ظاهرا مسائلی وجود دارد که نگرانی ما را از افزایش نرخ ارز بیشتر می کند, نگرانی هایی که می تواند با موضوع بودجه که خود محل نگرانی بود ارتباط داشته باشد. یقینا نمی توان افزایش نرخ ارز را تنها به مشکلات سیاسی ارتباط داد چرا که سیاست های پول و مالی کشور اصلاح نشده است وتا زمانی که این سیاست ها اصلاح نشود همچنان با موج های فزاینده افزایش نرخ ارز و بیکاری ورکود مواجه خواهیم بود.

سیاست های غلط پولی- مالی عامل افزایش نرخ ارز است/ مسائلی در بودجه وجود دارد که نگرانی ها از افزایش نرخ ارز را بیشتر می کند

دکتر خسرو پیرایی اقتصادان و عضو هیات علمی دانشگاه درباره دلایل افزایش یکباره نرخ ارز در روز جاری به خبرنگار قدس آنلاین گفت: موضوعاتی از قبیل احتمال خروج آمریکا از برجام توسط رئیس جمهور آمریکا مساله تازه ای نیست که دولت از آن بی اطلاع باشد و براساس این فرضیه نتواند مانع افزایش قیمت دلار شود. اینکه برخی افزایش قیمت دلار را به دلیل نزدیک شدن به موعد خروج آمریکا از برجام می دانند موضوعی نیست که به سادگی قابل پذیرش باشد یا با دست گذاشتن روی دست در برابر آن هیچ راهبرد اقتصادی و راهکاری ارائه نشود.

این اقتصاددان دراین باره افزود: متاسفانه نه تنها نرخ دلار بلکه نرخ سایر ارزها نیز از التهابات سیاسی و اقتصادی نشات گرفته است در حالی که علاوه براین موضوعات عوامل متعدد دیگری نیز بر افزایش نرخ ارز تاثیر گذار است. به لحاظ سیاسی تغییر برخی از وزاری جنگ طلب دولت آمریکا توسط آقای ترامپ نیز می تواند یکی از موضوعاتی باشد که منجر به ایجاد جو روانی در بازار ارز شده باشد اما موضوع این است که راهکار دولت در برابر کنترل نرخ ارز وکاهش ارزش پول ملی چیست؟

این استاد دانشگاه با اظهار تاسف از عدم اتخاذ سیاست ها و راهبردهای صحیح مالی از سوی دولتمردان خاطر نشان کرد: متاسفانه دولت نه تنها راهکار قابل قبول و موثری در کاهش نرخ ارز نداشته بلکه سیاست های بانک مرکزی و مسائل داخلی نیز بر این افزایش تاثیر گذار بوده است. در حالی که مسئولین دولتی به این موضوع اذعان دارند که افزایش نرخ ارز منجر به افزایش تورم می شود اما تبعات افزایش نرخ ارز جدی گرفته نمی شود. این در حالی است که بارها براین موضوع تاکید شده که یکی از مهمترین وظایف بانک مرکزی تقویت پول ملی است و دولت موظف به تعیین سیاست ها و راهبردهایی در جهت این موضوع است اما تا کنون راهبرد مناسبی در این زمینه اتخاذ نشده است.

وی با انتقاد از کاهش نرخ تورم که به عنوان دستاورد دولت مطرح می شود به قدس آنلاین گفت: مطرح کردن موضوع حذف صفر از واحد پول ملی از مسائلی است که منجر به تنزل پول ملی و  تاثیرات روانی آن می شود، شاید بهتر است بگوییم مسائل زیادی بر افزایش نرخ ارز در ایران تاثیر گذار است. مسائلی که تیر خلاصی به رشد اقتصادی کشور و افزایش تورم است. چرا که افزایش نرخ ارز می تواند در مدت کوتاهی منجر به افزایش تورم شود. یکی از دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم کاهش تورم بوده در حالی که درواقع این کاهش بر روی کاغذ بوده وافزایش قیمت کالاها بیانگر خلاف ادعای دولت است.

پیرایی تصریح کرد: مسلما تا زمانی که مردم جامعه با کاهش قیمت ها؛ رشد اقتصادی و کاهش بیکاری و رکود مواجه نشوند نمی توان به آمارهای ارائه شده اعتماد کرد چرا که این مردم هستند که مشکلات را در زندگی روزمره شان  به عینه لمس و مشاهده می کنند.

این کارشناس اقتصادی در پایان با اشاره به اینکه در صورت عدم تصحیح سیاست های پولی و مالی باید منتظر موج های تازه ای از گرانی و بیکاری باشیم اظهار داشت:  مسائلی وجود دارد که نگرانی ما را از افزایش نرخ ارز بیشتر می کند. نگرانی هایی که می تواند با موضوع بودجه که خود محل نگرانی بود ارتباط داشته باشد. یقینا نمی توان افزایش نرخ ارز را تنها به مشکلات سیاسی ارتباط داد چرا که سیاست های پولی و مالی کشور اصلاح نشده است وتا زمانی که این سیاست ها اصلاح نشود همچنان با موج های فزاینده افزایش نرخ ارز و بیکاری و رکود مواجه خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.