اصفهان- نوروز، عید باستانی ایرانیان و فرصتی برای دید و بازدید اقوام است، در این ایام خانواده ها سعی دارند تا به بهترین نحو از مهمانان خود میزبانی کنند.

تغذیه سالم در نوروز سلامتی را تضمین می‌کند/ مصرف زیاد شیرینی عامل اصلی مشکلات گوارشی

قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز: در سال های اخیر با توجه به اضافه شدن انواع شکلات و شیرینی ها در کنار آجیل و میوه به پذیرایی های نوروز، میل به خوردن این خوراکی ها نیز افزایش پیدا کرده است، اما باید به این نکته توجه داشت که خوردن بیش از حد آن ها موجب به هم ریختن عملکرد سیستم گوارشی، معده و حتی قلب می شود.

در این فرصت برای آگاهی از بایدها و نبایدهای تغذیه ای در ایام نوروز گفت و گویی را با «دکتر مرضیه کافشانی» متخصص تغذیه و رژیم درمانی انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

انواع شیرینی و شکلات از اصلی‌ترین پذیرایی‌های نوروز ایرانیان به شمار می رود، بهترین نوع این شیرینی‌ها و بدترین آن ها کدامند؟

شیرینی ها جزو مواردی هستند که باید محدود استفاده شوند، نمی توان گفت کدام بهتر است یا کدام بدتر بلکه باید گفت بین بد و بدتر کدام را باید انتخاب کرد؟ خوشبختانه عادتی که در پذیرایی های ما وجود دارد این است که برای پذیرایی های نوروز بیشتر از شیرینی های خشک استفاده می شود که نسبت به شیرینی های خامه ای چربی کمتری دارد، اما به طور کلی تمام شیرینی ها به دلیل داشتن شکر زیاد، باید محدود مصرف شوند.

چه توصیهای برای مصرف شیرینی‌ها دارید؟

توصیه می شود که مردم در مصرف شیرینی‌جات قانونی را برای خود قرار دهند و هر روز یک عدد بخورند؛ یعنی اگر در طول روز چند منزل عید دیدنی می روند، خودشان را محدود به استفاده از یک شیرینی در روز بکنند و در یک جا شیرینی و در جاهای دیگر سایر اقلام پذیرایی را مصرف کنند.

این توصیه برای افرادی است که دیابت ندارند و وزن طبیعی دارند، افرادی که مبتلا به دیابت هستند یا اضافه وزن دارند، باید محدودیت های بیشتری را برای خود لحاظ کنند.

میزان مصرف میوه در ایام نوروز چقدر باشد؟

با توجه به اینکه میوه و سبزیجات برای سلامتی اهمیت زیادی دارد و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند، روزانه حداقل ۵ تا ۷ واحد میوه و سبزی باید مصرف شود.

نکته مهم این است که برخی افراد به اشتباه بر این باور هستند که میوه ها چاق کننده نیستند یا انرژی چندانی ندارد، در حالی که هر یک میوه ای که مصرف می شود معادل ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری برنج یا یک کف دست نان محسوب می شود.

میوه بر مصرف سایر مواد اولویت دارد، البته خیار جزو سبزیجات است و میوه به شمار می رود ولی انرژی پایینی دارد.

از نظر تغذیه آیا ترجیحی در مصرف انواع میوه ها وجود دارد؟

انتخاب سایر میوه ها به جای «سیب» شاید راحت تر  و خوش خوراک تر باشد و کمتر فرد احساس سیری و پر شدگی می کند، اما ویژگی خوب مصرف سیب فیبر زیاد آن است و اینکه احساس سیری ایجاد می کند.

سیب چربی خون را کاهش داده و به کاهش وزن کمک می کند، هرچند با تمام این مزیت ها معمولاً افراد ترجیح می‌دهند از سایر میوه ها استفاده کنند و لی بیشتر توصیه می شود سیب بخورند.

با این همه فواید چرا تمایل افراد برای مصرف سیب کم است؟

وقتی سیب را با نارنگی و پرتقال مقایسه کنیم، باور بسیاری از افراد بر این است که آن میوه ها خوش خوراک تر هستند، شاید هم افراد عادت کرده اند و به همین دلیل کمتر افرادی هستند که سیب را بیشتر دوست داشته باشند.

