۱۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۵
کد خبر: 594344

رئیس‌جمهور با رد هر گونه دخالت نیروهای خارجی در تعیین آینده سوریه، گفت: آینده سوریه تعلق به مردم این کشور دارد.

روحانی: آمریکا به‌دنبال تجزیه سوریه است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌ رسانی ریاست‌ جمهوری، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور عصر امروز( سه‌شنبه ۱۴ فروردین) پیش از عزیمت به آنکارا برای شرکت در نشست روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه به خبرنگاران گفت:در این سفر که به دعوت رسمی رئیس‌جمهور ترکیه به آنکارا انجام می‌گیرد ، موضوع مورد بحث در نشست سه جانبه روسای جمهوری ایران ، ترکیه و روسیه، سوریه و روندی است که برای آینده این کشور وجود دارد.

وی اظهارداشت: این دومین نشست سران سه کشور روسیه ،ایران و ترکیه با محوریت سوریه است . اولین نشست در سوچی روسیه برگزار شد که به دنبال آن، کنگره‌ای بین معارضان سوریه و نیروهای طرفدار دولت به عنوان گام مهمی در زمینه آینده سوریه و دمکراسی در این کشور، تشکیل شد.

رئیس‌جمهور افزود: در واقع این مسائل ادامه روند آستانه است که در روند آستانه تلاش‌های زیادی برای کاهش تنش در سوریه انجام و چهار منطقه کاهش تنش مشخص گردید که در این مناطق سه کشور ایران ، روسیه و ترکیه و نیروهای سوریه  حضور دارند.

روحانی با اشاره به تداوم تفرقه‌های قومی و نژادی و دخالت خارجی در سوریه اضافه کرد: متاسفانه هنوز قدرت‌هایی در حال تقویت تروریست‌ها هستند و نیروهای آمریکایی هم که به دنبال عدم استقرار کامل دولت سوریه در همه مناطق این کشور و حتی تجزیه سوریه هستند، همچنان در بخشی از مناطق شرقی حضور دارند.

وی عنوان کرد: مداخله‌های نیروهای صهیونیستی نیز  بر مشکلات در سوریه افزوده است . حاکمیت ملی سوریه را محترم نمی‌شمارند و مناطقی از سوریه را بمباران و تروریست‌ها را حمایت می‌کنند و اینها همه موضوعاتی است که بر مشکلات سوریه افزوده است.

رئیس جمهور باتاکید بر اینکه سوریه راه حل نظامی ندارد ، اظهارداشت: در نشست روز چهارشنبه، ایران مجدداً تاکید خواهد کرد که موضوع سوریه از نظر ما راه حل نظامی ندارد و باید از طریق راه حل سیاسی و گفت‌وگوهای فراگیر، عادلانه و آزاد به نتایجی برسد که مورد نظر مردم سوریه باشد.

روحانی تداوم مبارزه با تروریسم در سوریه را مورد تاکید قرار داد و افزود: درست است که داعش در سوریه ضربه اساسی خورده اما دیگر گروه‌های تروریستی هنوز فعال هستند و مبارزه با آنها باید ادامه یابد.

وی با رد هر گونه دخالت نیروهای خارجی در تعیین آینده سوریه ، تصریح کرد:  آینده سوریه تعلق به مردم سوریه دارد و این مردم سوریه هستند که برای آینده کشور خودشان تصمیم می‌گیرند و جامعه جهانی باید خواست مردم سوریه را مورد حمایت قرار داده و تقویت کند.

رئیس جمهور ارسال کمک‌های نوعدوستانه به مردم سوریه و بازسازی این کشور را ضروری خواند و افزود: از نظر ما حضور نیروهای خارجی در سوریه بدون اجازه دولت این کشور غیرقانونی و غیرمنطقی است و باید به این روند خاتمه داده شود. مساله بازسازی سوریه و تدوین قانون اساسی جدید و اصلاح آن نیز موضوعات بسیار مهمی در آینده سوریه است و این مسائل نیز در اجلاس فردا مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

وی همچنین به مذاکرات دوجانبه با همتایان خود اشاره کرد و گفت: مسائل مهم و فراوانی در حوزه‌های دوجانبه و منطقه‌ای برای بحث و گفت وگو با روسیه و ترکیه داریم که در مذاکرات دوجانبه، به آنها پرداخته خواهد شد.

روحانی افزود: روسیه در ایران  به‌ویژه در بخش‌های راه آهن و ساخت نیروگاه‌ها، سرمایه‌گذاری‌های خوبی را آغاز کرده و این روند همچنان تداوم می‌یابد..ما همچنین در روند مسائل تجاری اوراسیا در حال مذاکره هستیم که نتایج آن در حال نهایی شدن است.

رئیس جمهور افزود: با ترکیه نیز مسائل مهمی در حوزه‌های حمل‌ونقل و اقتصادی داریم که این مسائل در مذاکرات دوجانبه مطرح خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.