محمد نیکدل یکی از این فعالان فرهنگی است که تولیدات او با نام اخراجی‌ها توانسته است در بخش زیادی از جامعه تاثیر گذار باشد و قطعا همه شما حداقل یک بار تولیدات او را دیده‌اید. کلیپی که در آن بچه‌ها اصرار دارند لوازم‌التحریر ایرانی بگیرند و فروشنده مجبور می‌شود برایشان تهیه کند یا پسری که برای پروف شلوار داخل اتاقک می‌رود و وقتی می‌آید بیرون از یک کارخانه نساجی سردر می‌آورد از همین مجموعه تولیدات است. سراغ او رفته‌ایم و درباره نحوه فعالیتش پرسیده‌ایم.

غربت اقتصاد در نهادهای فرهنگی

قدس آنلاین- هرچند استانداردها و کیفیت یک کالا نقش فراوانی در میزان فروش کالا دارد اما به واقع تبلیغات و رسانه نقش جدی‌تری در استقبال عمومی از خرید یک کالا دارد. خرید و میزان فروش عمومی کالای ایرانی هم از این قائده مستثنی نیست. تحقیقات اجتماعی نشان داده است عامل اصلی در استقبال نکردن بعضی مردم از کالاهای تولید داخل، نوعی مقاومت ذهنی است که جامعه ما نسبت به تولیدات داخلی و در مجموع هرآنچه در درون مرزها اتفاق میفتد دارند.
از بین رفتن این مقاومت که ناشی از نوعی خودکم‌پنداری افراطی است بیش از هرچیز نیازمند ورود نهادهای فرهنگی و تبلیغاتی است که توانایی هدایت و تربیت افکار عمومی را دارند.
سیاست‌گذاری و تولید محصولات مناسب برای بهبود ذهنیت مردم نسبت به کالاهای داخلی و تاثیر مستقیم خرید این کالاها بر رونق فضای کسب‌وکار یکی از مهمترین فعالیت‌هایی است که این نهادها می‌توانند برای تشویق جامعه داشته باشند.
در این میان و حتی پیش از آنکه دستگاه‌های رسمی کشور وارد این میدان شوند عده‌ای از فعالان فرهنگی به تبعیت از رویکردهای رهبر انقلاب وارد فضای تبلیغاتی و تولید محصولات بصری برای تشویق مردم به استفاده از کالای ایرانی نموده‌اند.
*
کسی به فکر اخراجی‌های اقتصاد نیست
محمد نیکدل یکی از این فعالان فرهنگی است که تولیدات او با نام اخراجی‌ها توانسته است در بخش زیادی از جامعه تاثیر گذار باشد و قطعا همه شما حداقل یک بار تولیدات او را دیده‌اید. کلیپی که در آن بچه‌ها اصرار دارند لوازم‌التحریر ایرانی بگیرند و فروشنده مجبور می‌شود برایشان تهیه کند یا پسری که برای پروف شلوار داخل اتاقک می‌رود و وقتی می‌آید بیرون از یک کارخانه نساجی سردر می‌آورد از همین مجموعه تولیدات است. سراغ او رفته‌ایم و درباره نحوه فعالیتش پرسیده‌ایم.
*
اولویت‌های دستگاه فرهنگ عقب‌تر از جامعه است
او در گفتگو با خبرنگار ما از عملکرد نامناسب نهادهای فرهنگی در حمایت از تولیدات فرهنگی مناسب با اولویت‌های جامعه گله می‌کند و می‌گوید: با اینکه این مجموعه کلیپ‌ها تاثیر خیلی خوبی در جامعه گذاشته است و نوعی احساس حماسی و شور و شعف ایجاد می‌کند، اما پشت صحنه تولید آنها چندان حماسی نیست! من بیش از آنکه بتوانم برای ایده‌پردازی و نوشتن فیلم‌نامه و تولید وقت بگذارم ناگزیرم پشت در اتاق این مدیر فرهنگ و آن مدیر رسانه‌ای منتظر چند دقیقه وقت باشم تا آنها موافقت کنند هزینه ناچیز تولید این کلیپ‌ها را تقبل کنند.
