قزوین_ نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: اهالی هنر رسالت دارند تا در احیای هنر و هنرمندی و تهذیب و تزکیه هنر از هرآنچه که برازنده آن نیست، تلاش کنند.

تهذیب و تزکیه هنر ، مهمترین رسالت هنرمندان

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی روز یکشنبه همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از هنرمندان که به همت حوزه هنری استان قزوین در دفتر نماینده ولی فقیه در این استان برگزار شد، اظهار داشت: هنرمرز نمی شناسد و هرآن چه که رنگ خدا را به خود بگیرد جاودانه و ماندنی است و هنر برای خدا بوده و استفاده غیرخدایی از آن ممنوع است.

وی افزود: خداوند منشأ هنر است و استفاده غیر خدایی از هنر، اثرگذاری معنوی و قلبی آن را از میان می‌برد و تنها کالبدی از هنر باقی می‌ماند؛ اگر بسیاری از اشعار شعرا از جمله دیوان حافظ ماندگار بوده و مثنوی جاذبه را دارد به علت هنر آفرینش و خدایی بودن آنها بوده و این ویژگی ممتاز موجب شده است تا آثار حافظ و مولانا در هر عصری اثرگذاری معنوی و قلبی داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان اینکه خداوند به علت «ماعنداللهی» بودن کار شهداء، حیات طیبه که با فضیلت‌ترین نوع حیات است را به آنها عنایت کرد و به همین خاطر شهداء زنده هستند و حیاتشان در بالاترین جلوه ادامه دارد، عنوان کرد: حیات شهدا نیز استمرار دارد و رزق و روزیشان در نزد خداوند متعال از نوع دیگر است. 

آیت الله عابدینی با بیان اینکه خداوند متعال در قرآن کریم نیز به هنر اشاره کرده است، بیان کرد: نباید به نام هنر، هر آرایه‌ای به آن متصل شده و به جامعه تحمیل شود و می‌باید مراقب این فضا باشیم تا همه کارها تأیید خداوند را به همراه داشته باشند؛ اهالی هنر رسالت دارند تا در احیای هنر و هنرمندی و تهذیب و تزکیه هنر از هرآنچه که برازنده آن نیست، تلاش کنند.

وی اضافه کرد: انجام هر فعالیتی که با توجه به خداوند همراه نباشد ابتر است و ادامه نمی یابد و هر فعالیتی که با خدا همراه شود، جاودانگی بیشتری را به خود اختصاص می دهد؛ باید توجه کنیم که هنر همانند چیز مقوله های دیگر از خزائن غیب خدا بوده که به انسان رسیده است و هرچه شناخت انسان از هنر بیشتر شود شایستگیش در ایجاد هنر بیشتر می شود؛ جلوه های هنری خاص خداوند را هم می توان در آفرینش بندگان همچون حضرت امیرالمومنین (ع) و قرآن کریم مشاهده کرد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: نگاه هنری افراد به قرآن موجب می شود تا این افراد به جاذبه‌های شگفت‌انگیز آن بیشتر پی ببرند و مردم از جامعه هنری انتظار دارند تا با هنرمندی جاذبه‌های این هنر عظیم خداوند را برجسته نمایند؛ قرآن کریم هنر عظیم الهی است.

آیت الله عابدینی گفت: در برخی از فیلم های سینمایی یا سریال های رسانه ملی، فیلم‌های سینمایی همراهی و پیوند بسیار خوبی بین هنرمندان به وجود آمده است که از نمونه آن می توان به فیلم «به وقت شام» و یا سریال تلویزیونی «پایتخت» اشاره کرد.

وی حوزه های مختلف هنری و جلوه های هنری را لازمه و مکمل هم عنوان و خاطرنشان کرد: همراهی و پیوند حوزه‌های مختلف هنری بدون هماهنگی همه جلوه‌های هنری در کارشان با مبانی دینی و الهی ممکن نیست.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین به ظرفیت های هنر در بخش های مختلف اشاره کرد و افزود: می توان با استفاده از هنر نمایش بسیاری از مشکلات جامعه را در قالب نمایش به تصویر کشید تا بتوان راهکاری را برای حل این معضلات اجتماعی یافت؛ ورود هنر به مساجد می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

گفتنی است در این دیدار، رییس حوزه هنری استان قزوین گزارشی را از عملکرد حوزه هنری این استان در یکسال گذشته در عرصه های مختلف و شاخص ترین برنامه های پیش بینی شده هفته هنر انقلاب اسلامی در سالجاری ارائه داد و برخی از هنرمندان نیز به بیان دغدغه های هنرمندان پرداختند.

 حمایت از نخبگان، نادیده گرفتن دغدغه فرهنگی و ابراز نیاز به حمایت مسوولان از جمله مسائلی بود که از سوی هنرمندان ارائه شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.