رئیس جمهور لبنان در گفتگویی با تلویزیون فرانسه گفت: بشار اسد در حال حاضر رئیس جمهور کشورش است وتا زمانی که در قدرت حضور دارد ما وی را به رسمیت می شناسیم.

به گزارش قدس آنلاین، میشل عون رئیس جمهور لبنان در گفتگویی با تلویزیون فرانسه گفت: بشار اسد در حال حاضر رئیس جمهور کشورش است و ما باید با حکومت کنونی تعامل داشته باشیم و گزینه ای دیگری نداریم. روابط لبنان-سوریه محدود است اما تا زمانی که بشار اسد در قدرت حضور دارد ما وی را به رسمیت می شناسیم و نماینده دیگری برای سوریه غیر از وی وجود ندارد.

عون ضمن تاکید بر راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه و اشاره به پیشروی های ارتش سوریه تاکید کرد: آنچه در سوریه رخ می دهد موضوعی مربوط به سوری هاست.

درباره نقش حزب الله در سوریه نیز گفت: ورود حزب الله به جنگ سوریه پس از آن رخ داد که این جنگ منطقه ای شد و در آن ۸۴ کشور مشارکت کردند. طبیعی است که حزب الله پس از پایان جنگ به زودی به لبنان بازگردد.  من به دنبال دفاع نیستم بلکه مشکل خاورمیانه را شرح می دهم. صلح در سوریه پس از آنکه گروههای تروریستی به گروههای کوچک تبدیل می شوند برقرار خواهد شد.

عون بیان کرد: لبنان شاهد سرازیر شدن شمار زیادی از تروریستها به ویژه در مناطق شرقی بود اما ارتش لبنان بر آنها پیروز شد و ما در حال حاضر در امنیت و ثبات به سر می بریم. تروریستهای داعش و دیگر گروههای تروریستی به شمال لبنان نفوذ کردند و مناطقی را در شرق لبنان اشغال کردند و درگیری هایی با حزب الله رخ داد و جنگ ماهیت تروریستی گرفت و لبنان از جنگی مشابه آنچه در موصل عراق و دیگر مناطق وجود داشت، رنج برد.

وی با اشاره به اینکه لبنان اقدامی علیه رژیم صهیونیستی انجام نخواهد داد گفت: حزب الله و افراد آن لبنانی هایی هستند که در روستاهای خود علیه اسرائیل اقدامی نکردند بلکه جنوب لبنان را از اشغال اسرائیل آزاد کردند و این علت شکل گیری مقاومت ضد اسرائیل بود. احدی در لبنان به اسرائیل تعدی نکرده است بلکه این اسرائیل است که به لبنان تعدی کرده است و جنگ هایی در سال ۱۹۹۳، ۱۹۹۶ و ۲۰۰۶ به راه انداخته است. ارتش لبنان از مرزهای لبنان دفاع کرده است.  راهکار مشروع و قانونی برای حل مشکل با اسرائیل از طریق قوانین دریایی و منابع طبیعی وجود دارد.

رئیس جمهور لبنان اعلام کرد: ترامپ رئیس جمهور آمریکا با تصمیمی که درباره قدس اتخاذ کرد از قدس شانه خالی کرد و این به مثابه هدیه ای به اسرائیلی ها با علم به اینکه حقی در این زمینه نداشتند، است. این تعدی به حقوق بین الملل و قطعنامه های بین الملللی است.

میشل عون درباره ایران نیز اعلام کرد: تنش سیاسی میان ایران و آمریکا سال‌هاست که پابرجاست، هیچ کدام تمایل به جنگ ندارند، در صورتی که واشنگتن توافق هسته‌ای با ایران را لغو کند (این اقدام) هیچ اثر عملی ندارد.

درباره بحث حریری و رفتاری که عربستان با وی داشت نیز گفت: گفت: آنچه برای الحریری اتفاق افتاد خلاف قوانین بین‌المللی مربوط به مصونیت دیپلماتیک مقامات بود و من برای دفاع از نخست‌وزیر به همین قوانین استناد کرد. چه بسا عامل این حادثه، مشورت یا نصیحت بدی بود که به محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان از سوی یکی از مسئولان این کشور داده شد؛ مسئولی که بعدا اخراج شد.

عون از حقوق فلسطینی ها درباره بازگشت به سرزمین شان حمایت کرد و احتمال جنگ داخلی در لبنان را منتفی دانست و نگرانی لبنانی ها را از جنگ خارجی دانست.

منبع: اسپوتنیک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.