اصل فضای مجازی دراختیاردشمنان ما قرار دارد, کسانی که برای ضدیت با ما از آن حداکثر استفاده را به عمل می آورند به دنبال نابودی وکاهش امنیت کشورهستند, بی شک یکی از مهمترین اهداف دشمنان در فضای مجازی افزایش فقر و کاهش رفاه مردم است و رسانه های اجتماعی ابزار مناسبی است تا آنها را به منافعشان برساند.

جاسوسی و کاهش امنیت ملی سایر کشورها هدف غرب در گسترش شبکه های اجتماعی است/قاعده های حاکم در فضای مجازی در راستای منافع نظام سلطه است

قدس آنلاین- دکتر محمد حسین ساعی رئیس دانشکده ارتباطات و رسانه با تاکید براینکه در برابر ابزارهای به روزدشمن در دشمنی کردن باید استراتژی خاصی داشته باشیم به خبرنگار قدس آنلاین گفت :برخورداری از استراتژی در برابر دشمنان و رقبا حق هر کشوری است از این رو زندگی امروز دنیای ما در برابر حیله و نیرنگ های دشمنان اقتضا می کند تا استراتژی خاص خود را داشته باشیم. موضوع رسانه های اجتماعی و فضای مجازی که یکی ازموضوعات به روز است و حضور یا عدم حضور در رسانه های مجازی متعلق به دشمن نیز یکی از موضوعاتی است که مورد توجه مخاطبان خاص وعام قرار دارد، شاید بهتر است این موضوع را از این دیدگاه مورد بررسی قرار دهیم که حضور در شبکه های مجازی چیزی شبیه به حضور در مملکتی است که حکومت آن اسلامی نیست حال این سوال ها مطرح می شود که مومنان در چنین فضایی چگونه زندگی می کنند؟ با توجه به اینکه در طول ۱۴۰۰ سال بعد از ظهور اسلام اکثر حکومتهای به ظاهر دینی علیه آیین تشییع بوده اند بخش زیادی از فقه شیعی معطوف به این موضوع است که آیا در چنین حکومتی مومنین اجازه ورود به دستگاه های دولتی را دارند؟ آیا اجازه پذیرش مسولیت در حکومت غیر دینی را دارند و آیا دراین جامعه می توانند با سایرین روابط اقتصادی داشته باشند و... بررسی سایر مسائلی که در این باب فقه به صورت  گسترده ای بدان پرداخته است. شاید به جرات بتوان گفت بسیاری از روابط ونکاتی که برای انسان مومن در زندگی در حکومت غیر دینی ایجاد می شود مصادیق آن در فضای مجازی حضور دارد.

 این استاد ارتباطات با تاکید بر اینکه فضای مجازی برای تامین منافع دشمن طراحی شده اظهار داشت: فضای مجازی دنیای جدید قاعده های نویی را به وجود آورده که هیچ یک از آنها در اختیار ما نیست، قاعده هایی که در راستای منافع نظام سلطه ای که خود را اولین و برترین تصمیم گیر جهان می داند قرار دارد درصدد تسلط بر همه حوزه ها اعم از امنیتی و اقتصادی است. وی ادامه داد: نظام سلطه جهانی با استفاده از فضاهای جدید ایجاد شده درصدد است تا نظامهای مخالف را سرنگون کند و ملتهای ضعیف را در راستای منافع حداکثری سود خود مورد بهره برداری و استثمار قرار دهد، ممکن است برخی که فقط به ظواهر فضای مجازی توجه دارند و نگرش محدودی به موضع گیری ها وتهدیدات دشمن دارند تنها با این دیدگاه به فضای مجازی نگاه کنند که شبکه های اجتماعی در راستای افزایش ارتباطات و آزادی بیان ایجاد شده در حالی که مسائل عمیق تری پشت ایجاد شبکه های مجازی و رسانه ای اینترنتی قرار دارد.

