با توجه به ناکامی طراحان و امضا کنندگان آن در عدم حضور رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی و ارائه توضیحات قانع کننده و تجربه تلخی که در سال گذشته به دست آوردند، موجب شد تا طرح سؤال از رئیس جمهور در سال ۹۷ با جدیت دنبال شود تا جایی که کوچکی نژاد در این باره اظهار کرد که با وجود چند سؤال از رئیس جمهور و پس گرفتن امضاها، حالا ۱۰۰ نماینده امضاکننده سؤال از رئیس جمهور هم‌قسم شدند تا امضای خود را پس نگیرند.

آیا آشفتگی بازار ارز پای روحانی را به مجلس می کشاند

قدس آنلاین-جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت از جمع‌آوری بیش از ۱۰۰ امضا برای سؤال از رئیس‌جمهور در مجلس خبر داد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ضمن اعلام این خبر، افزود: آشفتگی بازار ارز آسیب جدی به اقتصاد کشور وارد کرده است و بر اساس این موضوع بیش از ۱۰۰ نماینده نامه سؤال از رئیس جمهور را امضا کرده و در نهایت این نامه تحویل هیئت رئیسه مجلس خواهد شد.

همچنین کوچکی‌نژاد با اشاره به محتوای سؤالات تدوین شده از رئیس جمهور، گفت: آشفتگی بازار ارز، مشکلات مؤسسات مالی و اعتباری، بیکاری جوانان و رکود اقتصادی از جمله عناوین طرح سؤال از رئیس جمهور در سال ۹۷ است.

طرح سؤال از رئیس جمهور در روزهای ابتدایی سال جدید در حالی است که همچنین در سال ۹۶ نیز برخی نمایندگان، طرح سؤال از رئیس جمهور درباره مؤسسات مالی و اعتباری را کلید زدند، اما به دلیل کاهش تعداد امضا کنندگان سؤال از رئیس‌جمهور درباره مؤسسات مالی و اعتباری به کمتر از ۷۳ نفر، این سؤال از دستور کار خارج شد.

بهروز نعمتی، عضو هیئت رئیسه مجلس در این باره گفته بود: آقای وقفچی با تعدادی از نمایندگان سؤالی را از رئیس‌جمهور درباره مؤسسات مالی و اعتباری مطرح کرده بودند که پس از بررسی این سؤال در کمیسیون مربوطه و قانع نشدن نمایندگان از پاسخ نمایندگان رئیس‌جمهور، این سؤال آماده طرح در مجلس بود که تعداد امضا کنندگان آن کاهش یافت و از حد نصاب افتاد.

لابی امضاها را کاهش داد

با کاهش تعداد امضا کنندگان اولین سؤال از رئیس جمهور و نیز عدم به جریان افتادن سؤال دوم و تعلل در وصول آن، برخی نمایندگان از تلاش‌های پیدا و پنهان نمایندگان و معاونان پارلمانی دولت برای منصرف کردن نمایندگان و پس گرفتن امضاهای خود سخن به میان آوردند.

برخی دیگر از نمایندگان همچون نصرالله پژمانفر، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس عنوان می‌کنند که طرح سؤال از رئیس جمهور با تعلل هیئت رئیسه و عدم همکاری مناسب آن‌ها بلاتکلیف مانده و گویی آن‌ها بنا ندارند تا سؤال از رئیس جمهور به سرانجام مناسبی برسد.

پژمانفر در این باره اظهار داشت: در طرح سؤالی که ما پیش از عید آن را کلید زدیم، با تخلفات آیین نامه‌ای مواجه بود و این سؤال حدود ۱۳ روز معطل ماند. پس از آن نیز برخی افراد همچون معاونان پارلمانی رئیس جمهور در مجلس حضور پیدا کردند تا تعداد امضا کنندگان سؤال از رئیس جمهور را کاهش دهند تا این سؤال به جریان نیفتد.

این اظهارات پژمانفر در حالی است که برخی دیگر از موافقان سؤال از رئیس جمهور از گروکشی مدیران دولتی و وزیران برای انجام کارهای نمایندگان در صورت پس گرفتن امضاهای خود خبر دادند.

سید جواد نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این باره اظهار داشت که همزمان با اجرایی شدن سؤال از رئیس جمهور، تحرکاتی از سوی مقامات دولتی رخ داد. بدین ترتیب که اگر هر یک از نمایندگان به واسطه امور نمایندگی و برای اجرای وظایف خود نیاز به همکاری با نهادهای دولتی داشتند تا امور را رسیدگی کنند، اما جسارت مقامات دولتی در این زمینه به جایی رسیده که آشکارا عنوان می‌کنند اگر سؤال خود را پس بگیرید، ما هم مسائل مربوطه را بررسی می‌کنیم.

حال در سال جدید با توجه به نابسامانی‌های اخیر بازار ارز و روند صعودی و سرسام آور نرخ آن و نارضایتی‌های عموم جامعه از روند نامناسب بیکاری و اقتصادی، برخی از نمایندگان مجلس را بر آن داشت تا با پیگیری و تلاش‌های خود برای طرح سؤال از رئیس جمهور خواستار روشنگری و شفافیت اقدام‌های دولت در این باره شوند. قرار است در همین رابطه بعد از ظهر امروز رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد برای ارائه گزارشی از علل نوسان‌های بازار ارز و همچنین راهکارهای دولت برای کاهش این نوسان‌ها در کمیسیون اقتصادی حضور یابند.

دولت به قولش عمل نکرد

همچنین حسن حسینی شاهرودی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از نوسان‌های بازار ارز گفت: ما به دولت و بانک مرکزی در سال ۹۶ اعتماد کردیم. دولت قول داده بود که نوسان‌های بازار ارز را کاهش دهد که این وعده محقق نشد. در صورت ادامه نوسان‌های بازار ارز و بی برنامگی بانک مرکزی، اعتماد مجلس از دولت سلب خواهد شد و ناکارآمدی دولت در حوزه اقتصادی، بخصوص بانک مرکزی و ارز به اثبات می‌رسد.

از سوی دیگر با توجه به ناکامی طراحان و امضا کنندگان آن در عدم حضور رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی و ارائه توضیحات قانع کننده و تجربه تلخی که در سال گذشته به دست آوردند، موجب شد تا طرح سؤال از رئیس جمهور در سال ۹۷ با جدیت دنبال شود تا جایی که کوچکی نژاد در این باره اظهار کرد که با وجود چند سؤال از رئیس جمهور و پس گرفتن امضاها، حالا ۱۰۰ نماینده امضاکننده سؤال از رئیس جمهور هم‌قسم شدند تا امضای خود را پس نگیرند.

جبار کوچکی نژاد در این باره به خبرنگار قدس گفت: در شرایط نامناسب اقتصادی جامعه دولت باید از کمک و مساعدت تمام نیروهای داخلی برای برون رفت از این مشکلات استفاده کند. دولت باید بداند نمایندگان مجلس با طرح سؤال از رئیس جمهور خواستار توضیحات و ارائه راه حل برای معضلات هستند و می‌تواند از ظرفیت و توان منتقدان به جای تقابل بهره ببرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.