شیراز- عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: ورود قاچاق آن هم از مبادی رسمی سبب ایجاد سوال در میان مردم شده است و مردم تاکنون نتیجه مطلوبی را در زمینه مبارزه با قاچاق احساس نکردند.

نتیجه برخورد با قاچاق برای مردم ملموس نیست/ دولت فضا را برای قاچاقچیان ناامن کند

به گزارش قدس آنلاین، سیدحسین افضلی در گفت‌وگویی با اشاره به نامگذاری امسال و راهکارهای تحقق آن اظهار داشت: عملیاتی کردن شعار سال منوط به این است که هم مردم و هم دولت به این باور برسند که در شرایط موجود حمایت از کالای ایرانی می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات کشور را برطرف کند. 

وی با بیان اینکه تحقق این شعار در 2 بخش امکان‌پذیر است، گفت: بخشی حکومتی و دستوری و بخش دیگر فرهنگ‌سازی است که در بخش حکومتی دولت و قوای مختلف باید به صورت عملیاتی وارد شوند نه صرفا بخشنامه‌ای چراکه تکیه تنها بر بخشنامه راه گریز  از آن را نیز باز می‌گذارد. 

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دستگاه‌های دولتی باید استفاده از کالای ایرانی را بر خود فرض و واجب بدانند، افزود: درست است که در برخی از موارد کیفیت کالای ایرانی به پای کیفیت کالای خارجی نمی‌رسد اما برای ارتقای کیفیت باید خریداری باشد و منافع تولیدکننده تامین شود. 

افضلی این امر را به مدیریت دقیق بخش دولتی مرتبط دانست و بیان کرد: مورد دیگری که بخش دولتی باید انجام دهد نظارت دقیق بر کنترل قاچاق است چراکه در حال حاضر عملکرد دستگاه‌های مرتبط در برخورد با قاچاق برای مردم ایجاد سوال کرده است. 

وی با بیان اینکه بالاترین مقامات مسئول در کشور اعلام می‌کنند که قاچاق بیداد می‌کند و گاه از مبادی رسمی وارد می‌شود، عنوان کرد: این مسئله سبب شده که نتیجه برخورد با قاچاق برای مردم ملموس نباشد و آثار خوبی نیز در میان مردم نداشته باشد. 

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت باید فضا را برای قاچاقچی ناامن و هزینه آن را زیاد کند، تصریح کرد: در حال حاضر هزینه‌ای که قاچاقچی برای قاچاق پرداخت می‌کند بسیار ناچیز است در صورتی که اگر قاچاقچی هزینه سنگینی را پرداخت کند این امر کاهش می‌یابد. 

افضلی با تاکید بر اینکه نگاه مردم به برخورد با قاچاق تاکنون مثبت نبوده است، خاطرنشان کرد: هم مجموعه نظارتی مجلس و هم سیستم ناظران دولت باید در این زمینه طرح و راهکار جدید داشته باشند. 

وی با اشاره به دیگر موانع بر سر راه تولیدکننده داخلی گفت: موانع بر سر راه تولیدکننده باید با کار کارشناسی برطرف شود و دولت برای این امر اهتمام جدی داشته باشد اگر سرمایه‌گذار به نقدینگی و وام نیاز دارد با کمترین گرفتاری آن را برطرف کند. 

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وضعیت درآمد عمومی مردم در شرایط فعلی خوب نیست، افزود: تولیدکننده باید در چنین شرایطی کیفیت کالا را افزایش دهد و متناسب با توان مردم قیمت‌گذاری کند. 

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولیدکننده باید منافع را در فروش بیشتر ببیند، اظهار داشت: تولیدکننده باید با استفاده از دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های روز تولید و کیفیت را افزایش دهد. 

وی گفت: مسئله دیگر جلوگیری از انحصارطلبی و انحصارگری است اگر سازوکاری فراهم شود که واردات محدود شود تولیدکننده نباید با انحصاری‌گری خریدار را مجبور به خرید کالای بی‌کیفیت کند بلکه باید فضا باز شود و تولیدکنندگانی بسیاری وارد عرصه رقابت‌پذیری شوند. 

افضلی درباره فرهنگ‌سازی برای خرید کالای ایرانی نیز افزود: باید رسانه‌ها به ویژه صداوسیما فرهنگ مردم را به استفاده و خرید کالای ایرانی سوق دهند چراکه افزایش تولید داخل نه تنها در اشتغال بلکه در درآمد عمومی مردم نیز تاثیرگذار است. 

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.