یکی از مراجع تقلید شیعیان اطلاع رسانی به مردم را مهم دانست و گفت: در خصوص مسائل مختلف باید به درستی و به موقع به مردم اطلاع‌رسانی انجام شود.

تأکید بر اطلاع‌رسانی به مردم/وجود ۶۵ هزار پروژه نیمه‌تمام در کشور

به گزارش قدس آنلاین، علی لاریجانی که به قم سفر کرده است، عصر چهارشنبه با آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید دیدار و گفت‌وگو کرد.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی در این دیدار با اشاره به اینکه مسئله مبارزه با قاچاق، قابل رقابت نبودن قیمت‌ها و غیره از جمله مسائل مهم درکشور محسوب می‌شود، گفت: امروزه درآمد کارگران کافی نیست و برای برطرف کردن این موضوعات تنها نمی‌توان به فرهنگ سازی قناعت کرد.

وی با اشاره به اینکه اخیراً شنیده شده که برخی قاچاق وارونه اختراع کرده‌اند، اظهار کرد: به عنوان مثال به ادارات گفته شده از اجناس داخلی استفاده کنند؛ لذا برخی سودجویان برچسب کالاهای وارداتی چینی را تغییر داده و به عنوان اجناس داخلی به فروش می‌رسانند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه باید کارگروه‌هایی تشکیل شود تا مسائل مربوط به حلقه‌های زنجیر موضوعات یاد شده را بررسی کنند، اظهار کرد: همچنین باید اذعان کرد وقتی بانک‌ها سود ۲۸ درصد می‌گیرند صاحبان کارخانه‌ها در کشور دیگر نمی‌توانند رقابت کنند لذا وقتی اجناس خارجی ارزان‌تر باشد به بازار راه پیدا می‌کند.

آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم به سهم خودمان در خصوص موضوعات مطرح شده از نظر شرعی مسائلی را مطرح کنیم و بگوییم که این موضوعات موجب وابستگی می‌شود؛ نباید فراموش کرد که این وابستگی اقتصادی سبب وابستگی سیاسی و فرهنگی می‌شود از این رو پیاده شدن فرهنگ غربی قبل از انقلاب بر همین اساس صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه باید مشخص شود نرخ ارز را چه کسی تعیین می‌کند، تصریح کرد: تعیین نرخ ارز برای مردم معما شده است؛ رئیس بانک مرکزی اعلام کرد ۳ پروژه برای مدیریت ارز در نظر گرفته‌اند اما باز هم قیمت ارز خودش را بالا کشید؛ البته سلسله مباحث روانی هم در این خصوص تأثیر گذاشته که باید حل شود.

این مرجع تقلید تصریح کرد: هم اکنون ارزش پول کشورمان پایین آمده است و این در حالی است که شنیده شده برخی اتباع کشورهای خارجی پولشان را در کشورمان گذاشته‌اند تا سود بگیرند.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه خوشبختانه اخیراً خبرهای خوبی در خصوص فضای مجازی به گوش رسیده است، اظهار کرد: البته نمی‌دانیم مسئولان بالا انعطاف دارند یا هنوز در این خصوص حالت منفی گرفته‌اند؛ فضای مجازی در آینده بنا می‌شود.

وی افزود: شنیده شده شبکه‌های جدیدی اعلام کرده هزینه‌های اینترنت را متحمل می‌شود و بر این اساس مردم به آن مراجعه کرده‌اند از این رو چنین موضوعی نشان می‌دهد راه حل در این عرصه وجود دارد؛ موضوع مذکور باید شکل قانونی به خود گرفته و از حالت توصیه‌ای بیرون بیاید.

آیت الله مکارم شیرازی اطلاع رسانی به مردم را مهم دانست و خاطرنشان کرد: در خصوص مسائل مختلف باید به درستی و به موقع به مردم اطلاع رسانی انجام شود؛ همچنین مسائل مذهبی و حجاب نیز نباید کمرنگ شود؛ لذا اطلاع رسانی‌های مذهبی هرچه بیشتر شود به استقلال ما نیز کمک می‌کند.

اختصاص ۲۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای سرمایه گذاران در داخل کشور

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی تلاش کرد اصلاحاتی را متناسب با شرایط موجود کشور در بودجه سال جاری انجام دهد، گفت: اشکالات عمده‌ای در اقتصاد وجود دارد که برای برخی از آن‌ها در بودجه راه حل پیش بینی شده است؛ البته به دلیل وجود برخی تنگناها برای برخی اشکالات نیز تدبیری حاصل نشد.

وی درنظرگرفتن تسهیلات برای سرمایه گذاران در داخل کشور را یکی از اقدامات مهم در بودجه دانست و اظهار کرد: به عنوان مثال در تبصره ۱۸ بودجه حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است.

لاریجانی با اشاره به اینکه صادرات غیرنفتی براساس موضوع مذکور در کشور رونق خواهد گرفت، افزود: باید برای صادرکنندگان مشوق‌های صادراتی درنظر گرفت تا آن‌ها بتوانند رقابت کنند به عنوان مثال فرش قم در کشورهای مختلف بازار خوبی دارد اما متاسفانه اتحادیه‌های فرش بضاعت تبلیغ و معرفی آن را ندارند.

