براساس اعلام سازمان هواشناسی با وزش باد شدید و ورود گرد و خاک به چند استان کشور، در روز شنبه احتمال ایجاد خسارت در بافت شهری و روستایی، تلاطم دریا و آتش‌سوزی در جنگل‌ها وجود دارد.

اخطار سازمان هواشناسی درباره وزش باد شدید در چند استان کشور/ افزایش محسوس دما در راه است

به گزارش قدس آنلاین، بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی در روز شنبه وزش باد شدید در استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان و به‌تدریج در استانهای زنجان، قزوین، کردستان، همدان، مرکزی، مازندران، گلستان، دامنه‌های جنوبی البرز، خراسان شمالی و خراسان رضوی رخ خواهد داد. انتظار داریم سرعت باد بین ۱۰ تا ۱۵ متر بر ثانیه و سرعت لحظه‌ای باد در برخی نقاط این استانها به بیش از ۷۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

همچنین احتمال خیزش گردوخاک و خسارت به تأسیسات شهری و روستایی وجود دارد، لذا توصیه می‌شود جهت به حداقل رساندن خسارات احتمالی، تمهیدات لازم درنظر گرفته شود.

طی روز شنبه به‌دلیل وزش باد شدید جنوبی دمای هوا در سواحل دریای خزر و استان اردبیل و شمال غرب کشور افزایش محسوس خواهد داشت این در حالی است که دما در برخی مناطق گیلان و مازندران به بیش از ۳۰ درجه سلسیوس می‌رسید.

به‌دلیل پیش‌بینی باد گرم در مناطق یادشده و افزایش دما و کاهش رطوبت احتمال آتش‌سوزی جنگل به‌خصوص در گیلان و مازندران وجود دارد، از این رو به مسافران نوروزی توصیه می‌شود برای جلوگیری از خسارات احتمالی، از روشن کردن آتش و یا رها کردن آتش در مناطق جنگلی و مستعد آتش‌سوزی خودداری کنند.

براساس پیش بینی‌های انجام‌شده، در روز شنبه به‌علت وزش بادهای جنوبی، دریا مواج، و به‌تدریج از اواسط روز یکشنبه با شمالی شدن جریانات  این روند ادامه دارد، بنابراین ایجاد محدودیت تردد برای شناورهای سبک و قایقهای تفریحی در مناطق ساحلی و فراساحلی در روزهای شنبه و یکشنبه امری ضروری است.

شایان ذکر است از اواخر روز شنبه و اوایل یکشنبه یک سامانه بارشی زودگذر از سمت شمال غرب موجب بارش باران یا رگبار و رعد و برق در استانهای آذربایجان غربی (بیشینه بارش در غرب استان)، آذربایجان شرقی و کردستان خواهد شد که به‌تدریج سبب بارشهای پراکنده در کرمانشاه، اردبیل، زنجان، همدان و دامنه‌های البرز مرکزی خواهد شد. با عبور این سامانه رگبار موقت باران، گاهی با رعدوبرق و وزش باد شدید لحظه‌ای پیش‌بینی می‌شود که احتمال سیلابی شدن مسیلها در برخی مناطق جنوب آذربایجان غربی و غرب کردستان در روز یکشنبه وجود دارد.

همچنین روز شنبه تا یکشنبه با وزش باد شدید در عراق احتمال خیزش گردوخاک و انتقال آن از اواخر روز شنبه و یکشنبه در استانهای کرمانشاه، ایلام و خوزستان وجود دارد. برای کسب اطلاعات در مورد پیش‌بینی وضع هوا در نواحی مختلف استانها با جزئیات بیشتر به هشدارهای هواشناسی صادرشده در مراکز پیش‌بینی استان مربوط توجه شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.