با پیش بینی افزایش حجم استفاده از ابزارهای تکنولوژیک در ایام نوروز، شبکه ارتباطی کشور به حالت آماده باش درآمد و ارتقای ظرفیت پهنای باند و استفاده از رومینگ ملی در دستور کار قرار گرفت.

شبکه ارتباطی نوروز آماده شد/ استفاده از رومینگ ملی در نقاط کور

به گزارش قدس آنلاین، چندسالی است که ایام نوروز تنها به دید و بازدیدهای فامیلی ختم نمی شود و استفاده از ابزارهای ارتباطی به ویژه از طریق اینترنت و پیام رسانها در صدر روشهای تبریک عید قرار گرفته اند. براین اساس پیش بینی افزایش حجم ترافیک ارتباطی در روزهای آغازین سال و استفاده چند برابری مردم از وسایل ارتباطی از جمله اینترنت، موبایل و تلفن بدیهی است.

از این رو شاید خواسته معقول کاربران، فراهم شدن زیرساختهای مناسب برای استفاده از اینترنت بدون قطعی و با سرعت بالا، ارسال بدون مشکل و موفق پیام کوتاه، مکالمه با کیفیت و بدون قطع و وصلی با تلفن ثابت و موبایل و نیز پاسخگویی شبانه روزی خدمات دهندگان ارتباطی باشد.

از آنجایی که ارسال پیامک تبریک عید مانند قبل مشتری ندارد، کاربران از طریق شبکه های پیام رسان و اینترنت پیام های تبریک خود را ارسال می کنند و به همین دلیل داشتن اینترنت با کیفیت در درجه اول ضروریات کاربران ایرانی در ایام نوروز قرار دارد.

پوشش کامل آنتن دهی موبایل مهمترین توقع کاربران

در این زمینه پوشش کامل آنتن دهی موبایل، افزایش ظرفیت مازاد دیتا، کشیک رفع خرابی و آماده باش ستاد حوادث غیرمترقیه از جمله الزاماتی است که باید توسط وزارت ارتباطات و شرکتهای زیرمجموعه این وزارتخانه برای نوروز برقرار شود.

موضوع عدم پوشش ارتباطات موبایل در برخی مناطق به ویژه مناطق مسافرخیز از جمله موضوعاتی است که همه ساله در ایام عید نوروز، با انتقاداتی از سوی کاربران همراه بوده است. برای مثال سال گذشته به دلیل تعدد این اعتراضات، وزیر ارتباطات وقت با ارسال بخشنامه ای، اپراتورهای موبایل را ملزم به نصب آنتن های BTS سیار در نقاط پر ترافیک و پرتردد کرد.

نیاز به برقراری شیفت کاری مربوط به بخش های مختلف این حوزه برای رصد مشکلات، شکایات و تخلفات نیز از دیگر موضوعات مورد توجه است تا در صورتی که به هر دلیل مشکلی در برقراری ارتباطات به وجود آید، امکان رفع بلافاصله آن وجود داشته باشد.

در راستای برنامه ریزی صورت گرفته از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ستاد ارتباطات نوروزی با همکاری ارائه کنندگان خدمات ارتباطی در کشور، از اوایل اسفندماه ۹۶ تشکیل شده تا با برنامه ریزی مناسب، تمهیداتی برای جلب رضایت خاطر مردم اندیشیده شود.

شناسایی نقاط پرترافیک شبکه ارتباطی کشور شامل نقاط زیارتی و گردشگری و تقویت شبکه پهنای باند اینترنت و شبکه انتقال ارتباطات داخل کشور در این مناطق از جمله برنامه های مدنظر این کمیته عنوان شده است.

کمیته برقراری ارتباطات نوروزی مانند سال گذشته گروههای مختلفی چون ادارات کل ارتباطات زیرساخت استانها، ادارات کل فناوری اطلاعات و ارتباطات استانها، ادارات کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی استانها، شرکت مخابرات، اپراتورهای سیار و شرکتهای پست و پست بانک و دفاتر پیشخوان خدمات دولت، را ملزم به برقراری کشیک شبانه روزی و ارائه خدمات کمی و کیفی در طول تعطیلات عیدنوروز کرد.

