سراوان-شهرستان سراوان در فاصله ۳۳۴ کیلومتری مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است ولی به دلیل کم توجهی و یا بی توجهی مسئولان و عدم توجه کافی به توسعه راه های مواصلاتی، مردم این شهرستان را گله مند کرده است.

راه هایی که به بیراهه می روند

قدس آنلاین-گروه استانها –حسین سپاهی: توسعه هر شهرستان، ارتباط مستقیمی با راه های ارتباطی دارد. برای تحقق توسعه شهرستان مرزی سراوان باید ابتدا مشکل راه های ارتباطی این شهرستان مرتفع شود.

امروزه باید اذعان کرد که راه های ارتباطی از مهمترین زیرساخت های اساسی در هر شهر و روستا به شمار می روند که راه های ارتباطی علاوه بر امکانات و دسترسی ها موجب رفاه بیشتر مردم و به تبع آن توسعه و پیشرفت در جوامع می شود.

همه ما به خوبی می دانیم که بحث راه ها و جاده های مواصلاتی اعم از روستایی، شهری و بین شهری یکی از ضروریات  برای هر شهرستان در حوزه راه و شهرسازی است.

شهرستان سراوان در فاصله ۳۳۴ کیلومتری مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است ولی به دلیل کم توجهی و یا بی توجهی مسوولان و عدم توجه کافی به توسعه راه های مواصلاتی  همچنان مورد بی مهری قرار می گیرد.

وضعیت بیشتر جاده های روستای سراوان به خصوص محور سراوان_ کوهک، سراوان به کلپورگان  و سراوان به دهستان کله گان و.... متاسفانه وضعیتی بغرنج دارند.

احمد رئیسی یکی از ساکنین کوهک در گفتگو  با خبرنگار ما گفت:  با وجود بازارچه مرزی کوهک و ترانزیتی بودن مسیر کوهک به سراوان می طلبد  که در مسیر  سراوان تا کوهک  جاده دوبانده  و بزرگراه احداث شود، زیرا  بدلیل  ترانزیتی بودن مسیر و شلوغی این جاده  همواره شاهد تصادفات زیادی هستیم.

حوادث بی شمار در محور سراوان -خاش 

بارانی درازهی رییس شورای اسلامی شهرستان سراوان و از معتمدین این شهرستان ضمن گلایه از مساله راه های شهرستان سراوان و اظهار نگرانی از این مسئله گفت: هر از چند گاهی حوادث ناگوار جاده های سراوان  تیتر رسانه ها و جراید می شود که شاهد جان باختن تعداد بی شماری از هموطنان هستیم، به طوریکه در سال گذشته حوادث مرگبار مسیرهای ارتباطی سراوان بخصوص سراوان _ خاش بی شمار بوده است.

وی افزود :مسیر سراوان- خاش ۱۶۰ کیلومتر است که به دلیل وجود آسفالت کم عمر در بسیاری قسمت ها تکه پاره شده و از سویی دیگر جاده ای کم عرض از خطرناکترین جاده های استان سیستان و بلوچستان است  که باید نسبت به دوبانده کردن این مسیر هرچه سریعتر اقدام شود .

بارانی درازهی گفت : بعد از محور سراوان به خاش محور سراوان_ کوهک نیز یکی از پرخطرترین جاده های سراوان است. این جاده تزانزیتی  بوده  که متاسفانه  از آسفالتی نامناسب  برخوردار است  و تلفات  جاده ای  آن بر کسی پوشیده نیست .

وی تاکیدکرد: نگرانی مردم در خصوص وضعیت راه های روستایی کاملاً درست و به حق است ولی وعده های  مسئولان مردم را شدیدا گلایه مند کرده است .

پروژه های نیمه کاره 

بارانی درازهی اظهارکرد: بیشتر مسیرها نیازمند آسفالت و برخی نیاز به ترمیم و دوبانده کردن  و نصب علایم راهنمایی و رانندگی و ... هستند.

وی گفت : محور سراوان به کلپورگان  و سراوان به  دهستان کله گان  که فاصله آن حدودا به جاده اصلی کلپورگان  ۴۰ کیلومتر است  که این مسیرها  تاکنون  اصلا  پیشرفتی نداشته  و پروژه آنها نیمه کاره رها شده است. جا دارد  از مسوولان بپرسیم با این  وضعیت  برای تخصیص اعتبار  باید چندین  سال دیگر مردم  منتظر بمانند؟

بارانی درازهی افزود: دهستان مکسوخته یکی از دهستانهای مرزی و دور افتاده سراوان از توابع بخش جالق  است که خودروهای زیادی در این مسیر تردد می کنند و حدودا ۲۵کیلومتر جاده این دهستان خاکی و خیلی خراب است که سبب استهلاک خودروها و کوفتگی رانندگان شده و موجب گلایه مندی مردم و رانندگان شده است. جا دارد که مسئولین نسبت به آسفالت باقیمانده این جاده اقدام و همکاری لازم معمول دارند.

