مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد از برگزار ی بیش از ۷۰نوروزگاه در ایام تعطیلا ت نوروز سال ۹۷ در این استان خبر داد و گفت : محوریت این نوروزگاه ها برگزاری آداب و رسوم محلی هر منطقه و ایجاد جشنواره ها و نمایشگاه های صنایع دستی است.

۷۰ نوروزگاه در ایام تعطیلا ت نوروز در  استان برگزار می شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، فاطمه دانش یزدی بعد ازظهر دو شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان از افزایش ۷برابری نوروزگاهها در استان خبر داد و اظهارداشت : در این نوروزگاهها آداب و رسوم آئین های محلی و بومی هر شهرستان برگزار می شود و بر گزاری برنامه شاد و متنوع از محور های اصلی این نوروزگاهها در ایام نوروز است.

 وی با اشاره به اینکه  جشنواره بادبادکها در بافت تاریخی برگزارمی شود افزود: با همکاری شهرداری شهرستان یزد بیش از ۷۱برنامه شاد فرهنگی، هنری و ورزشی در بافت تاریخی یزد برگزار می شود  که در این برنامه ها هدف ما زنده سازی بازی های بومی محلی یزد است، به دلیل اینکه اعتلای فرهنگ غنی ایرانی از شاخصه های اصلی بافت تاریخی است.

دانش یزدی تصریح کرد: در ایام نوروز هر کدام از روزهای سال نو به نام شهرستان های استان نامگذاری شده  است به این ترتیب که ۲فروردین به نام روزهای میبد و اردکان ،۳ فروردین به نام بهاباد ،۵فروردین به نام اشکذر ، ۶فروردین به نام ابرکوه ، ۷فروردین شهرستان خاتم ، ۸فروردین به نام شهرستان تفت ، ۹فروردین به نام شهرستان مهریز ، ۱۰فروردین به نام یزد و۱۱فروردین به نام شهرستا ن بافق نامگذاری شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان با بیان اینکه شعار امسال نوروز یزد جهانی است  افزود: برگزار ی برنامه های فرهنگی و هنری از اولویت اصلی ما است  و در مبادی ورودی شهر آئین خوش آمد گویی به مسافران نورزوی را انجام می دهیم. مورد دیگری که استاندار برروی آن تاکید داشتند سرزدن و دلجویی از ایتام است که هر دستگاهی باید آن را انجام بدهد اجرای برنامه های شاد فرهنگی ،برگزاری تاترهای خیابانی ،اجرا سرودهای محلی و بازی های بومی،توزیع بروشورها ،بنرهای راهنمایان تور جهت معرفی آثار تاریخی و اماکن گردشگری ،برگزاری ایستگاه های عشایری در ۲شهرستان ابرکوه و خاتم در دستور کار قرار دارد .

وی از برگزاری طرح آرامش بهاری توسط اداره اوقاف وامورخیریه درامامزاده ها و بقاع متبرکه استان خبر داد و گفت : با همکاری شهردار یزد بیش از۵۰ اتومبیل کلاسیک در بافت تاریخی مستقر شده و قرار است موزه ای برای این اتومبیل ها ایجاد شود و زیبا سازی ادارات و نهاد ها ودستگاههای دولتی نیز در دستورکار قرار گرفته است .

این مسئول در مورد ترافیک در بافت تاریخی یزد تصریح کرد : ۱۴توقف گاه توسط شهرداری در این محدوده مشخص شده که مسافران و گردشگران نوروزی با قرار دادن وسایل نقلیه خود درپارکینگ های مورد نظر به وسیله ون و مینی بوس در بافت تاریخی به صورت رایگان ترد می کنند، دیگر اینکه مسیر های گردشگری در بافت تاریخی مشخص شده و تردد گردشگران و مسافران نیز در این بافت توسط  دوچرخه ها و سه چرخه های برقی نیز انجام می شود .

مدیر کل میراث فرهنگی استان درمورد خانه های مسافری سطح شهر گفت :  با همکاری جامعه هتل داران استان  تفاهمنامه ای برای ساماندهی این خانه ها امضاء شد و جلوی فعالیت خانه های غیر مجاز گرفته شده که بیشتر این خانه از ۲۵اسفند تا ۲۰فروردین اجازه فعالیت موقت دارند. با استعلامی که از دادستان و اداره اماکن گرفته شده اکثر خانه ها مجوزدار شده اند و چون شدیدا در پی تامین امنیت مسافران و گردشگران هستیم و باید با خاطره خوبی یزد را ترک کنند.