او ادامه می‌دهد: هرکدام از این مجموعه کلیپ به طور متوسط بین ۱۰ تا ۱۵میلیون تومان هزینه دارد و این در مقایسه با بسیاری از تولیدات بی‌اثر و خنثی کنونی رقم بسیار ناچیزی است، اما وقتی برای تامین همین مبلغ ناچیز می‌رویم سراغ مدیران حتی حاضر نیستند وقت بدهند تا کارمان را ارائه دهیم.
*
اگر نهادهای رسمی بیایند پای کار...
نیکدل ادامه می‌دهد: من کارمند مترو هستم و از نظر مالی به‌هیچ‌وجه روی فعالیت‌های رسانه‌ای خودم حساب نکرده‌ام، اما از بعد از آنکه حضرت آقا نسبت به حمایت از تولیدات ملی و اقتصاد مقاومتی دستور فرموده‌اند تصمیم گرفتم با توجه به استعداد و توانایی‌های خودم قدم کوچکی در این مسیر بردارم، و قطعا به این مسیر ادامه خواهم داد، اما اگر مجموعه‌های متولی این امر که هم رسالت ذاتی آنها عمل بر اساس شعارهای ولی‌امر است و هم بودجه لازم برای این کار را دارند و هم امکانات بیشماری در اختیارشان است به این قضایا ورود کنند قطعا بسیار سریعتر از آنچه حتی می‌شود تصور کرد مشکلات فرهنگی ما حل خواهد شد.
از نیکدل درباره ویژگی تولیداتش هم می‌پرسیم که می‌گوید: اولین مساله کیفیت و استاندارد تولید این مجموعه است. ما تاکید داریم که خروجی کارمان کیفیت بالایی داشته باشد. من اصرار دارم بر اینکه در کارهایم نشان دهم ما می‌توانیم فقط یک شعار خالی نیست و حتی در تولیدات فرهنگی هم ما می‌توانیم بهترین باشیم. نکته دوم در تولید این کلیپ‌ها، مردمی بودن آنها است و اینکه به خوبی با مردم معمولی ارتباط می‌گیرند، چرا که مردم خودشان را در آنها می‌بینند. سومین نکته هم این است که این کلیپ‌ها مبتنی بر اولویت‌ها است و مساله اقتصاد در حال حاضر مساله‌ای مبتلا به همه بخش‌های جامعه است.
*
فقط دو مدیر از ما استقبال کردند
این هنرمند خراسانی کشورمان درباره اولویت‌های فرهنگی می‌گوید: در بسیاری مواقع ما وقتی می‌رویم سراغ مدیران فرهنگی و کارهای خودمان را برای جلب حمایت آنها ارائه می‌دهیم، خیلی راحت آنها را بایگانی می‌کنند و می‌گویند درباره حجاب کلیپ ندارید! وقتی هم می‌گوییم در حال حاضر اولیت‌های کشور اقتصاد و اعتماد به فضای داخل است قبول نمی‌کنند. در این دوسال که من در حال فعالیت هستم فقط دو بخش حاضر به حمایت از ما شدند و از فعالیت‌های ما استفاده می‌کنند؛ بعضی مدیران شبکه پویا و مسئول موسسه فیلم‌سازی عمار.
نیکدل در پایان ابراز امیدواری می‌کنند روحیه حاکم بر دستگاه‌های متولی فرهنگ جهادی‌تر و به‌روزتر شود و کار به‌جایی برسد که او و دیگر فعالانی که در عرصه تبلیغات اقتصاد مقاومتی فعالیت می‌کنند آنقدر درگیر تولید کارهای خوب باشند که حتی زمانی برای مصاحبه و گفتگو با رسانه‌ها نداشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.