علت زود به زود گرسنه شدن در ایام نوروز با وجود مصرف خوراکی های فراوان چیست؟

اگر افرادی با این مشکل مواجه هستند باید حتماً به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنند زیرا احتمال عفونت معده در آنها وجود دارد و افرادی که این عفونت را دارند، زود به زود گرسنه می شوند.

در این ایام استفاده از فست فودها به عنوان وعده های غذایی بیشتر می شود، در واقع به دلیل دید و بازدیدهای نوروزی مادران کمتر فرصت طبخ غذا پیدا می کنند، برای جایگزین کردن فست فودها غذای مشخصی را توصیه می کنید؟

بله، نکته ای که باید تاکید کرد، مصرف صبحانه به صورت کامل و عدم حذف هیچ کدام از وعده های غذایی است. باید به جای مصرف فست فودها غذاهای آسان پزی همچون کتلت و انواع کوکوها، الویه و دیگر غذاهایی که سریع تر آماده می‌شوند را مصرف کرد. ما به هیچ عنوان استفاده از فست فودها را توصیه نمی کنیم، مصرف فست فودها هر ماه یکبار اشکالی ندارد، اما باید بیشتر از غذاهای خانگی مصرف شود.

به مصرف کامل صبحانه اشاره و تاکید کردید، با توجه به اینکه افراد تا پاسی از شب به دید و بازدیدهای نوروز مشغول هستند، صبح ها دیر بیدار می شوند و وعده صبحانه و ناهار آنها با هم یکی می شود، آیا می توان راه حلی برای آن پیشنهاد کرد؟

یکی از نکات مهم این است که دیر بیدار شدن صبح ها باعث می شود انسان تعادل خود را از دست بدهد و حتی منجر به اضافه وزن شود، بنابراین حتماً در این ایام باید نظم خواب رعایت شود. فردی که صبحانه نمی خورد و به دید و بازدید می رود اشتباه بزرگ تغذیه ای را مرتکب شده است، چون گرسنه بودن او باعث می شود که در میهمانی ها کنترلی بر روی مصرف تنقلات نداشته و اشتهای بیشتری برای خوردن شیرینی ها داشته باشد، در حالی که باید بیشتر با میوه ها خودمان را سیر کنیم و نوشیدنی های سالم بنوشیم.

یکی از مشکلات بعد از تعطیلات نوروز مشکلات گوارشی و حتی یبوست است، علت چیست؟

مصرف میوه ها با توجه فیبر بالایی که دارد، مشکلی برای انسان ایجاد نخواهد کرد، اما مصرف زیاد شیرینی ها عامل اصلی مشکلات گوارشی و یبوست است. مصرف نوشیدنی هایی غیر از آب هم مشکلات گوارشی ایجاد می کند، باید بیشتر نان های سبوس‌دار و مواد غذایی که فیبر بالایی دارند، استفاده شود.

به عنوان یک متخصص تغذیه، چه توصیه ای برای نوع پذیرایی در این ایام دارید؟

توصیه می شود توجه برای پذیرایی ها، به جای شیرینی به میوه ها و آجیل ها معطوف شود، آجیل هایی که مغز است کمتر مصرف شود.

پوست کندن آجیل های پوسته‌دار کمک می کند تا ناخودآگاه احساس سیری به فرد دست بدهد، بنابراین تاکید می شود تمرکز روی میوه و آجیل های پوسته دار بیشتر شود.

توجه به تغذیه سالم در ایام نوروز می تواند سلامتی انسان را تضمین کند، اگر برنامه ریزی برای تغذیه صورت گیرد مشکلی در سیستم گوارش بدن به وجود نخواهد آمد.

بعضی افراد میلی برای مصرف صبحانه ندارند، راهکار رفع این مشکل چیست؟

یکی از دلایل اصلی زیاد شام خوردن است با اینکه احتمال دارد زمان شام خوردن ساعات پایانی شب باشد، اگر شام در ساعات اولیه شب میل شود و حجم آن کم باشد، افراد میل بیشتری برای مصرف صبحانه خواهند داشت.

صحبت پایانی شما؟

باز هم توصیه می کنم در این ایام همه به فکر سلامتی خود باشند، برنامه ریزی شده و آگاهانه مواد غذایی مصرفی خود را انتخاب کنند تا سلامتی را به خودشان هدیه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.