آستان قدس رضوی با ۴۱ برنامه محوری به استقبال بهار می‌رود.

آستان قدس رضوی با ۴۱ برنامه محوری به استقبال بهار می‌رود

به گزارش قدس آنلاین، در بهار ۱۳۹۷ گسترده جغرافیایی تحت پوشش برنامه‌های آستان قدس رضوی تنها منحصر به مشهد مقدس و حرم مطهر رضوی نیست بلکه در سراسر کشور و جهان اسلام پراکنده شده است.

از سوی ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی در نوروز سال جدید، ۴۱ عنوان برنامه در چهار گستره جغرافیایی شامل حرم مطهر، شهر مشهد، کشور و جهان اسلام تدارک دیده شده است که از این تعداد ۱۸ برنامه در مجموعه حرم مطهر، ۹ برنامه در گستره شهر مشهد، ۱۲ برنامه به صورت ملی و ۲ برنامه در عرصه جهان اسلام برگزار می‌شود.

ترویج فرهنگ و معارف رضوی در حوزه سبک زندگی، تبیین، تعمیق و ترویج فرهنگ زیارت با تکیه بر الگوی محبت و نصرت، ایجاد نشاط و شادی مؤمنانه توأم با معرفت افزایی، تأکید بر گسترش گفتمان خدمت و رأفت با تأکید بر محرومان و مستضعفان ،ترویج اهداف و ارزش‌های انقلابی همسو با نامگذاری سال‌های اخیر و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، توجه به مسئله امیدبخشی و ایجاد روحیه آرامش و رضایت در زائران و ارتقای شاخص های فرهنگ میزبانی در مشهد از جمله اهداف و سیاست‌های برنامه‌های این آستان مقدس در نوروز ۹۷ است.

محورهای محتوایی برنامه‌های نوروز

گزارش‎ها حاکی از آن است که مهم‌ترین پیام‎‌ها و محتواهای برنامه‌های آستان قدس رضوی در بهار سال جدید بر اساس هفت محور محتوایی و با مضامین و رویکردهای معرفت امام، محبت، وحدت، زیارت، جهاد و شهادت، خدمت و فرهنگ میزبانی برنامه ریزی شده است.
سبک زندگی ایرانی و اسلامی با محوریت گفتمان خدمت و رأفت پیام محوری برنامه های نوروزی آستان قدس رضوی است زیرا با توجه به نیاز امروز جامعه به همبستگی و همدلی در جهت اعتلای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شرایط حاکم بر نوروز، این پیام محوری با زیر مضامینی از قبیل انفاق و بخشش، امید و رضایت، شادکردن یکدیگر، خدمت و میزبانی، همبستگی مردم و.... تعریف شده است.

راهبردهای اجرایی برنامه‌های نوروز

تأکید بر انتخاب و تعیین برنامه‌ها با رویکرد جریان‌سازی، لزوم تدوین و نظارت بر اجرای پیوست‌های دوگانه اجتماعی، رسانه‌ای در برنامه‌ها، توجه به عناصر خلاقیت و جذابیت در ایده‌پردازی، برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌ها و تنوع بخشی به قالب‌ها، مشارکت حداکثری همه ظرفیت‌های درون و بیرون آستان قدس رضوی با تأکید بر ظرفیت‌های مردمی و استفاده از تشکل‌های فرهنگی، حفظ هویت رضوی در تمامی برنامه‌ها و فعالیت‌ها، ایجاد یکپارچگی هویتی در کلیه برنامه‌ها و تولیدات و افزایش درصد حضور و مشارکت زائران در برنامه های آستان قدس رضوی راهبردهای اجرایی این برنامه‌هاست.

در نوروز سال ۱۳۹۶، بیش از ۵ میلیون نفر برای زیارت حضرت رضا(ع) به مشهد مقدس سفر کردند که حدود ۷۰ درصد از این زائران بین ۴ تا ۱۰ روز در مشهد اقامت داشتند و پیش بینی می شود این تعداد حضور زائر، نسبت به سال گذشته افزایش بیشتری را داشته باشد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.