بسته بندی به روز کالاهای مصرفی, محصولات کشاورزی، محصولات صنعتی و...همه وهمه باید مورد بازنگری جدی قرار داده شود با توجه به این پرسش که چرا بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی هنوزقادر به تولید کالای با کیفیت با استانداردهای جهانی نیستیم! کالایی که مورد توجه مصرف کننده قرار بگیرد ، شاید باید رجوعی به کیفیت شیوه های تولید داشته باشیم یا سیاست های حمایتی از تولید که البته این یک بخش از کار است.

حمایت از کالای ایرانی رمز اشتغال و خروج از رکود است

قدس آنلاین- دکتر بیژن عبدی اقتصاددان با اشاره به اینکه پازل حمایت از کالای ایرانی که منجر به افزایش رونق واشتغال می شود با هوشمندی کامل از سوی مقام معظم رهبری سالها چیده شده به قدس آنلاین گفت: بیانات مقام معظم رهبری درآغاز سال 97 تداوم پازلی است که ایشان در سالهای گذشته در کنارهم قرار دادند تا تحولی دراقتصاد ایران ازبهترین راهکار صورت بگیرد، ایشان در سالهای گذشته به صورتی کاملا هوشمندانه تلاش کردند تا فرهنگ کار، تلاش و وجدان  کاری در کشور افزایش یابد تا در این راستا فرهنگ حمایت از تولید ملی حمایت شود که خروجی آن موضوع مهم افزایش اشتغال و خودکفایی اقتصادی در بسیاری از زمینه ها می شود. خروجی حمایت از کالای ایرانی، هدایت کالای ملی و تشویق مردم به سمت استفاده  از کالای ایرانی  می شود هر چند که لازم است نگاه جامعی به حمایتهای دولتی و تغییر برخی از قوانین در راستای حمایت از تولید ملی داشته باشیم.

وی دراین باره افزود: همراهی وهمکاری دولت و مجلس شورای اسلامی دراین زمینه الزامی است، دولت باید اراده خود را در راستای حمایت از کالای ایرانی تقویت کند تا بعد از دولت مصرف کننده دراین چرخه حمایتی قرار بگیرد، هر چند که دولت نباید از این موضوع غافل شود که بخش اعظمی از مصرف کالای خارجی توسط دولت ونهادهای دولتی وابسته صورت می گیرد و بخشی نیز توسط فضای عمومی جامعه که همان ملت می باشند انجام می گیرد بنابراین اهتمام دولت در کنار ملت برای استفاده از کالای ایرانی رمز موفقیت شعار سال است.

عبدی با اشاره به  اینکه واردات کالاهای مشابه رمز ضرر و زیان اقتصادی کشور است خاطر نشان کرد: یادمان نرود یکی از معضلات جدی تولید کنندگان ما واردات کالاهای بی رویه است، کالاهایی که مشابه ایرانی آن به وفور یافت می شود از این رو در اولین گام نیازمند حمایت دولت از تولید ملی وبومی کردن دانش تولید هستیم، ارائه تسهیلات مناسب و حمایت بانکها از تولید کنندگان با سیاست های تشویقی در راستای افزایش تولید و بهبود کیفیت از جمله موضوعاتی است که دولت وملت باید توامان با یکدیگر بدان توجه داشته باشند. رغبت نشان دادن مردم به خرید کالای ایرانی نیز موضوعی است که باید مورد آسیب شناسی جدی قرار بگیرد که چرا مردم تمایل زیادی برای خرید کالای داخلی از خود نشان نمی دهند؟ این موضوع باید مورد آسیب شناسی فرهنگی قرار بگیرد تا آسیبهای چنین فرهنگ وتفکر آسیب رسانی برطرف شود بنابراین به جای شعار دادن و بنر زدن و همایش برگزار کردن باید به دنبال پاسخ چرایی اینکه چرا مردم مایل به مصرف کالای خارجی هستند و تمایلی به مصرف کالای ملی ندارند باشیم. آیا این مشکل به  قیمت تمام شده باز می گردد؟ به شکل ظاهری، کیفیت یا  خدمات پس از فروش، بسته بندی کالاو ده ها مورد دیگریا فرهنگ مصرف اقشار ثروتمند جامعه؟