در این رابطه محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات هدف از تشکیل کمیته برقراری ارتباطات نوروزی را برنامه ریزی برای ارائه خدمات مناسب در این ایام عنوان کرد و گفت: از آنجایی که طراحی شبکه اپراتورهای موبایل متناسب با پیک ترافیک ارتباطی در ایام خاص نیست، لذا با توجه به تجربه موفق کمیته ارتباطات اربعین، با همکاری اپراتورها و سازمان تنظیم مقررات، دبیرخانه دائمی «کمیته ارتباطات مناسبتی» را راه اندازی کردیم.

وی گفت: در این راستا، این کمیته از ابتدای اسفند جلساتی را برای قراری ارتباطات مناسب نوروز ۹۷ تشکیل داده است.

پهنای باند مازاد به دیتای موبایل اختصاص یافت

اسماعیل رادکانی معاون شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان مسئول کمیته ارتباطات مناسبتی در گفتگو با خبرنگار مهر، آخرین وضعیت برنامه ریزی صورت گرفته برای آماده باش شبکه ارتباطی کشور را تشریح کرد و گفت: این کمیته با عنوان «کمیته دائمی تامین ارتباطات مناسبتهای ملی و مذهبی» فعال شده است و کار اصلی آن، هماهنگی بین اپراتورهای ارتباطی و شرکت ارتباطات زیرساخت برای ارائه سرویس مناسب به مردم در ایام خاص است.

وی با بیان اینکه این کمیته در ایام نوروز امسال مانند سایر مناسبتهای سال از جمله اربعین، وظیفه هماهنگی و تامین ظرفیت شبکه ارتباطی کشور را برعهده دارد، خاطرنشان کرد: در نوروز امسال، نقاطی که مورد هدف بیشتر مردم برای سفر بوده از جمله مناطق جنوبی و شمالی کشور، تعیین شده است تا از سوی اپراتورها، ظرفیتهای توسعه مناسبی برای آن صورت گیرد.

رادکانی ادامه داد: در مناطقی که پوشش تلفن همراه کامل نیست و کمبود ظرفیت احساس می شود، مقرر شده که سایتهای BTS سیار از سوی اپراتورها نصب و آماده شود. در همین حال سعی شده که مسیرهای پشتیبان برای ظرفیتهای مدنظر در شبکه های انتقال ایجاد شود. علاوه بر این شیفتهای ۲۴ ساعته در تمام اپراتورها دایر است و هماهنگی مناسبی میان شیفتهای خدمات رسانی انجام پذیرفته است.

معاون شرکت ارتباطات زیرساخت از ارائه پهنای باند مازاد به اپراتورها برای استفاده از دیتای موبایل خبر داد و با بیان اینکه تا دو سال پیش سرویس های مکالمه تلفنی مدنظر مردم بود اما هم اکنون ارتباطات دیتا اولویت پیدا کرده و باید ظرفیت سازی متناسب با آن انجام شود، گفت: در بعضی مسیرها تا ۲۰۰ گیگابیت بر ثانیه افزایش ظرفیت پهنای باند داشتیم تا در این ایام، متناسب با نیازی که احساس شده، خدمات رسانی مناسب صورت گیرد.

انجام عملیات عمرانی و کابل برگردان در نوروز متوقف شد

رئیس کمیته دائمی تامین ارتباطات مناسبتهای ملی و مذهبی موضوع بعدی هماهنگ شده برای ایام عید را مربوط به جلوگیری از هرگونه انجام عملیات عمرانی و کابل برگردان عنوان کرد و گفت: مقرر شده که در این ایام، از هرگونه توسعه غیرضروری نظیر کابل برگردان، جلوگیری شود تا شاهد قطع احتمالی سرویس ها در یک منطقه نباشیم. در همین حال هماهنگی با استانداریها و نیز ادارات راه و شهرسازی نیز صورت گرفته تا در این ایام، عملیات عمرانی به ویژه در مناطق پرتردد و مسافرپذیر، صورت نگیرد تا شاهد قطعی شبکه فیبرنوری کشور نباشیم.

