رهبران آلمان و فرانسه در ماه جاری میلادی به آمریکا می روند تا در خصوص برجام با «دونالد ترامپ» به گفتگو بنشینند.

سفر ماکرون و مرکل به آمریکا برای گفتگو درباره برجام

به گزارش قدس آنلاین، در شرایطی که اختلافات اروپا و آمریکا درباره برجام و موضوع تعرفه‌های تجاری همچنان موضوع مهم جهانی است، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در ماه جاری میلادی به آمریکا می‌روند تا با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، دیدار و گفتگو کنند.

دولت آلمان هنوز تاریخ دقیق سفر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به آمریکا را مشخص نکرده، اما روزنامه آلمانی بیلد به نقل از منابع بسیار مطلع اعلام کرده است که تاریخ این سفر ۲۷ آوریل خواهد بود.

اگر زمان اعلام شده از طرف روزنامه بیلد دقیق باشد، این سفر چند روز پس از دیدار و گفتگوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، با امانوئل ماکرون‌، رئیس جمهوری فرانسه خواهد بود. گفته می‌شود سفر دو رهبر پرنفوذ اروپا به آمریکا در این زمان با مسئله توافق هسته‌ای ایران در ارتباط است.

ترامپ تاکنون بارها هشدار داده که از نظر او جمهوری اسلامی نقش بی‌ثبات‌کننده در سوریه و منطقه دارد، توافق برجام قراردادی ضعیف است و فعالیت‌های موشکی ایران هم ناقض روح این قرارداد است. او گفته است در صورتی که این مسائل حل نشوند، دولت آمریکا در ماه مه (اردیبهشت‌ماه) با تمدید لغو تحریم‌ها علیه ایران موافقت نخواهد کرد و به احتمال زیاد از توافق‌نامه برجام خارج خواهد شد.

خروج آمریکا از برجام به معنای بازگشت یک رشته تحریم های گذشته علیه ایران خواهد بود و شرکت‌های اقتصادی و بانک های بین‌المللی در معامله با ایران تحت فشار روزافزون آمریکا قرار خواهند گرفت.

 حمایت آلمان از برجام

نظر ترامپ در باره ایران و برجام  با نظر بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا چون آلمان و فرانسه در تضاد است. هایکو ماس، وزیر دادگستری آلمان، روز پنجشنبه ۱۶ فروردین (۵ آوریل) در جریان دیداری رسمی از اردن، ضمن اشاره به نظر انتقادی رئیس جمهوری ایالات متحده در در رابطه با برجام، اظهار داشت که کشورش تمایل زیادی به حفظ توافق هسته‌ای با ایران دارد.

دولت آلمان همواره پشتیبانی خود را از حفظ و اجرای کامل برجام اعلام کرده، اما  هم زمان به برنامه موشکی ایران و نقش این کشور در خاورمیانه انتقاد کرده است.

فرانسه نیز خواستار حفظ برجام است

امانوئل ماکرون‌، رئیس جمهوری فرانسه، روز ۲۴ آوریل، سه روز قبل از مرکل به آمریکا می رود و در کاخ سفید با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، دیدار و گفتگو می کند. گفته شده که این دیدار برای بهبود روابط میان دوکشور در نظر گرفته شده است.

سارا سندرز، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید آمریکا، در این باره گفت قرار است در این دیدار روابط دیپلماتیک و اقتصادی میان دو طرف تحکیم شود و دوستی میان دو رئیس جمهوری تعمیق یابد.

این نخستین سفر رسمی رئیس جمهوری فرانسه به آمریکا پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ به عنوان ریاست جمهوری در ژانویه ۲۰۱۷ است. این دو اما بارها در مناسبت‌های مختلف با هم دیدار و گفتگو کرده‌اند.

گرچه ترامپ و ماکرون اختلاف‌نظرهای فراوانی از جمله در ارتباط با مسئله توافق هسته‌ای با ایران دارند، اما  یکدیگر را دوست خطاب می کنند و امیدوارند مواضعی نزدیک به هم بیابند.

رئیس جمهوری فرانسه، در ماه ژانویه سال جاری ضمن اشاره به اهمیت باز گذاشتن باب گفتگو با ایران، هشدار داد که لحن بیانیه‌ها و اظهارات مطرح‌شده از سوی آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی علیه ایران خطر جنگ را تداعی می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.