یزد - رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت یزد گفت : شعار "تولید ملی، افتخار ملی" سالهاست شعار محوری خانه صنعت و معدن بوده وعملی شدن شعار حمایت از کالای ایرانی علاوه بر اینکه در همین راستا بوده و این شعار مستقیما بر زندگی و فعالیت اعضای این تشکل که همگی تولید کننده هستند تاثیر می گذارد .

شعار"تولید ملی، افتخار ملی"شعار محوری خانه صنعت و معدن است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۳۹۷ هجری شمسی، با تبریک به همه هم‌میهنان و ایرانیان  و با آرزوی نوروزی شاد و شیرین و سالی پر از خیر و برکت، سال جدید را سال «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری کردند در همین راستا علی اکبر کلانتر، در گفتگویی به بیان راهکارهایی برای تحقق شعار سال پرداخت.

با توجه به ظرفیت های موجود، تا چه میزان می توان به تحقق شعار سال امیدوار بود؟

ابتدا باید از خود بپرسیم چه مقدار از تولیدات ساخت ایران مطلوبیت کیفی و قیمت رقابتی برای از صحنه به در کردن رقبای منطقه ای و برندهای خارجی را دارند. کالاها و شرکت هایی که آنهمه امکانات، زیرساخت ها، قوانین رقابتی، فناوری های روز، دانش فنی، نیروی انسانی آموزش دیده، هزینه های مالی و بهره های بانکی پایین، تورم نزدیک به صفر وحمایت های گسترده دولتی و امثالهم را دارند.

بیایید واقع بین باشیم و برای یکبار هم شده به اندازه توانایی و پتانسیل های کشور و اقتصاد ملی برنامه ریزی کنیم.

آیا اگر تا بحال چنین کرده بودیم و بجای بلندپروازی و آرزوهای دست نیافتنی، واقعیت ها و عقب ماندگی ها را می پذیرفتیم، کارهارا به اجزا کوچک و قابل اجرا تقسیم و توسعه و پیشرفت را نقطه به نقطه برنامه ریزی و اجرا می کردیم بهتر نبود؟

به هر حال شعار امسال اینگونه است، نقطه شروع خوبی است و کاملا دست یافتنی.

برای شروع چه باید کرد ‌؟

در اینکه هر شروعی سختی هایی دارد و برای هر هدف والایی باید هزینه هایی پرداخت هیچ شکی نیست. باید منطقی بود و بجای فرافکنی و عدم قبول مسئولیت و تقصیر چه از ناحیه تولید کننده، چه دولت و چه مصرف کننده، بیاییم با دید کلان و ملی موضوع را تعریف و تبیین کنیم و ببینیم دلایل اقبال و عدم اقبال به برخی از کالاهای داخلی چیست؟

خب دلیل این عدم اقبال چیست؟

باید نخست مطلوبیت را تعریف کنیم.

به هر حال بزرگی کردن لوازم و ابزاری دارد. برای حمایت از کالای ایرانی هم باید نخست ابزار آنرا فراهم کنیم .

باید در ابتدا ببینیم برای آنکه بتوانیم کالایی با کیفیت و قیمت مطلوب تولید و عرضه کنیم به چه ابزاری نیاز داریم. پارامتر های موثر بر تولید باکیفیت خوب آیا تنها ماشین آلات و مواد اولیه خوب است؟ سهم تکنولوژی، دانش فنی، تخصص و توانایی نیروی انسانی، بهره وری نیروی کار و زیر ساخت ها چیست و چه مقدار موثر است؟

دولت باید توجه کند در سالهای گذشته در بسیاری از رشته های صنعتی چند برابر نیاز و مصرف داخلی ظرفیت ایجاد شده و اگر شبکه توزیع مناسب و همچنین توانمندی و زیرساخت های مناسب برای صادرات محصولات این صنایع ایجاد کنیم بار منفی اختلالی که عدم توازن عرضه و تقاضا ایجاد می کند خود به عاملی بر علیه تولید تبدیل خواهد شد.

ارتقا فهم نظری و توانمندی مدیریتی اشخاص مرتبط با تولید اعم از دولتی و فعالین اقتصادی به چه شکل ممکن می شود؟

باید با برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی در پریود های زمانی مشخص و منظم، این نقیصه مهم را بدور از شعار و کارهای نمایشی و بر اساس نیاز سنجی واقعی برای همه دست اندرکاران و مرتبطین تولید اعم از فعالین اقتصادی، کارشناسان و مدیران واحدهای تولیدی و همچنین سازمانهای دولتی و دانشجویان و اساتید دانشگاهی برطرف نمود.

باید گواهی و تاییدیه شرکت در این دوره ها را در درجه بندی واحد های تولیدی برای اولویت در دریافت خدمات دولتی، اخذ تسهیلات بانکی و احداث و توسعه واحدها  لحاظ نمود.  به این ترتیب دیگر فجایعی نظیر آنچه در پرداخت تسهیلات به افراد کم توان و کم تجربه در موضوع وام های زود بازده اتفاق نمی افتد و معوقات بانکی و رانت خواری و فساد نیز کاهش خواهد یافت .

در پایان پیشنهاد دیگری دارید؟ برنامه های خانه صنعت، معدن و تجارت یزد در این زمینه چیست؟

همانطور که می دانید شعار "تولید ملی، افتخار ملی"  سالهاست شعار محوری خانه صنعت و معدن بوده  وعملی شدن شعار حمایت از کالای ایرانی علاوه بر اینکه در همین راستا می باشد بدلیل اینکه مستقیما بر زندگی و فعالیت اعضای این تشکل که همگی تولید کننده هستند تاثیر می گذارد لذا خانه صنعت، معدن و تجارت از هر حرکتی در راستای تحقق این شعار حمایت کرده تمام توان تخصصی و تجربه خود را برای هرچه بهتر پیاده شدن آن بکار خواهد بست.

ما در خانه صنعت یزد اعلام می کنیم که برای هر سه موضوع مهم فوق یعنی "رقابتی کردن و ایجاد مطلوبیت بیشتر کالاهای ایرانی"، "ارتقا سطح دانش نظری دست اندرکاران و مرتبطین صنعت و معدن" و همچنین "افزایش صادرات محصولات و کالاهای ایرانی" ایده و پیشنهاد داریم و آماده همکاری هستیم و همانطور که در سالهای ۹۵ و ۹۶ بیشترین طرح و پیشنهاد و برنامه را در ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی استان، مصوب و بدون هیچ تبلیغ و خودنمایی نزدیک به صد در صد آنها را اجرا کردیم و با وجود اینکه در گزارشات این پروژه را به نام دیگران سند زدند، بازهم با افتخار آمادگی خود را برای ارائه این طرح ها و پروژه ها و همکاری با مسئولین اجرایی در اجرای این پیشنهادات و تحقق حمایت واقعی از تولید ملی و کالای ایرانی اعلام می کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.