سه سال بمباران جنگنده‌ها و یورش زره‌پوش‌های اماراتی و عربستانی علیه مردم یمن به‌بهانه حمایت از «عبدربه منصور هادی» ــ رئیس‌جمهوری که پیشتر استعفای خود را به پارلمان یمن ارائه کرده بود ــ ده‌ها هزار کشته و مجروح به‌جای گذاشته است.

اینفوگرافی|اوضاع وحشتناک انسانی یمن به‌روایت آمار؛ عربستان با یمنی‌ها چه کرد؟

به گزارش قدس آنلاین، رژیم سعودی در آغاز نیمه‌شب ۲۶ مارس سال ۲۰۱۵ (ششم فروردین ۱۳۹۴) به یمن حمله کرد. جنگنده‌های این کشور با هدف قراردادن پایگاه‌هایی در یمن جنگ را آغاز کردند.

پس از سپری شدن حدود یک ماه از تجاوزات سعودی‌ها با عنوان ادعایی عملیات طوفان قاطعیت فرماندهی ائتلاف متجاوزان به‌سرکردگی سعودی از پایان آن و آغاز عملیات بازگشت امید در بیست و یکم آوریل سال ۲۰۱۵ خبر داد.

سه سال بمباران جنگنده‌ها و یورش زره‌پوش‌های اماراتی و عربستانی علیه مردم یمن به‌بهانه حمایت از «عبدربه منصور هادی» ــ رئیس جمهوری که پیشتر استعفای خود را به پارلمان یمن ارائه کرده بود ــ ده‌ها هزار کشته و مجروح به‌جای گذاشته است.

طبق گزارش الجزیره و خبرگزاری فرانسه، تنها بر اثر نبردها و حملات در یمن، از زمان حمله عربستان و متحدانش به این کشور، بیش از ۱۰ هزار غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند و بیش از ۵۳ هزار نفر مجروح شده‌اند.

ارقام بالا تنها مربوط به تلفات مستقیم ناشی از جنگ است. اما اگر اثرات جانبی جنگ و حملات هوایی همچون قطع دسترسی به مراکز و خدمات بهداشتی و مراقبتی، گرسنگی و قحطی و سوءتغذیه نیز در نظر گرفته شود، تنها در سال ۲۰۱۷، ۵۰ هزار کودک یمنی جان خود را به‌خاطر گرسنگی شدید یا بیماری از دست داده‌اند، یعنی روزی ۱۳۰ کودک یمنی قربانی این جنگ شده‌اند، همچنین حدود ۴۰۰ هزار یمنی به‌خاطر سوءتغذیه بسیار حاد نیازمند رسیدگی و درمان فوری هستند.

دفتر هماهنگ‌کننده سازمان ملل در امور بشردوستانه تخمین می‌زند که حدود سه میلیون یمنی بر اثر این جنگ تحمیلی، از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند و ۲۸۰ هزار نفر آن‌ها برای یافتن سرپناهی دیگر آواره کشورهای آفریقایی همچون جیبوتی و حتی سومالی شده‌اند، این در شرایطی است که آوارگان یمنی با قطحی و گرسنگی شدید و فقدان سرپناه مواجه هستند.

همچنین آن تعداد از جمعیت این کشور که هنوز به درد آوارگی مبتلا نشده‌اند، مشکلات متعددی در زمینه دستیابی به خدمات بهداشتی و پزشکی دارند. سازمان بهداشت جهانی در آخرین گزارش خود اعلام کرده است که از ۲۷ میلیون نفر جمعیت یمن، ۱۸.۸ میلیون نفر نیازمند کمک‌های بشردوستانه (غذایی) و ۱۴.۸ میلیون نفر آن‌ها نیازمند خدمات بهداشتی و پزشکی هستند.

در این شرایط تداوم حملات هوایی و تخریب زیرساخت‌ها و مسیرهای مواصلاتی و اعمال محاصره بر بخش عمده‌ای از  اراضی یمن از سوی عربستان و متحدانش، مزید بر علت شده و مانع فعالیت سازمان‌های کمک‌رسان و بشردوستانه در این کشور شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.