بروجرد- رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه دولت باید حتما در ورود کالاهای بی‌کیفیت به کشور ایجاد محدودیت و حتی ممنوع کند، گفت: یکی از مشکلات جدی اشتغال، سیستم بانکی کشور است.

دولت واردات کالاهای بی‌کیفیت را ممنوع کند

به گزارش قدس انلاین، علاالدین بروجردی در گفت‌وگو با رسانه‌ها در شهرستان بروجرد در مورد وضعیت اشتغال جوانان و پروژه‌های شهرستان بروجرد اظهار داشت: تعداد زیادی از جوانان ما دارای تحصیلات دانشگاهی‌ بوده و فرهیخته و آماده به اشتغال هستند، بسیار مهم است که فرصت‌های شغلی برای آنها ایجاد شود.

وی افزود: از طرفی دیگر ما با کم پولی دولت، محدودیت اقتصادی و جنگ تحمیلی اقتصادی آمریکا علیه ملت و نظام ما، مواجه هستیم و این چالش‌ها و واقعیت‌هایی است که در امر اشتغال پیش روی ماست.

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه  سیستم بانکی ما نیز دچار یک بیمار مزمن است، خاطرنشان کرد: واقعا یکی از مشکلات جدی اشتغال، سیستم بانکی ما  است. وقتی برای حداقل تسهیلاتی که پرداخت می‌شود  سود آن ۲۰ تا ۳۰ درصد است، طبیعی است که موفق ترین واحد صنعتی سود آن ۲۰ درصد است و اگر قرار باشد این سود را به سیستم بانکی بدهد چطور ممکن است این چرخه پول، هزینه در حق کارگرها، بیمه، مالیات و ... که جز مسئولیت واحدهای تولیدی است که باید انجام دهد، بچرخد؟

بروجردی با اشاره به اینکه درخصوص مصادیق ایجاد اشتغال نیز پروژه کارخانه سیلیس بروجرد یکی از مهم ترین  پروژه‌ها درسال جاری است، عنوان کرد: مشکلات قضایی چند سال گذشته برطرف شد  سازه‌ها به سرعت در حال تکمیل است و در حال حاضر نیز طی ده روز آینده هیئت بزرگی از کارخانه سیلیس به چین می‌روند و مذاکراتی را نیز با آلمان و ایتالیا انجام دادند و سه گزینه داریم.

وی افزود: البته چینی که عنوان می‌کنم چینی است که آمریکا هم از آن خرید می‌کند، چینی که خیلی از برندهای معتبر دنیا در آن تولید می‌شود؛ یعنی چین دارای استاندارد بالا نه چین کالاهای بی‌کیفیت که متاسفانه برخی سوداگران با درآمد بالا به مردم عملا خیانت کرده و وارد کشور می‌کنند که دولت باید حتما محدودیت ایجاد کند و حتی ممنوع کند.

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس با بیان اینکه در مورد کارخانه سیلیس بروجرد به صورت متعدد جلساتی داشتیم و این پروژه که در ابتدا مشکلاتی مانند برق و گاز داشت با تلاش‌هایی ده‌ها ساعته برطرف شد، گفت: کارخانه سیلیس در مرحله انتخاب ماشین آلات است و من امیدوار هستم که امسال این اتفاق رخ دهد؛ در حال حاضر ۲۰۰ نفر در این واحد مشغول کار هستند و در حال تکمیل سازه‌های متعددی هستند که سال‌ها معتطل مانده بود.

وی عنوان کرد: سال گذشته اقدامات مناسبی در راستای پیگیری پروژه‌ها و ایجاد اشتغال در بروجرد انجام شد.

بروجردی با اشاره به وضعیت کارخانه زاگرس خودرو بیان کرد: سهام شرکت زاگرس خودرو توسط عظیم خودرو خریداری شد و به عظیم خودرو تغییر نام داد و قراردادی نیز با چینی‌ها و هندی‌ها منعقد کردند.

