویدا می شود.

در بحث آمار تصادفات علیرغم اینکه در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ کاهش تصادفات را شاهد بودیم، اما همچنان آمار تصادفات بالایی داریم به طوری که در نوروز سال گذشته ۵۰ درصد کشته های درون شهری تصادفات عابران پیاده بودند که از رانندگان درخواست می کنیم سرعت مجاز را در رانندگی رعایت کنند.

دو نفر از عابران پیاده ای که نوروز ۹۶ در تصادفات درون شهری جان باختند، کودک بودند، از این رو والدین باید توجه داشته باشند که در خیابان دست فرزند خود را رها نکنند و رانندگان هم با حوصله رانندگی کنند.

علت بیشتر تصادفات برون شهری نیز خواب آلودگی رانندگان است، متأسفانه در این مواقع خودرو واژگون و سرنشینان آسیب های جدی می بینند، لذا از رانندگان باید توجه داشته باشند شرایط رانندگی در جاده با درون شهر متفاوت است و پس از دو ساعت رانندگی ۱۵ دقیقه استراحت لازم است.

اگر نکته ناگفته‌ای باقی مانده، اشاره کنید!

از مردم انتظار مشارکت در حوزه اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی داریم، توجه داشته باشیم که با یک تخلف ممکن است جان یکی از هموطنانمان را به خطر بیندازیم، آن زمان پشیمانی هیچ سودی نخواهد داشت.

به تمام رانندگان متخلفی که البته درصد آنها کم است تاکید می کنم که پلیس با تمام امکانات و تجهیزات چه در شهرها و چه در جاده ها به میدان آمده است و اجازه نمی دهد افراد قلیلی با رفتارهای مخاطره آمیز جان دیگران را به خطر بیندازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.