معاون شرکت ارتباطات زیرساخت در مورد برقراری مکالمات موفق بین الملل و استفاده از سرویس رومینگ بین الملل نیز اظهار داشت: از آنجایی که کشورهای همسایه معمولا هدف گردشگران ایرانی در ایام نوروز هستند، با این کشورها تعامل برقرار کرده تا محدودیتهای احتمالی کانالهای ارتباطی را برطرف کنیم. در این راستا افزایش کانال ارتباطی با این کشور صورت گرفته است. درهمین حال پایش کانالهای ارتباطات بین الملل به صورت ۲۴ ساعته انجام می شود تا در صورت بروز مشکل، بتوان به سرعت آن را حل کرد.

در سال ۹۶ بالغ بر ۵۴ میلیون و ۳۷۲ هزار دقیقه مکالمه بین ایران و دیگر کشورهای دنیا در نوروز ثبت شده که از این حجم مکالمه، ۳۴میلیون و ۹۴۷۶۳۱ هزار دقیقه سهم ترافیک صادره از ایران به دیگر کشورها و ۱۹میلیون و ۴۲۳۹۱۸ هزار دقیقه سهم ترافیک وارده بین المللی به کشور بوده است.

درهمین حال گفته شد که بیشترین مسیر ترافیک مکالمات بین الملل نیز مربوط به کشورهای افغانستان، عراق، امارات، آمریکا، پاکستان، ترکیه، آلمان و کانادا بوده و اوج ترافیک روزانه مربوط به تاریخ ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ (همزمان با تحویل سال ۱۳۹۶) بود که در این روز ۵میلیون و ۶۶۰۶۱۹ هزار دقیقه مکالمه مبادله شد.

رومینگ ملی به کمک نقاط کور می آید

به گزارش مهر، از آنجایی که موضوع پوشش حداکثری موبایل در استانهای مسافرپذیر مانند مازندران، گیلان، مشهد و خوزستان (با توجه به اعزام اردوهای راهیان نور) به دلیل ازدحام جمعیت در اولویت قرار دارد، تجهیز سیستم های شبکه و نصب آنتن های BTS سیار و نیز استفاده از رومینگ ملی در دستور کار قرار گرفت.

حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به هماهنگی های انجام شده برای برقراری ارتباطات پایدار در این ایام گفت: در ایام نوروز یک سری از مناطق مسافرپذیر هستند و با ازدحام جمعیت بیشتری روبرو می شوند که از جمله این مناطق می توان به افزایش ظرفیت شبکه در بخش جنوب کشور مثل استان خوزستان، غرب و شهرهای توریستی در شمال کشور اشاره کرد. براین اساس طبق روال هرسال و براساس تصمیمات کمیته هماهنگی ارتباطات مناسبتی، اپراتورهای موبایل ملزم به تکمیل پوشش دهی در این مناطق شده اند.

وی ادامه داد: رگولاتوری براساس عملیات درایو تست و تست میدانی، یک سری از نقاط شبکه را که مشکل پوشش دهی داشته اند تعیین کرده و این نقاط را به عنوان نقاط کور به اپراتورها اعلام کرده است. در این زمینه مقرر شده که سایتهای BTS سیار در این مناطق نصب شود. از جمله این مناطق می توان به شهرهای شیراز، اصفهان و شمال کشور اشاره کرد که اپراتورها نسبت به نصب آنتن های سیار برای تکمیل پوشش دهی اقدام کرده اند.

معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: در همین حال برای حل مشکل پوشش نقاط کور در شهرهای پرتردد و مسافرپذیر در ایام عید، از سرویس رومینگ ملی کمک گرفته ایم. براساس تصمیمات کمیته ارتباطات مناسبتی، قرار شد که هر ۳ اپراتور در شهرهای پرمسافر و جاده های منتهی به شهرها پوشش خود را از طریق رومینگ تکمیل کنند. به این ترتیب ممکن است در مناطقی یکی از اپراتورها پوشش شبکه اش کامل نباشد اما دو اپراتور دیگر پوشش کامل داشته باشند. در واقع با توجه به تصمیمات گرفته شده، از این طریق پوشش شبکه هر اپراتور، از طریق رومینگ ملی کامل می شود.

