وزرای خارجه روسیه و چین در مسکو با شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک به بیان دیدگاه های خود در موضوعات مختلف پرداختند.

سرگئی لاوروف: بازنگری در برجام پذیرفتنی نیست

به گزارش قدس آنلاین، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و «وانگ ئی» همتای چینی وی در مسکو امروز پنجشنبه پس از دیدار و گفتگو کنفرانس مطبوعاتی مشترکی را با یکدیگر برگزار کردند.

وزیر خارجه روسیه در این کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: مسکو و پکن درباره لزوم دستیابی به راه حل سیاسی در سوریه توافق نظر دارند. آمریکائی ها به دنبال سرنگونی بشار اسد هستند؛ اما این موضوع غیرممکن است و لذا از آن ها می خواهیم تا به پای میز مذاکره بیایند.

سرگئی لاوروف ادامه داد: اگرچه آمریکائی ها در بسیاری از موضوعات بین المللی، موضع گیری های متناقضی دارند؛ اما برای نابودی کامل تروریسم در سوریه باید با آمریکا توافق صورت گیرد.

وی افزود: با طرف چینی توافق کردیم هیچ جایگزینی برای راهکار مسالمت آمیز در بحران کره شمالی وجود ندارد. مسکو و پکن برای ادامه همکاری ها در حوزه های مختلف  موضع گیری مشترکی دارند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه درباره ترور جاسوس روس‌تبار و دختر وی در منطقه سالبزی انگلیس اضافه کرد: ما در مسکو خواستار انجام تحقیقاتی جامع در این رابطه هستیم؛ اما آنها (انگلیسی ها) حاضر به همکاری نیستند.

لاوروف تأکید کرد: آمریکا برای بازنگری در توافق هسته ای اصرار می کند زیرا مایل است در عرصه های بین‌المللی به صورت یکجانبه ورود کرده و تمایلاتش را اِعمال کند. از دیدگاه مسکو بازنگری در توافق هسته ای با ایران پذیرفتنی نیست.

«وانگ ئی» وزیر خارجه چین هم در این نشست مطبوعاتی مشترک گفت: ولادیمیر پوتین به زودی با رئیس‌جمهوری چین دیدار خواهد داشت؛ ما با روسیه دارای مواضع مشترکی در بسیاری از موارد هستیم. روسیه شریک راهبردی ما است.

وزیر خارجه چین تصریح کرد: اگر آمریکا تحریم هائی را بر کالاهای چینی اعمال کند، با آن مقابله به مثل خواهیم کرد.

وی در ادامه  افزود: برای برقراری صلح در شبه جزیره کره تلاش می کنیم؛ چرا که تنش در این منطقه، به امنیت چین و روسیه مرتبط خواهد بود. لذا باید مسیر درستی برای خلع سلاح هسته ای کره شمالی انتخاب شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.