وی تصریح کرد: تلاش کردیم در بودجه تعرفه واردات را به میزان مشخصی اضافه کرده و این مبلغ را برای افزایش صادرات اختصاص دهیم تا مشکلات یاد شده تا حدودی برطرف شود.

مهاجرت بیش ازحد به شهرها از معضلات مهم کشور است

رئیس قوه مقننه، مهاجرت بیش ازحد به شهرها را یکی از معضلات مهم کشور دانست و گفت: متوسط شهرنشینی در کشورمان بیش از متوسط شهرنشینی در دنیا است به عنوان مثال ۳۰ درصد از مردم دنیا در روستاها زندگی می‌کنند؛ درحالی که در کشورمان این رقم ۲۵ درصد است.

لاریجانی با اشاره به اینکه ۱۲ هزار میلیارد تومان برای سرمایه گذاری با نرخ ۴ الی ۵ درصد برای روستاها در نظر گرفته شده است، گفت: این مهم موجب می‌شود کارخانه‌ها، معادن و غیره راه اندازی و توسعه یابد و در این بین خروج از روستاها نیز کاهش یابد.

وی افزود: البته دراین خصوص گرفتاری‌ها و مشکلات بانکی وجود داشت؛ لذا با اذن رهبر معظم انقلاب مبلغی از صندوق توسعه ملی برای این مهم در نظر گرفته شد؛ زیرا سودی که بانک‌ها در نظر می‌گیرند برای کشاورزان به صرفه نیست.

لاریجانی اختلاف زیاد درآمدی افراد را یکی دیگر از مسائل مهم دانست و اظهار کرد: این موضوع به دلیل افزایش ۱۰ درصدی متناسب با تورم در هر سال به وجود آمده است لذا تلاش کردیم این مهم برای طبقات پایین ۲۰ درصد و طبقات بالا ۵ درصد لحاظ شود تا فاصله‌ها کاهش یابد.

وضعیت بازنشستگان مناسب نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وضعیت بازنشستگان نیز مناسب نیست و تعدیل‌های صورت گرفته نیز کفاف هزینه‌هایشان را نمی‌دهد، تصریح کرد: ۳ هزارمیلیارد تومان برای تعدیل بازنشستگان اختصاص داده شده است.

دکتر لاریجانی وضعیت صندوق‌های بازنشستگی را نامناسب دانست وگفت: در این عرصه نیز سازماندهی صورت گرفته و امیدواریم تا چند سال آینده این صندوق‌ها نیز روی پای خودشان بایستند.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه تعداد پرسنل زیاد دولت بودجه را می‌بلعد و این مهم نیز متناسب با درآمدهای کشور نیست، اظهارکرد: یکی از اقدامات مهم در این عرصه ایجاد دولت الکترونیک است که اگر طی ۵ سال آینده راه اندازی شود آسیب‌های مختلف از بین خواهد رفت البته نیاز به جراحی مهمی دارد.

محل مصارف یارانه‌ها در بودجه مشخص شده است

لاریجانی در خصوص مسئله یارانه‌ها تصریح کرد: محل مصارف یارانه‌ها در بودجه مشخص شده است به عنوان مثال ۴ هزار میلیارد برای حوزه بهداشت و ۳ هزار میلیارد برای تولید در نظر گرفته شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئله درآمدهای دولت نیز مشکل مهم دیگری است، ادامه داد: بعد از توافق هسته‌ای نفت به فروش رسیده اما متعاقباً قیمت آن پایین است در طول ۴۰ سال گذشته حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار درآمد حاصل کشور شده که از این بین ۷۰۰ میلیارد دلار آن سهم دولت گذشته بوده است اما متأسفانه خوب استفاده نشده و سرمایه‌گذاری جدی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۶۵ هزار پروژه نیمه تمام استانی و ملی در کشور وجود دارد که به دلیل به بهره برداری نرسیدن نفع اقتصادیشان برای کشور حاصل نمی‌شود، گفت: براین اساس حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان به منظور تکمیل شدن این پروژه‌ها نیاز است اما در این بین فقط می‌توانیم حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل شدن آن‌ها اختصاص دهیم که طبق این روال حداقل ۲۰ سال طول خواهد کشید.

لاریجانی با اشاره به اینکه برای واگذاری پروژه‌های نیمه تمام در بودجه تمهیدات در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: بخش خصوصی به دلیل اینکه پول اولیه برای در اختیارگرفتن پروژه‌ها را ندارد رقبتی نیز برایش ایجاد نمی‌شود؛ لذا تلاش کردیم مبلغ اختصاص یافته برای پروژه‌ها در قالب مشخصی از طریق وام به افراد واگذار شود که اگر این مهم محقق شود بخش عمده‌ای از پروژه‌ها به ثمر خواهد رسید.

منبع: خانه ملت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.