وی با اشاره به تولید ماشین‌های ماهیندرا هند و فوتون چین در کارخانه عظیم خودرو بروجرد در آینده تصریح کرد: البته این برندها، برندهایی هستند که به اروپا و آمریکا صادرات دارند و ماشین‌های سطح بالا که بعضا شاسی بلند هستند و فوتون  ظرف ۶ ماه آینده به مرحله تولید خواهد رسید و در حال حاضر"سی کی دی" (قطعاتی که باید در اینجا مونتاژ شود) در آستانه حمل در بنادر چین است و این  پروژه امید به اشتغال را زیاد می‌کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به یکی دیگر از پروژه‌های مهم شهرستان بروجرد خاطرنشان کرد: منطقه ویژه اقتصادی بروجرد نیز عملیات اجرایی آن امسال آغاز می‌شود که یک نقطه مهم برای اشتغال شهر است چون پروژه‌های متعدد در این منطقه وجود دارد و تمام مراحل اجرایی آن به پایان رسیده است.

بروجردی گفت: در روزهای پایانی سال ۹۶ نیز جلسه‌ای با رئیس منطقه اقتصادی کشور داشتیم و مجوز آغاز عملیات صادر شده و این پروژه مهم نیز به سمت اجرایی شدن می‌رود.

وی با اشاره توسعه زاگرس پوش عنوان کرد: سازه آن ساخته شده و اگر تسهیلاتش را بگیرد می‌تواند ۴۰۰ نفری که  مشغول هستند را به ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر افزایش دهد.

نماینده مردم بروجرد و اشترینان اظهار داشت: در طرح توسعه نساجی بروجرد نیز که ۹۰۰ نفر مشغول بکار دارد و ماشین آلاتش بعضا خریداری شده و از جمله امیدهای بروجرد در ایجاد اشتغال است.

بروجردی افزود: در رابطه با اشتغال روستایی نیز باید صنایع کوچک را توسعه دهیم و این امر جز سیاست‌های دولت و قانون بودجه است و برای اینکه بتوانیم جمعیت روستایی را ماندگار کنیم در روستاها و به شبکه اقتصاد ملی کمک کنند ایجاد صنایع کوچک روستایی از سیاست‌هایی است که در حال دنبال شدن است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به پیگیری پروژه‌های بروجرد خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها محصول تلاش‌های سال قبل است البته باید گفت که برخی تلاش‌ها در خصوص برخی پروژه‌ها مانند سامان کاشی به نتیجه نرسید.

وی با تاکید بر اینکه از روز اول در خصوص سیاست اعمال شده با سامان کاشی مبنی بر فروش و حراج قطعات این کارخانه مخالف بودم بیان کرد: من مخالف این بودم که ماشین آلات و اجزا این شرکت به مزایده گذاشته شود.

نماینده مردم ‌بروجرد و اشترینان در مجلس تصریح کرد: ما باید از حقوق کارگران دفاع کنیم که به یک درآمد دائم برسند نه اینکه پول چند کارگر داده شود و بعد کارخانه خوابیده است؛ هنرما این نیست کارخانه خوابیده شود؛ سامان کاشی جز برندهای ملی بود و دچار مشکلاتی شد.

بروجردی اظهار داشت: متاسفانه سیستم بانکی نقش مهمی در این مورد داشت؛ واحد تولیدی سامان کاشی چیزی کمتر از ۲ میلیارد تومان تسهیلات گرفته و ۱۰ برابر آن را پرداخت کرده یعنی ۲۰ میلیارد و امروز سیتسم بانکی می‌گوید  ۴۰ میلیارد دیگر باید این کارحانه پرداخت کند. این سیستم بانکی یعنی فلج کردن اقتصاد کشور.

وی گفت: باوجود این مشکلات، همکاری کارگران زحمت کش و صبور سامان کاشی بازهم نقطه امید از بین نرفته و می توانند احیا کنند.

وی با اشاره به وضعیت کارخانه کاشی جم بروجرد خاظر نشان کرد: خود این کارخانه مشکل نداشت ولی چون صاحب این کارخانه دراستان‌های دیگر بدهی داشت باز سیستم بانکی آمد و دست روی این کارخانه گذاشتند و خوابید، خاطرنشان کرد: البته خداروشکر این کارخانه در آستانه فعالیت مجدد است و باید از "جم" آغاز کنیم تا به سامان کاشی برسیم و آن را نیز احیا کنیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: ظرفیت‌های اشتغال موجود باید حفظ شوند و باید آنها را توسعه داده و ظرفیت‌های جدید ایجاد کنیم که اساس این کار ایجاد ظرفیت‌های جدید شغلی را تشکیل می‌دهد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.