  ساعی با اشاره به موضوع جاسوسی از کاربران فیس بوک خاطرنشان کرد: ماجرای جاسوسی فیس بوک از کاربران خود در انتخابات آمریکا که منجر به کاهش ۵۸ میلیارد دلاری ارزش فیس بوک شد ماهیت جاسوسی از فضای مجازی را به شدت روشن کرد که اطلاعات کاربران امنیتی ندارد بنابراین در نتیجه چنین افشاگری در می یابیم اصل فضای مجازی در اختیار دشمنان ما قرار دارد، کسانی که برای ضدیت با ما از آن حداکثر استفاده را به عمل می آورند و به دنبال نابودی و کاهش امنیت کشورهستند، بی شک یکی از مهمترین اهداف دشمنان در فضای مجازی افزایش فقر و کاهش رفاه مردم است و رسانه های اجتماعی ابزار مناسبی است تا آنها را به منافعشان برساند.

این استاد دانشگاه گفت: با توجه به اینکه منافع ۸۰ درصد فضای مجازی برای دشمنان وبیگانگان است با دردست داشتن چنین نقشه جامعی حضور در رسانه های اجتماعی شاید تنها از سوی کسانی پذیرفته باشد که دید روشن وعمیقی از سوء استفاده ها واهداف دشمن دارند در غیر این صورت حضور عمومی مردم در مقیاس انبوه در رسانه هایی که مورد جاسوسی دشمن قرار دارد به هیچ وجه توصیه نمی شود.

ساعی با اشاره به اینکه مخالفت با شبکه های اجتماعی معنای متفاوتی از آنچه برخی می اندیشند دارد اظهار داشت: مسلما بین یک ایده تکنولوژیک و یک ابزار تکنولوژیکی تفاوت بسیاری وجود دارد از این رو بین ایده ای به نام اینترنت که افراد را به صورت نقطه به نقطه از طریق یک شبکه بدون مرکز به هم وصل می کند با مفهوم شبکه ها ورسانه های اجتماعی متفاوت است اگر کسی مثلا به فیس بوک و فضای جاسوسی آن اعتراض و انتقادی کرد لزوما به معنای اعتراض به ماهیت رسانه های اجتماعی نیست. بلکه با تغییراتی مخالف است که به منافع ملی ضربه وارد می کند اما حضور میلیونی ایرانی ها درتلگرام،  فیس بوک و سایر شبکه های اجتماعی در سالهای گذشته امنیت ملی ایران را کاهش داده است، مخالفت با مفهوم شبکه های اجتماعی ورسانه ای به معنای ذهنی آن نیست بلکه مخالفت مصداق مشخصی است که سازمانهای امنیتی غربی بیشتر از ما از آن بهره برداری می کنند.

این استاد ارتباطات با مثالی درباره به خطر افتادن امنیت ملی ایران اظهار داشت: بهتر است برای جا افتادن این مفهوم به نکته مهمی اشاره کنیم، بنیادی در آلمان به نام مارشال تنها درباره موضوعات امنیتی تحقیق می کند، موضوعی که این بنیاد درباره مسائل امنیتی ایران درباره آن تحقیق کرده است فضای رسانه های اجتماعی وفضای مجازی بوده! با آگاهی به این مورد تحقیقاتی در می یابیم  نگاه رسانه ها، اندیشمندان واستراتژیست های سیاسی دنیای غرب که در حوزه امنیتی کار می کنند به ایران به  فضای مجازی است، یعنی نگاهی امنیتی حتی نظامی به شبکه ها وفضای مجازی درایران دارند، لذا باید به این موضوع توجه داشت مخالفان استفاده از شبکه های اجتماعی غیر وطنی درایران مخالف آزادی بیان نیستند. مخالف ارتباط انسان ها وایده شبکه های اجتماعی نیستند، بلکه با مسائل امنیتی که به کشور تحمیل می شود مخالف هستند، موضوعاتی که تنها اقتدار کشورهای غربی را به دنبال دارد و کاهش اقتدار ما را به دنبال دارد.

