۱۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶
کد خبر: 594754

اولین پیش نیاز این است که باید دلار ارزان را به واردات کالاهای اساسی اختصاص داد. کالاهایی مثل دارو و مواد اولیه غیر قابل دسترسی در داخل. به همین نسبت با دلار ارزان باید به تولیدکنندگان کمک شود تا بتوانند کالای ارزان و مورد رقابت و جایگزین ایجاد کنند.

حمایت از تولید، مهمترین شرط سودمندی افزایش قیمت دلار

قدس آنلاین- آقای ترکان به عنوان مشاور رئیس جمهور  درباره افزایش قیمت دلار گفته اند: «اینکه قیمت دلار بالا رفت، کار خوبی بود. چاره ای نبود چون آن موقع قیمت دلار را مصنوعی پایین نگاه داشته بودند.وقتی سطح عمومی قیمت ها بالا می رود، دلار هم بالا می رود، نمی شود تقاضای عمومی قیمت ها بالا رود اما دلار بالا نرود؛ چرا که این موجب شکست اقتصاد می شود. درباره این گفته ها بیان چند نکته ضروری است:


۱. افزایش قیمت دلار متناسب با تورم، به عنوان روشی برای تقویت پول ملی و در جهت حمایت از تولید داخلی شناخته شده است. البته معمولا این روش به عنوان تقویت پول داخلی شناخته می شود که در واقع ربطی به ریال ندارد، چرا که وقتی دلار را ارزا نتر میفروشیم این طور به نظرمی آید که پول داخلی را تقویت کرده ایم. به هرحال این تجربه را ژاپن و چین گذرانده اندو بسیاری از کشورهای دیگر هم این کار را میکنند، اما این با ظرافت خاصی اتفاق می افتد؛
چرا که مسئله حساسی است. افزایش قیمت دلار و رسیدن به قیمت اصلی بهشرط رعایت پیش نیازهایش می تواند به صادرکنندگان و تولید کنندگان کمک کند.


۲. حساب کنید قیمت دلار و پول داخلی از ۲۰سال پیش تا کنون چه میزان تغییر داشته اند؟ ظاهرا پول داخلی حدود ۵۰ برابر شده، اما دلاراین میزان نوسانات را نداشته است. نوسانات دلاردر قله های ۸۰۰ تومان، ۱۰۰۰ تومان، ۳۰۰۰تومان و ۶۰۰۰ تومان بوده است. پس در مییابیم که قیمت دلار بدون توجه به تورم داخلی و به طور محسوسی پایین نگه داشته شده است. در جایی که قیمت واقعی دلار حدود ۱۲ هزارتومان است. وقتی قیمت دلار را پایین نگه دارید، هر کسی حتی اگر با قیمت ۶۰۰۰ تومان هم کالا واردکند، باز هم سود می برد. ولی تولید کننده داخلی چیزی بیشتر از ۲۰ الی ۲۵ درصد سودنمی برد. در این میدان وارد کنندگان برندهاصلی م یشوند. در حال حاضر قطعات و مواداصلی تولید داخل را با همین دلار وارد می کنیم. حال فرض کنید قیمت دلار بالا برود، چه اتفاقی می افتد؟ با این کار تولید داخلی نیز بایدقیمت بالاتری را اتخاذ کند. واردات کاهش پیدامی کند، اما به چه قیمتی؟ با قیمت نابود کردن طبقات فقیر و تولیدکننده؛ زیرا هنوز چیزی تولید نکردیم که جایگزین واردات بکنیم.

۳. نقطه ضعف سیاست این است که نیاز به زمان دارد. اولین پیش نیاز این است که باید دلار ارزان را به واردات کالاهای اساسی اختصاص داد. کالاهایی مثل دارو و مواد اولیه غیر قابل دسترسی در داخل. به همین نسبت با دلار ارزان باید به تولیدکنندگان کمک شود تا بتوانند کالای ارزانو مورد رغابت و جایگزین ایجاد کنند. دراین میان دلار باید برای سایر نیازها با قیمت واقعی عرضه شود. این واقعی شدن قیمت دلار می تواند خروج ارز را کاهش دهد. در حال حاضر بسیاری از مصارف دلار برای کالا وخدمات غیر ضروری است، به نحوی که اگرهم دلار گران بشود برای کشور ضرری ندارد. بنابراین استفاده از قیمت واقعی دلار نیازمند پیش زمینه هایی است که بدون آن ها هدف مورد نظر محقق نخواهد شد. در حال حاضر به دلیل نبود همین پیش نیاز ها، بالا رفتن قیمت دلار نمی تواند به هدف خود که به گفته آقای ترکان حمایت از تولید داخلی است، بینجامد.

* اقتصاددان

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.