۱۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱
کد خبر: 594495

یکی از مســائل مهم دربــاره اظهارات اخیر ترامپ درباره خروج احتمالی از ســوریه این اســت که او در زمان انتخابات قول هایی با محوریت «آمریکا برای آمریکایی ها» به مردم .آمریکا و رأی دهندگان خودش داده است

بازی سیاسی و عملیات روانی ترامپ

قدس آنلاین-یکی از مسائل مهم درباره اظهارات اخیر ترامپ درباره خروج احتمالی از سوریه این است که او در زمان انتخابات قول‌هایی با محوریت «آمریکا برای آمریکایی‌ها» به مردم آمریکا و رأی دهندگان خودش داده است.
ترامپ در مناظرات تلویزیونی با رقبای سیاسی روی هزینه‌های هنگفتی که آمریکا در حوزه غرب آسیا انجام داده‌ و نتیجه‌ای هم نگرفت، بسیار مانور داد. او در قول‌های انتخاباتی این نکته را گفته بود که نیروهای نظامی آمریکا باید کمترین هزینه را برای دفاع از امنیت ملی کشور آمریکا داشته باشند و حضور این نیروها در فرای خاک آمریکا، هزینه‌های سنگینی برای مردم و مالیات‌دهنگان آمریکایی دارد که نمی‌تواند منافع آمریکا را تأمین کند، در حالی که هزینه‌های هنگفتی که در مناطق دور از آمریکا هزینه شده، می‌توانست برای تقویت زیرساخت‌های آمریکا استفاده شود، زیرساخت‌هایی که در حال نابودی است.
بنابراین ترامپ در دومین سال ریاست جمهوری‌اش تحت فشار لابی‌های رأی دهندگان است. او مجبور است با بیان این گونه مسائل شرایطی را فراهم کند که فشار افکار عمومی و لابی‌های قدرتمند رأی دهنده کاهش پیدا کند.
اما سؤال اساسی این است که با توجه به تعهدات ترامپ برای تأمین امنیت رژیم اشغالگر صهیونیست آیا این سخنان می‌تواند مورد نظر لابی‌های صهیونیست باشد، لابی‌هایی که از او حمایت کردند و پس از انتخاب ترامپ بسیار خوشحال شدند و تصور کردند که او منافع اسرائیل را سریع‌تر و بیشتر تأمین می‌کند.
این گفته ترامپ درباره خروج از سوریه، در شرایطی که می‌داند نفوذ ایران و روسیه می‌تواند منافع کوتاه مدت و درازمدت آمریکا را در سوریه، بویژه با توجه به هم مرزی با اسرائیل، به خطر بیندازد، چقدر واقعیت دارد؟
باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم که این سخنان یک بازی سیاسی و عملیات روانی است. ترامپ در شرایطی این گونه صحبت می‌کند که پایگاه‌های آمریکایی‌ در مناطق مرزی سوریه در حال ساخت هستند، او در شرایطی این سخنان را می‌گوید که چراغ سبز را به ترکیه برای حمله به کردهای منطقه عفرین داده است؛ بنابراین نمی‌توان سخنان ترامپ را واقعی دانست و به طور حتم باید مورد راستی آزمایی قرار بگیرد.
علاوه بر این، اگر ترامپ این صحبت را مطرح می‌کند قطعاً می‌خواهد هزینه حضورش در سوریه را از کشورهای مرتجع عرب بویژه سعودی و امارات دریافت کند. در حقیقت آمریکایی‌ها با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی و فشار مالیات دهندگان به دنبال کسب درآمدهای جدید هستند که یکی از منابع درآمدی از نگاه ترامپ و مشاورانش در منطقه غرب آسیا، دوشیدن بیشتر کشورهای مرتجع منطقه بویژه عربستان است. اینکه وی خطاب به سعودی‌ها گفته است اگر می‌خواهید در سوریه بمانیم، پولش را بدهید، ادبیاتی تحقیرآمیز، عامیانه و غیردیپلماتیک ترامپ خطاب به همه کشورهای عربی منطقه است و افکار عمومی مردم منطقه متوجه این تحقیر می‌شوند.
بنابراین هیچ یک از تحلیلگران منطقه نباید این سخنان را باور کنند، بلکه باید بدانیم آمریکایی‌ها علاقه‌مند هستند که به مدت طولانی در منطقه حضور داشته باشند یا اگر توان حضور هم ندارند، حداقل نمی‌خواهند منطقه روی آرامش ببیند؛ البته این به مفهوم ناتوانی مردم منطقه برای بیرون راندن آمریکا نیست اما تلاش آمریکا برای ماندن در منطقه و مرزهای شرقی سوریه ادامه خواهد داشت.
اما برخی رسانه‌های فارسی غربی احتمال معامله آمریکا با ترکیه در این باره و دور کردن این کشور از ایران و سوریه را داده‌اند، ولی این چنین نیست، ترکیه با حضور آمریکا در منطقه بویژه در منطقه حایل بین سوریه و ترکیه موافق نیست، آن‌ها می‌دانند اگر آمریکایی‌ها گفتند که ما از منطقه می‌رویم به این معنی نیست که شما ترک‌ها در منطقه باشید. علاوه بر این خود کردهای سوریه و دولت این کشور اجازه حضور ترکیه را در این منطقه نمی‌دهند؛ بنابراین تحلیل‌هایی که برخی رسانه‌های غربی همانند بی بی سی دارند، نمی‌تواند درست باشد اما شاید معامله‌ای بین آمریکا و ترکیه برای خروج از منطقه باشد اما این معامله روشن نیست. باید بدانیم مجموع دستگاه رسانه‌ای غرب برای افزایش ابهام چنین تحلیل هایی را منتشر می‌کنند و بی بی سی هم در این راستا چنین تحلیل‌هایی را ارائه داده است. درست است که ترکیه در راستای مذاکرات سوچی با روسیه و ایران در حال همکاری است اما در همین مجموعه هم اختلافات زیادی به وجود آورده است که خود داستان مفصلی است و آمریکا نیاز به چنین معامله‌ای ندارد تا ترکیه را از ایران و روسیه جدا کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.