روستاهای گردشگری بدون راه مناسب 

وی تصریح کرد:  روستای ناهوک  افزون بر دارا بودن  آثار طبیعی و تاریخی، مناظر زیبا  و قنات های  پر آب ، کمپ گردشگری، قلعه،  مساجد و  تصاویر موزه ای؛ با داشتن سنگ نگاره های دره نگاران  به عنوان بزرگترین مجموعه  سنگ نگاره  شناسایی شده کشور  شناخته می شود که هر ساله گردشگران زیادی  را به  این دهستان  جذب کرده، اما متأسفانه راه ناهوک به دره نگاران  خاکی است.

وی گفت: با توجه به اینکه ناهوک هر ساله گردشگران  زیادی را از اقصی نقاط  کشور پذیرا  است،  باید امکانات گردشگری  را برایشان فراهم نماییم؛ که مهمترین آن  برای رفاه حال گردشگران، آسفالت شدن مسیر خاکی ناهوک به دره نگاران است.

بارانی درازهی  رییس شورای اسلامی شهرستان سراوان  افزود :نا گفته نماند مسیر گشت به کوه سفید نیز از  جمله راه های  نیمه تمام شهرستان سراوان  است.

وی بیان کرد: یکی از مهمترین و بغرنج ترین  وضعیت  را نیز در جاده های ارتباطی روستاهای گراوانی ، گزور، سوران گتان، لومب، گزن بالا و پایین، جهیک، گرادایی، سرکلوکی، درتنک و گریشه  در بخش بم پشت شهرستان سراوان می توان دید که  اهالی  این روستاها در هنگام بیماری یا بیمارانشان را  اصلا  به  شهر نمی برند  و یا اگر مجبور  شوند  بوسیله  چهارپایان  الاغ  و شتر آن ها را  از روستاهای یاد شده  تا پایگاه  گرادان  منتقل می کنند  و از آنجا سوار ماشین کرده  و به  سیرکان  و بعد به سراوان انتقال  می دهند .

وی گفت : جاده گراوانی به بات بزرگ، طبان و کشتگان  نیز یکی دیگر از معضلات  و مشکلات  بخش بم پشت است که علیرغم واگذاری  پروژه ها به پیمانکاران از سفر  دکتر نوبخت معاون  ریاست جمهوری و ریاست  سازمان  برنامه و بودجه  و بازدیدشان از  بخش بم پشت  و روستاهای کشتگان در  نقطه صفر مرزی، قول ساخت  و  آسفالت سیصد کیلومتر  از جاده بم پشت را دادند؛  ولی متاسفانه  تابحال  گویا بدلیل  عدم  تخصیص اعتبار  پروژه فوق الذکر  و پروژه  جاده سازی آسکان  به  حسن آباد  شروع کار  نشده است و واقعا از این بابت همه ما مسئولین  و آنهایی که واقعا دست اندرکار بودجه  هستند  شرمنده  مردم  هستیم  که بدلیل  نبود راه  بیماران و بستگان شان را از دست می دهند.

بارانی درازهی در پایان خطاب به وزیر راه و شهرسازی  و رییس سازمان بودجه و برنامه ریزی  افزود: باید در رابطه با  عدم آسفالت مسیر های خاکی و پروژه های نیمه تمام و تخصیص اعتبار  به  راه های  سراوان  برنامه ریزی دقیقی  صورت گیرد، در غیر این صورت  باید  هر هفته یا هرماه شاهد تصادفات و به خطر افتادن جان عزیزانمان باشیم.

به هرحال وضعیت بغرنج جاده های شهرستان سراوان به گونه ای است که حتی داد متولیان راه ها را نیز درآورده است که امیدواریم مسئولان استان و تهران هرچه سریعتر به فکر  رفع مشکل راه های ارتباطی شهرستان مرزی سراوان  باشند که  بخشی از غبار محرومیت مردم سراوان  ناشی از نبود راه مناسب برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و سایر نیازمندی های آنان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.