ساعی با بیان اینکه آمریکا کلید دار اینترنت جهان است خاطر نشان شد: شاید بسیاری نمی دانند که صاحب اینترنت در دنیا چه کسی است؟ آمریکا صاحب اینترنت جهان است، دو اجلاس فوق العاده بزرگ در سالهای ۲۰۰۱ و ۲۰۰۵ در ژنو وتونس با حضور سران بسیاری از کشورهای جهان برگزار شد تا سرنوشت مدیریت بر اینترنت مشخص شود؛ جهان می خواست به این تصمیم برسد که ماهیت اینترنت نباید دراختیار امریکا باشد چون اگر ایالات متحده آمریکا تصمیم بگیرد در یک آن قادر به خاموش کردن اینترنت جهان خواهد بود، موضوعی که کنگره آمریکا به دلیل عدم به خطر افتادن امنیت ملی آمریکا آن را تصویب کرده است مورد توجه سران کشورها بود، دولتمردان سایر کشورهای دنیا درصدد بودند تا مالکیت وقاعده گذاری اینترنت را از انحصار آمریکا خارج ومسوولیت آن را به سازمان ملل متحد واگذار کنند، با اینکه  تمام کشورهای دنیا موافق این واگذاری بودند اما آمریکا نپذیرفت ومالکیت اینترنت جهان همچنان در اختیار آمریکاست ...با اینکه سران آمریکایی تسلط زیادی برسازمان  ملل دارند اما اجازه چنین واگذاری را به سازمان ملل ندارند ویک بار دیگر رفتار وانتخابی خلاف حقوق بشر از خود نشان دادند، آمریکا به سایر کشورها اجازه نداد تا مدیریت و برنامه ریزی اینترنت دراختیار سایر کشورها قرار بگیرد، بنابراین با تمام توضیحات داده شده لازم به ذکر استد ک اعتراض به حضور درشبکه های پیام رسان خارجی به معنای مخالفت با جریان آزاد اطلاعات نیست. متاسفانه اینترنتی که با ساختار فعلی در جهان وجود دارد شبکه ملی اطلاعات آمریکاست که این کشور موفق به جهانی کردن آن شده است.

وی درپایان با اعلام راهبردهایی به مسوولان نظام جمهوری اسلامی خاطر نشان شد: بی شک ما باید شبکه تبادل اطلاعات داخلی داشته باشیم و ایده های خاص خود را مورد استفاده قرار دهیم هر چند که ایده ها و محصول نهایی که نتیجه آن ایجاد اینترنت ۲ و ۳ به صورت زیر ساختی شکل بگیرد خوشبختانه وجود دارد، به این معنا که بسیاری از کشورها تمایل دارند تا در حوزه جابه جایی جریان اطلاعات نقش داشته باشند و اینترنت جهان را در مدیریتی فراتر از نظارت ونظرات آمریکاییها تحت کنترل داشته باشند، لذا اگر جمهوری اسلامی برای ورود به این عرصه باید سطح تکنولوژیکی فناوریهای خود را افزایش دهد وبه خودکفایی برسیم، باید باور کنیم در دنیای امروز رسیدن به امنیت وافزایش رفاه بستگی به دست یابی به سطحی از تکنولوژیهای روز دنیا دارد در صورت بی توجهی به این مقوله کشورفقیر تر وناامن تر خواهد شد. از این رو توصیه می شود جمهوری اسلامی ایران در مقررات گذاری جهان حضور موثر داشته باشد و با تربیت کارشناسان وافراد متخصص بتواند نظرات خود را در مجامع جهانی به کرسی نشانده وسایر کشورها را با خود همراه کند. جمهوری اسلامی ایران می تواند در کنار سایر کشورها ایده جهانی کردن اینترنت را با مدیریت همه کشورهای جهان دنبال کند. به نظر می رسد جمهوری اسلامی ایران در دو سطح یاد شده مشکل دارد و نیازمند حل و رفع آنها ورسیدن به جایگاه مناسبی درزمینه تکنولوژی وفناوریهای ارتباطی رسانه ای است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.