یزد - شهریزد یکی از زیباترین شهرهای خشت خام دنیا است که با داشتن جاذبه های زیبای گردشگری و بی نظیر خود همه ساله پذیرای گردشگران و مسافران بی شماری از سراسر ایران است این شهر در ۱۸تیرماه سال ۱۳۹۶به ثبت جهانی رسید هم اکنون همه نگاه های گردشگران به این شهرجهانی معطوف شده است.

اولین شهرخشت خام دنیا میزبان مسافران بهار

 گروه استانها – قدس آنلاین – سمیه شرف دینی - شهریزد یکی از زیباترین شهرهای خشت خام دنیا است که با داشتن جاذبه ها ی زیبای گردشگری و بی نظیر خود همه ساله پذیرای گردشگران و مسافران بی شماری از سراسر ایران است یزد دارای ۲هزارو ۲۷۰هکتار بافت تاریخی است و یک هزارو ۷۲۰اثر تاریخی آن ثبت ملی شده است.

یکی از مهمترین عواملی که باعث شد بافت جهانی یزد به ثبت جهانی برسد زنده بودن این بافت است و زندگی  و پویایی در آن جریان دارد و طبق سنت هرساله در آستانه سال نو این بافت پاکسازی و به قول یزدی ها آب و جارو می شود و یزد این شهر کهن هم اکنون جهانی شده ولی بسیاری از زیرساخت ها ی این شهر تاریخی برای رشد صنعت گردشگری فراهم نیست.

 یزد با کمبود هتل ها و مراکز اقامتی مواجه است و سرمایه گذاری دراین بخش به حمایت جدی مسئولان نیاز دارد و ایجاد بومگردی سنتی نیز در بیشتر مناطق این استان در دستور کار قرار دارد و گردشگران خارجی نیز از این بومگردی ها به خوبی استقبال کرده اند  از راه های گسترش گردشگری دراستان ایجاد این بومگردی است.

این روزها بافت تاریخی یزد در محاصره ترافیک و ماشین و سایل نقلیه ای قرار دارد  که خود یزدی ها هم از این ترافیک خسته شده اند. مسئولان استان و شورای شهر یزد به تازگی در یک اقدام جالب برای عبور ومرور در این بافت از وسایل نقلیه سنتی رونمایی کردند.

بیش از ۵ اثر مهم یزد در فهرست آثار میراث جهانی به ثبت رسیده و بسیاری ازآداب و رسوم یزدی هم در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده است. شیرینی های یزد و پارچه های ترمه یزد و صنایع  دستی آن در جهان مشهور بوده و کمتر کسی است به یزد سفر کند و به شیرینی فروشی یزدی ها سرنزد و از لوز باقلوا و قطاب یزد نخورد و کام خود را شیرین نکند و قطاب یزد هم به ثبت ملی رسیده است. 

بلند ترین بادگیرجهان در باغ دولت آباد یزد قراردارد که همه ساله گردشگران بسیاری از آن بازدید می کنند. بادگیرها در ایران و یزد نماد شهر یزد محسوب می شوند و اخیراً اماراتی ها سعی در قبضه آن دارند و برمسئولان استان واجب است که برای ثبت ملی و جهانی آن هرچه سریعتر دست به کار شوند همچنین طولانی ترین قنات جهان که قنات زارچ نام دارد  در یزد است که این اثر ثبت جهانی شده است .

کهن ترین درخت زنده جهان با نام سرو ۴۵۰۰ساله ابرکوه دراین استان قرار دارد این موجود زنده هم اکنون در فهرست آثار ملی به ثبت ملی رسیده  اخیرا هم مذاکراتی برای ثبت جهانی این اثر انجام شده و امید است این اثر زیبا هم به ثبت جهانی برسد.

برخی از آثار تاریخی عبارتند از باغ دولت آباد ، آتشکده ، زندان اسکندر، دخمه زردتشتیان ، موزه آب ، مجموعه تاریخی  امیر چخماق، آب انبار شش بادگیری ،  ساعت  ماکار که  به درستی در مرکز ایران قرارگرفته، درخت ۴۵۰۰ساله سرو ابرکوه و بسیاری از آثار تاریخی و میراث طبیعی که در شهرستان های این استان واقع شده همه این ها در سال نو چشم انتظار مسافران و گردشگران نوروزی است.