وی توضیح داد: به این ترتیب مشترک فارغ از آنکه از چه اپراتوری سرویس می گیرد در مناطق کم پوشش می تواند از سرویس سایر اپراتورها استفاده کند که البته به دلیل شلوغی و ترافیک شبکه، ممکن است این سرویس در حد کیفیت سرویس اصلی نباشد اما به طور قطع، نیاز مقطعی کاربران را پاسخگو خواهد بود.

فلاح جوشقانی افزود: رومینگ ملی برای سرویس های پایه دیتا، صوت و پیامک قابل ارائه است و اپراتور میزبان باید در حد سرویسی که به مشترک خود می دهد، به مشترک شبکه میهمان نیز خدمات رسانی مطلوب داشته باشد.

شبکه ارتباطی برای حوادث غیرمترقبه آماده است

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از فراهم کردن پهنای باند مناسب و مورد نیاز اپراتورها برای افزایش ظرفیت از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت خبر داد و درمورد تمهیدات درنظرگرفته شده برای برقراری شبکه ارتباطی در صورت احتمال بروز حوادث مترقبه تصریح کرد: برای آمادگی شبکه ارتباطی کشور در صورت بروز حوادث غیرمترقبه، کشیک شبانه روزی برای مدیران مناطق درنظر گرفته شده است تا رصد کاملی در مورد وضعیت شبکه ارتباطی کشور صورت گیرد.

وی گفت: همه اپراتورهای ارتباطی در ایام عید، کشیک شبانه روزی دارند و مدیران اپراتورها نیز در کشیک هستند تا اگر موردی بود بتوان با آنها تماس گرفت. از سوی دیگر، برای خدمات رسانی به مردم نیز پاسخگویی ۲۴ ساعته صورت می گیرد.

فلاح جوشقانی خاطرنشان کرد: نظارت رگولاتوری از شبکه ارتباطی کشور به صورت نظارت میدانی و نیز مانیتورینگ شبکه انجام می شود. از قبل از عید نیز تمهیداتی انجام شد تا نقاط فاقد پوشش تعیین شود و در ایام عید نیز سایتهای آنلاینی ، نظارت و مانیتورینگ را انجام می دهند. مضاف براینکه علاوه بر رگولاتوری، نظارت شبکه از طریق ادارات استانی وزارت ارتباطات صورت می گیرد و تمام مدیران مرتبط نظارتی کشیک بوده و در دسترس هستند.

با کدهای خدماتی اضطراری تماس غیرضروری نگیرید

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان سازمان ناظر بر برقراری ارتباطات با کیفیت، کانالهای ارتباطی اپراتورهای موبایل را در سایت خود برای رسیدگی به مشکلات احتمالی مشترکان اعلام کرده است.

معاون وزیر ارتباطات در این باره گفت: سامانه تلفنی ۱۹۵ و پایگاه رسیدگی به شکایات وزارت ارتباطات نیز برای دریافت نظرات مردم و ثبت و رسیدگی به شکایات مشترکین در ایام نوروز فعال است.

وی تاکید کرد: در مورد کدهای اضطراری و خدماتی و صحت مسیریابی این کدها نیز اقدامات مقتضی صورت گرفته و از مردم خواسته است که با توجه به احتمال افزایش وقوع حوادث در ایام نوروز، از تماسهای بی‌مورد و غیرضروری با شماره‌های امدادرسانی، فوریتی و اطلاع‌رسانی شامل ۱۱۲ هلال احمر، ۱۱۰ فوریت‌های پلیسی، ۱۲۰ راهنمائی و رانندگی، ۱۱۵ فوریتهای پزشکی، ۱۲۵ آتش‌نشانی و ۱۴۱ اطلاعات جاده‌ها پرهیز کنند تا کارکنان این بخشها بتوانند با استفاده از این خطوط ارتباطی اضطراری، خدمت‌رسانی بهتری به مردم داشته باشند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.