سنندج- رئیس سازمان‌ دامپزشکی گفت: سالانه به واردات ۱۰۰ هزار تن گوشت وارداتی در کشور نیاز داریم.

نیاز سالانه کشور به ۱۰۰ هزار تن گوشت وارداتی

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا رفیعی‌پور پیش از ظهر امروز در دیدار با استاندار کردستان، اظهار کرد: سال جدید را در مجموعه دامپزشکی با سفرهای استانی با هدف ارزیابی شرایط استان‌ها برای اتخاذ تصمیمات مناسب با توجه به شرایط هر استانی در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: اگر مناطق مختلف کشور را براساس شرایط اقلیمی و بومی در تصمیمات ملی نبینیم شاید از ده‌ها صفحه برنامه روی کاغذ، پنج صفحه آن را نتوانیم به مرحله اجرا در بیاوریم.

رئیس سازمان‌ دامپزشکی تصریح کرد: حضور مسؤولان کشوری در استان‌های مختلف و ارزیابی وضعیت و توانایی استان‌ها و برنامه‌ریزی براساس اطلاعاتی که در این سفرها استخراج می‌شود، می‌تواند بهترین خروجی در صحنه اجرا داشته باشد.

رفیعی‌پور خاطرنشان کرد: دامپزشکی حوزه حساسی است که امنیت غذایی جامعه را به عهده دارد از این رو از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با بیان اینکه بیماری آنفولانزا طی دو سال گذشته بیش از ۷۰ کشور دنیا را درگیر کرده است، گفت: متاسفانه کشور ما هم درگیر این نوع بیماری شد و هیچ گریزی هم به دلیل ورود این بیماری از طریق پرندگان مهاجر که آماری حدود ۲ تا ۴ میلیون را به خود اختصاص داده، وجود ندارد.

به گفته رئیس سازمان‌ دامپزشکی، دامپزشکی کشور با مجموعه ۳۶ هزار نفری که ۷ هزار نفر آن را مجموعه کارکنان در بخش دولت تشکیل می‌دهد، روزانه با بیش  از ۱۸۴ بیماری دامی، طیور، آبزیان، زنبور عسل و غیره مبارزه می‌کنند.

رفیعی‌پور تصریح کرد: تا سه سال پیش بیماری تب‌برفکی همیشه از شرق کشور وارد می‌شد اما در حال حاضر از غرب وارد کشور وارد می‌شود.

وی عنوان کرد: اگرچه در سال ۹۴ زیان‌های زیادی از این حوزه به کشور وارد شد، اما با تهیه واکسن مناسب و اجرای طرح‌های واکسیناسیون، تاکنون مشکلی در این حوزه نداشته‌ایم.

رئیس سازمان دامپزشکی تصریح کرد: دیدگاه ملی به صورت ویژه باید به سمت استان‌های مرزی باشد چرا که این استان‌ها گلوگاه ورود انواع بیماری‌ها از کشورهای خارجی هستند.

به گفته رفیعی‌پور، در حال حاضر زحمتی که علم دامپزشکی در زمینه بهداشت عمومی، بهداشت جهانی و غیره ایفا می‌کند، قابل دفاع است.

وی با بیان اینکه طی سه چهار سال گذشته ایران در حوزه صنعت آبزیان کشور اول دنیا بوده است، ولی یک نوع بیماری سال‌ها این صنعت را می‌تواند به عقب برگرداند.

رئیس سازمان‌ دامپزشکی با بیان اینکه انواع ویروس‌هایی که می‌تواند صنعت و اقتصاد ما را دچار چالش کند پشت مرزهای ما قرار داد، گفت: امروز جنگ سخت‌افزاری تمام شده و وارد جنگ نرم‌افزاری شده‌ایم.

رفیعی‌پور خاطرنشان کرد: جنگ نرم‌افزاری یعنی جنگ با توسعه تولید در ایران که این کار با ورود بیماری‌ها و ویروس‌های مختلف از سوی دشمنان انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: اینکه توانسته‌ایم تب‌برفکی را در سطح استان مهار کنیم نشان از همراهی دامداران و مجموعه دامپزشکی و اطلاع‌رسانی مناسب رسانه‌ها بوده است.

رئیس سازمان‌ دامپزشکی گفت: برای توسعه چرخه دامی در کشور باید دو کار انجام شود که حذف و یا اصلاح دستورالعمل‌ها و قوانین دست‌وپاگیر باید از مهم‌ترین اولویت‌ها در این بخش باشد.

رفیعی‌پور خاطرنشان کرد: ما باید به دنبال بازارهای تازه باشیم تا بتوانیم با صدور محصول تولید شده زمینه افزایش ارزش افزوده را در استان‌ها فراهم سازیم.

رئیس سازمان‌ دامپزشکی مطرح کرد: باید برای واردکنندگان گوشت در هر استانی سهم تعیین کنیم و به ازای هر میزان واردات باید سهم خود را از صادرات گوشت ایفا کنند.

رفیعی‌پور تصریح کرد: بیش از ۱۰۰ هزار تن در زمینه خوراکی و در حوزه صنعتی بیش از ۵۰۰ هزار تن به گوشت وارداتی در کشور نیاز داریم.

وی خاطرنشان کرد: دیدارهای دیپلماتیک با کشورهای همسایه که با ما رابطه خوبی دارد، می‌تواند به بحث صادرات کمک جدی داشته باشد.

رفیعی‌پور افزود: این دیدارها اگر انجام شود طرف عراقی قطعا به گوشت باکیفیت ما بیش از گوشت سایر کشورها رغبت پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه با این روش‌ها می‌توان اقتصاد استان‌های مرزی را تقویت کرد، گفت: با تمام توان پیگیر رفع مشکلات استان در حوزه دامپزشکی خواهیم بود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.