این اقتصاد دان با چند پرسش ادامه داد: آیا سبد کالای مسئولینکشور که کالای خارجی در آن جای دارد موضوعی است که  عامل ترغیب مردم به استفاده از کالای خارجی شده است؟ آیا مردم با نگاه کردن به بالا دستی های خود یعنی مسوولین چنین فرهنگی را در جامعه نهادینه کرده اند؟ آیا اشرافی گری و تجمل گرایی مسوولین در مصرف کالای خارجی برای نشان دادن برتری خود برسایرین منجر به تسری چنین ضد فرهنگی در بین طبقات متوسط جامعه شده است؟ آیا اگر مسوولین به مصرف کالای ملی تمایل داشته باشند وساده زیست باشند می توا انتظار داشت که اثار آن به مصرف کل جامعه سرایت کند؟

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سفرای جمهوری اسلامی ایران در زمینه های اقتصادی آموزش های لازم را ندیده اند به این مهم اشاره کرده و تصریح کرد: بسته بندی به روز کالاهای مصرفی، محصولات کشاورزی، محصولات صنعتی و...همه وهمه باید مورد بازنگری جدی قرار داده شود با توجه به این پرسش که چرا بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی هنوزقادر به تولید کالای با کیفیت با استانداردهای جهانی نیستیم! کالایی که مورد توجه  مصرف کننده قرار بگیرد، شاید باید رجوعی به کیفیت شیوه های تولید داشته باشیم یا سیاست های حمایتی از تولید که البته این یک بخش از کار است. فرض کنیم در برخی از رشته ها تولید ما بیشتر از حجم عرضه کالای داخلی و افزون بر نیاز بازار مصرفی ایران است دراین مورد باید بازارهای صادراتی را مورد توجه قرار دهیم. بی شک یکی ازاصلی ترین دلایل ضعف ما در عدم بازاریابی منطقه ای وبین المللی ضعف دیپلماسی اقتصادی ماست، بسیاری از سفرای جمهوری اسلامی ایران آموزش نگرفته راهی سایر کشورها می شوند، انها نمی دانند که چگونه واز چه طریقی باید به دنبال ایجاد فضاهای اقتصادی برای ایران در سایر کشورها باشند تا کالای ایرانی به کشورهای دیگر صادر شده وزمینه برای سرمایه گذاری خارجی در ایران نیز فراهم شود. سفرای ما راهکارهای تعامل وبرقراری مشارکت سیاسی با سایر کشورها و سرمایه گذاران اقتصادی را نیاموخته اند و نمی دانند که از چه شیوه وروشی باید محصولات مورد نیاز کشورها را به داخل اعم از بخش  دولتی و خصوصی  اطلاع رسانی کنند.

وی افزود: متاسفانه در سفارت خانه های جمهوری اسلامی ایران چنین فضاهایی پیش بینی نشده است و برای محصولات داخلی ایرانی بازاریابی صورت داده نمی شود. از سوی دیگر لازم است دولتمردان به جای استفاده از کالای خارجی اولین مصرف کنندگان کالای ایرانی باشند و به جای بازگذاشتن مرزهای کشور بر روی کالاهایی که مشابه  داخلی آن ساخته می شود که منجر به  افزایش رکود و تعطیلی صنایع کشور می شود به دنبال افزایش تولید باشند چرا که تولید با کیفیت وارتقای فرهنگ خرید کالای ایرانی حلقه نهایی از بین رفتن رکود و افزایش اشتغال جوانان است.

این اقتصاد دان در ادامه با توجه دادن مسوولین به سایر بازارهای بین المللی واجتناب از وابستگی صرف به غرب خاطر نشان شد: توجه به  صادرات محصولات مازاد نیز بسیار حائز اهمیت است،  اگر روی این موضوع درست سرمایه گذاری شود نیازی به اروپای غربی نخواهیم داشت، انقدر که دولتمردان ما نگران رابطه با چند کشور خارجی اروپای غربی هستند ما می توانیم با تولید کالای با کیفیت ایرانی با  بسیاری از کشورهای دنیا در حوزه افریقا،  امریکای لاتین، آسیای میانه  و استرالیا روابط خوبی داشته باشیم و کالاهای مازاد را به این کشورها  صادر کنیم یا حتی با کشورهای یاد شده  سرمایه گذاری مشترک کنیم تا بحث تحریم ها که هر روزهمانند شمشیر برنده ای عمل می کند از بین رفته و غرب ابزار فشاری برای تحمیل خواسته های خود به ایران نداشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.