دانش یزدی از وجود ۱۳کمپ طبیعت گردی در استان خبر داد و گفت : امیدواریم گردشگران و مسافران نوروزی با دقت کامل کمپ های مجوز دار میراث را انتخاب کنند تا شاهد حوادث ناگوار سال ها ی قبل نباشیم .

وی تصریح کرد: این کمپ ها و پارک های طبیعت گردی ۶مورد در یزد ، ۲مورد در بافق  و اردکان و اشکذر و یک مورد در شهرستان ابرکوه است و تمام مواردایمنی  در این پارک ها رعایت می شود و تمام تلاش ما براین است که مسافران و گردشگران نوروزی با خاطری آسوده از شهر جهانی یزد بازدید کنند و ما میزبان خوبی برای آنها باشیم .

 وی از ۲مورد سرمایه گذاری جدید در حوزه زیر ساختهای گردشگری در استان خبر داد و گفت : ایجاد هتل های ۴ و۵ستاره باید در یک برنامه زمان بندی ۳تا ۵ساله باشد و هم اکنون ۵۱واحد بومگردی که فرایند آغاز آن در سال ۹۴شروع شده  در استان ایجاد شده و این بوگردی ها یکی از راه های توسعه گردشگری دراستان است. ما برای کسانی که به احداث بومگردی بخصوص درروستاهای هدف گردشگری تمایل دارند تسهیلاتی ارائه می دهیم ولی ایجاد بومگردی دربافت تاریخی با حساسیت خاصی دنبال می شود .

گردشگری در ایجاد اشتغال بسیار موثر است

در ادامه این نشست سرپرست اداره گردشگری میراث فرهنگی استان گفت : گردشگری یکی ازحوزه هایی است که در ایجاد اشتغال بسیار موثر است و این صنعت با زندگی مردم عجین شده مردم باید بتوانند ازاین راه امرار معاش کرده  و با توجه به اینکه یزد ثبت جهان ی شده ما باید زیرساختهای گردشگری را دراستان تقویت کنیم .

 میثم کوچک زاده افزود : سالانه در دنیا بیش از ۳۵۰میلیون نفر گردشگر مذهبی و فرهنگی داریم  سهم استان یزد دراین بیش از ۱۱۰هزار گردشگر خارجی در سال است و با توجه به افقی که ما برای خود ترسیم کرده ایم باید به ۳۵۰هزار گردشگر خارجی در سال برسیم .

وی تصریح کرد: استان ما با بحران آب و محیط زیست مواجه است و ما باید بر روی صنعت گردشگری سرمایه گذاری کنیم  و تنها راه نجات استان در این شرایط رونق صنعت گردشگردی است و باید بخش خصوصی را  نیز در این را ه حمایت کنیم چون این بخش بسیار برای مردم درآمد زا است و نوع رفتار و برخورد مردم هم درجذب گردشگربسیارموثر است.

نوروزگاهها ی یزد دردو روستای هدف گردشگری برگزار می شود 

رئیس گروه گردشگری میراث فرهنگی استان نیز دراین نشست از برگزار ی۷۱عنوان برنامه فرهنگی وهنری درایام نوروز در استان خبر داد و گفت: دو روستای هدف گردشگری در استان به نام روستای سر یزد و روستای اسلامیه یزد به دلیل وجود زیر ساختهای گردشگری در این دو روستا،  نوروزگاهها با محوریت برنامه های بومی ومحلی وآداب ورسوم برگزار می شود.

هما خورشیدی از برگزاری جشنواره قنات گردی و آسیاب های آبی در اردکان خبر داد و اظهارداشت: ظرفیت امسال اسکان استان روزانه ۹۵هزار نفردر نظرگرفته شده  و امسال در دو پارک شهر یزد کمپ های مسافرتی زده می شود، همچنین خانه مسافرها و اقامتگاههای سنتی و واحد های بومگردی کار اسکان را برعهده دارند .

وی  با اشاره به اینکه ۳۰بازارچه صنایع دستی دراین ایام در سراسر استان دایر است، خاطرنشان ساخت: با همکاری شهرداری مسیرهای ویژه گردشگری در یزد طراحی شده است، همچنین دوچرخه ها و سه چرخه های برقی برای تردد در بافت تاریخی درنظر گرفته شده و برخی از مسیرهای بافت تاریخی پیاده رو سازی شده که هدف ما کم کردن ترافیک در بافت تاریخی است.

 .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.