۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶
کد خبر: 593577

نوروز مشهد، فصل تجدید عهد مردم ایران اسلامی با هویت دینی و ولایی خویش نیز هست. ایرانی که بر بستر حب اهل بیت و با محوریت تشیع ناب، مرزهای «لا شرقیه و لا غربیه» خویش را بیش از پیش تثبیت کرده است و داعیه‌دار درافکندن طرحی نو برای زندگی فردا شده است.

نوروز مشهد و رزمایش فرهنگی ایران اسلامی

قدس آنلاین- قرن‌هاست که تحویل سال و حال مردم ایران، با توسل به امام رضا (ع) آمیخته شده است. و سال‌هاست که مجاوران این آستان، افتخار میزبانی از مهمانان چند میلیونی او را دارند. اما این، همه‌ حقیقت این ثانیه‌های طلایی نیست. مشهد در نوروز، انجمنِ جان و جهان می‌شود و نوروز مشهد، نقطه تلاقی نمادهای هویتی ایران اسلامی است.

هر سال، در عید ِدیدنی مشهد، یک عیددیدنی ملی و جهانی برگزار می‌شود. هرچند همه آنان که سال‌شان با تیک تاک ساعت حرم تحویل می‌شود، در مشهد نباشند. هزاران هزار از شیعیان و محبان اهل بیت (ع) از سراسر جهان یا پا در صحن و سرای این امام مهربان دارند، یا چشم به تصاویر گنبد و گلدسته‌اش می‌دوزند و یا دل به صاحب این خانه می‌دهند. اما فقط همان‌ها که توانسته‌اند در این انجمن گرد هم آیند، شکل‌دهنده رزمایش فرهنگی بزرگی هستند که اقتدار معنوی قلمرو محبت حقیقی به اهل بیت (ع) را نمایندگی می‌کند. حرم امام رئوف و عالم آل محمد (ص)، پایگاه مقاومتی است در برابر تفکر سیاه تکفیری و اسلام جمود و جهالت. و پرچم متبرک به آیه شریفه «نصر من الله و فتح قریب» که بر فراز گنبد امام «صدیق شهید» فاتحانه در اهتزاز است، سند هویتی تفکر ناب اسلامی است در برابر اسلام ذلت و اسارت. امام رضا (ع) هم منجی امت اسلامی در دوراهی تصوف و تکفیر است و هم پناهگاه ضعفا در دنیای زخم‌خورده از استعمارها و تحریم‌ها.

نوروز مشهد، فصل تجدید عهد مردم ایران اسلامی با هویت دینی و ولایی خویش نیز هست. ایرانی که بر بستر حب اهل بیت و با محوریت تشیع ناب، مرزهای «لا شرقیه و لا غربیه» خویش را بیش از پیش تثبیت کرده است و داعیه‌دار درافکندن طرحی نو برای زندگی فردا شده است. هرچند دشمنان دانا و دوستان نادان هم با گرداب سهمگین امیدسوزی و نفرت‌انگیزی و هم با مرداب انفعال و بی‌تفاوتی، قصد پیچیدن نسخه حرکت انقلابی و رو به جلوی مردمان این سرزمین را داشته باشند، سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب اسلامی در حرم مطهر، در حکم تجدید قوای معنوی و فکری ایران اسلامی برای ادامه مسیر انقلاب به سوی افق‌های روشن خویش است.

آری، در گنجینه گرانقدر میراث ایرانی اسلامی، «نوروز» مهمترین زمان است و «مشهد» مهمترین زمین. و این هر دو نماد گردهمایی و همنوایی مردمانی است که پرچمدار تحولات جهانی‌اند. مشهد، نه فقط محل «شهادت» امام علی بن موسی الرضا -علیه السلام- که میدان «گواهی» نو به نوی این مردمان بر عهد ازلی خویش است. مشهد هم «چشم‌انداز و منظر» بی‌نظیر حماسه‌های سرشار از حکمت و معنویت از دیروز تاریخ تا امروز است و هم جایگاه «شهود» تجلی معانی بلندبالای اسلام ناب محمدی (ص) در کالبد زمان و مکان.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.