اولویت برنامه های  یزد جهانی توجه به آداب و رسوم محلی یزد است

مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد از برگزاری بیش از۷۰نوروزگاه در ایام تعطیلا ت نوروز سال ۹۷ در این استان خبر داد و گفت: محوریت این نوروزگاه ها برگزاری آداب رسوم محلی هرمنطقه  و ایجاد جشنواره ها و نمایشگاه های صنایع دستی است.

فاطمه دانش یزدی در آخرین نشست خبری با اصحاب رسانه استان از افزایش ۷برابری نوروزگاه ها در استان خبر داد و اظهارداشت: در این نوروز گاه ها آداب رسوم و آئین های محلی و بومی هرشهرستان برگزارمی شود و برگزاری برنامه شاد و متنوع از محورهای اصلی این نوروزگاه ها درایام نوروز است.

 وای افزود: با همکاری شهرداری شهرستان یزد بیش از ۷۱برنامه شاد فرهنگی هنری و ورزشی در بافت تاریخی یزد برگزار می شود که در این برنامه ها هدف ما زنده سازی بازی های بومی و محلی یزد است و به دلیل اینکه اعتلای فرهنگ غنی ایرانی از شاخصه های اصلی بافت تاریخی محسوب می شود.

دانش تصریح کرد: در ایام نوروز هر کدام از روزهای سال نو به نام شهرستان ها ی استان نامگذاری شده  به این ترتیبب که ۲فروردین به نام روزهای میبد و اردکان ،۳ فروردین به نام بهاباد ،۵فروردین به نام اشکذر ، ۶فروردین به نام ابرکوه ، ۷فروردین شهرستان خاتم ، ۸فروردین به نام شهرستان تفت ، ۹فروردین به نام شهرستان مهریز ، ۱۰فروردین به نام یزد و۱۱فروردین به نام شهرستا بافق نام گذاری شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان گفت: شعار نوروز امسال « یزد جهانی» است و با توجه به ثبت جهانی، برگزار ی برنامه های فرهنگی، محلی و بومی از اولویت های اصلی ما است .

وی  افزود: آئین خوش آمد گویی به مسافران نورزوی در مبادی ورودی شهر، اجرای برنامه های شاد فرهنگی، برگزاری تئاتر خیابانی، اجرا ی سرودهای محلی و بازی های بومی محلی، توزیع بروشورها وبنرهای راهنمایان گردشگری جهت معرفی آثار تاریخی و اماکن گردشگری، برگزاری ایستگاه های عشایری در ۲شهرستان ابرکوه و خاتم همراه با اجرای برنامه های محلی از مهمترین برنامه های این سازمان در ایام نوروز است  .

دانش از برگزاری طرح آرامش بهاری توسط اداره اوقاف وامورخیریه درامامزاده ها  و بقاع متبرکه استان خبر داد وافزود : با همکاری شهردار یزد بیش از ۵۰  اتومبیل کلاسیک در بافت تاریخی مستقر شده و قرار است موزه ای برای این اتومبیل ها ایجاد شود و زیبا سازی ادارات و نهاد ها ودستگاههای دولتی نیز در دستورکار قرار گرفته است .

این مسئول در مورد ترافیک در بافت تاریخی یزد گفت : ۱۴توقف گاه توسط شهرداری در این محدوده  مشخص شده و مسافران و گردشگران نوروزی با قرار دادن و سایل نقلیه خود در پارگینگ های مورد نظر به وسیله ون و مینی بوس در بافت تاریخی به صورت رایگان ترد می کنند دیگر اینکه مسیر های گردشگری در بافت تاریخی مشخص شده و تردد گردشگران  و مسافران نیز در این بافت توسط  دوچرخه ها  و سه چرخه های برقی نیز انجام می شود .

دانش از وجود ۱۳کمپ طبیعت گردی در استان خبر داد و تصریح کرد: امیدواریم گردشگران و مسافران نوروزی با دقت کامل کمپ های مجوز دار میراث را انتخاب کنند تا شاهد حوادث ناگوار سال های قبل نباشیم .

وی افزود: این کمپ ها و پارک های طبیعت گردی ۶مورد در یزد ، ۲مورد در بافق و اردکان و اشکذر و یک مورد در شهرستان ابرکوه است و تمام موارد ایمنی دراین پارک ها رعایت می شود و تمام تلاش ما براین است که مسافران و گردشگران نوروزی با خاطر ی آسوده از شهرجهانی یزد بازدید کنند و امیدواریم ما میزبانان مناسبی برای مسافران نوروزی باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.