پیش بینی هواشناسی حاکی از این است که با فعالیت یک سامانه بارشی در سه روز آینده اکثر نقاط کشور با رعد و برق، رشد ابر و وزش باد شدید مواجه خواهد بود.

ورود سامانه بارشی به کشور در سه روز آینده/ احتمال وقوع سیلاب

به گزارش قدس آنلاین، بر اساس تحلیل آخرین اطلاعات هواشناسی طی سه روز آینده با فعالیت یک سامانه بارشی پیش بینی وضع هوا امروز با رشد ابر با رگبار موّقت باران و رعدوبرق و وزش باد شدید لحظه ای در استان های چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و برخی نقاط همدان، مرکزی، ارتفاعات البرز در سمنان و شمال تهران، جنوب قم، غرب استانهای اصفهان و یزد، ارتفاعات مرکزی کرمان، شمال فارس، نواحی کوهستانی شمال و شرق خوزستان، مازندران و گلستان،شمال خراسان شمالی پیش بینی می شود.

همچنین روز جمعه ۱۷ فروردین ماه رشد ابرگاهی با رگبار و رعد و برق موقت و وزش باد شدید لحظه ای در شرق مازندران، ارتفاعات جنوبی گلستان، قزوین، مرکزی، برخی نقاط اصفهان، لرستان، شرق ایلام، نواحی کوهستانی شمال و شرق خوزستان، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال و ارتفاعات غربی فارس وغرب بوشهر و همچنین ارتفاعات البرز در شمال شرق استان تهران و شمالغرب سمنان، جنوب قم، جنوب شرق خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی را مشاهده خواهیم کرد.

بنا بر این گزارش روز شنبه ۱۸ فروردین نیز شاهد رشد ابرگاهی با رگبار و رعد و برق موقت و وزش باد شدید لحظه ای در اصفهان، چهار محال بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، نیمه شمالی استانهای فارس و کرمان، برخی نقاط یزد، همدان، مرکزی، لرستان، شمال و شرق خوزستان، شرق کرمانشاه، شرق ایلام، بوشهر، جنوب قزوین، برخی نقاط استانهای تهران و البرز، شرق مازندران، شمال غرب سمنان خواهیم بود.

گزارش شده است که ویژگی سامانه های فصل بهار  احتمال بسیار بالا برای وقوع بارشهای رگباری همراه با رعد و برق است که علیرغم قابل توجه نبودن مقدار بارش تجمعی در بازه شبانه روز، به سبب بارش شدید موقت در بازه زمان نسبتا کوتاه منجر به روان آب و سیلاب ناگهانی در مناطق مستعد و از جمله  در رودخانه های فصلی و  دره های کوهستانی پرشیب  و همچینن وقوع رعدوبرق بویژه در ارتفاعات می شود.

 توصیه می شود هموطنان با توجه به فعالیت مربوطه در مناطق مختلف کشور نکات زیر را مورد توجه قرار دهند:

۱-  ضمن توجه به اطلاعیه های هواشناسی، پیش بینی وضع هوای منطقه مورد نظر را با جزئیات بیشتر از مرکز هواشناسی استان مربوط  دریافت کنند.
۲- با لحاظ تدابیر مورد نیاز ضمن حفظ ایمنی  در مواجه با این شرایط آمادگی لازم را در مناطق یاد شده داشته باشند.
۳- فراوانی وقوع رعد و برق در سامانه های بهاری و به خصوص در مناطق کوهستانی احتمال برخورد صاعقه بیشتر است. بنابراین با مشاهده رعد و برق اقدامات زیر موجب کاهش خسارت و افزایش ایمنی می شود:
- اگر در حال رانندگی یا سرنشین خودرو هستید بهتر است در خودرو بمانید و پیاده نشوید.
- از گاردریلهای فلزی کنار جاده ها فاصله گرفته و در نزدیکی آنها قرار نگیرید.
- از پناه گرفتن در زیر درختان خودداری کرده و همچنین از اجسام فلزی بلند مانند دکلهای انتقال نیرو قرار فاصله کافی داشته باشید.
- در نقاط مرتفع و بلندیها توقف نکنید.
- همچنین برای حفظ ایمنی در برابر سیلابهای موقت و ناگهانی از برپایی چادر و توقف طولانی یا استراحت در مناطق مستعد روان آب و سیل خودداری کنید.
گفتنی است در روز جمعه و شنبه به سبب رگبار و رعد وبرق و وزش باد شدید موقت غرب خلیج فارس مواج پیش بینی می شود و توصیه می شود هنگام تردد قایقهای تفریحی و شناورهای سبک نکات ایمنی رعایت شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.